TEST CFMOTO Gladiator U10 PRO: Do hory aj do lesa
Všade tam sa najlepšie cíti vozidlo CFMOTO Gladiator U10 PRO. Pracovný stroj certifikovaný ako traktor. Využili sme možnosť zistiť, aké to je jazdiť s ním najmä po necestách.
Vydané Text: Martin Šebesta
Rozsah nášho pôsobenia je asi taký široký, aké široké a rôznorodé sú aktivity a záujmy našich čitateľov. Preto ste u nás už videli naozaj mnohé stroje. Napríklad minulý rok aj štvorkolku CFMOTO Goes Terrox. A keďže táto čínska značka neustále inovuje, vyskúšali sme jej novinku do náročného terénu. Odvezie troch sediacich vedľa seba, potiahne príves s hmotnosťou do 1 134 kg a na hydraulicky vyklápateľnú korbu naložíte 454 kg nákladu. To sú už hodnoty spolupracovníka, ktorého chcete mať vedľa seba na poli, v lese, alebo kdekoľvek, kde sa očakáva náročná práca. Hasiči, elektrikári, záchranári. Toto je niečo pre vás.
Vlastný motor
CFMOTO patrí medzi výrobcov, ktorí si drvivú väčšinu komponentov vyrába vo vlastnej réžii a s vlastným vývojom. A tak sa model Gladiator U10 PRO môže pochváliť vlastným litrovým trojvalcom s variabilným časovaním ventilov, ktorý pomocou variátora posiela výkon primárne na zadné kolesá. Keďže ide o pracovný stroj do ťažkého terénu, nechýbajú prvky ako priraditeľný pohon predných kolies, uzávierka zadného a predného diferenciálu, štvorkolky, ani možnosť redukcie a terénneho prevodu.
Pomáhajú mu aj blokové pneumatiky. Tie sa do podkladu zahryznú a robia všetko pre to, aby za každých okolností preniesli výkon motora na podklad. Schopnosti pohonu všetkých kolies meníte otočným ovládačom. Ovládače ako také dostali veľké a mohutné tvary, aby ste s nimi mohli bez problémov manipulovať aj v rukaviciach. Máme na mysli pracovné rukavice, nie zimné. No ak príde na zimu, vymení Galdiator kolesá za pásy a pokojne pokračuje ďalej.
Keď sme pri zime – vozidlo si môžete zaobstarať aj s uzavretou kabínou vrátane čelného skla, dverí a kúrenia. My sme nič z toho nemali. A tak aj keď na riadenie tohto stroja nepotrebujete prilbu, my ju odporúčame. Ideálne aj so štítom, ktorý vám chráni tvár, aby vám do oka nevletel chrúst, ktorého by ste mohli stretnúť na potulkách. Samotné ovládanie vozidla nepredstavuje žiaden problém. Riadeniu pomáha posilňovač, hydraulické brzdy reagujú rýchlo a vďaka krátkemu rázvoru sa otočíte aj okolo väčšieho kameňa.
Práca, aj zábava
A tak stačí nasadnúť, zatiahnuť za sebou záves, aby vám konáre nešľahali po nohách a ide sa. Sedadlá poskytujú slušné pohodlie a ich nulové bočné vedenie oceníte pri častom nastupovaní a vystupovaní. CFMOTO Gladiator síce hovorí, že odvezie troch, no asi nie drevorubačov z Oravy, Kysúc, či Liptova. Stredové sedadlo je iba núdzové. O to lepšie sa odvezú dvaja. Vďaka navigácii budú vedieť, kam a spárovanie s telefónom im z reproduktorov za hlavami pustí ich obľúbenú hudbu.
A tak sme sa na cesty vybrali aj my. Testovací polygón nás rýchlo omrzel. Viac nás lákali reálne podmienky. Tie sme našli pri neďalekom rybníku. S ostrým výjazdom na hlinený kopec, ale aj s tiahlym kopcom vysoko nad krajinu. Všade tam sa Gladiator ukázal ako schopný pracant, ktorému sme akurát tak rozhýbali kosti. Naše nároky zvládal aj bez štvorkolky, redukcia celý čas pokojne odpočívala. A to sme išli aj na miesta, ktoré by sme s bežným SUV veľmi zvažovali, čo rovno zavrhli.
Zjazd z kopca? Vozidlo síce ponúka pri tejto činnosti asistenčný systém, no na jeho použitie potrebujete oveľa náročnejšie podmienky. A tak sme sa tešili z toho, ako dobre sa s nerovnosťami vyrovnali trojuholníkové zavesenia kolies.
K praktickým riešeniam patrí aj elektronicky sklápateľná korba. Len škoda, že ovládač je iba na prístrojovej doske v interiéri, takže nemáte úplne pod kontrolou priestor, kam vykladáte. Poteší aj drobnosť v podobe ciachovania vzdialenosti na korbe. Keď potrebujete narezať drevo na presnú mieru, či v ťažko dostupnom priestore niečo opraviť, ide o perfektného pomocníka. Vďaka háčikom a kotviacim bodom si na korbu pripevníte ďalšie príslušenstvo, čím zvýšite jej využiteľnosť.
Verdikt
Našuchnite sa cez veľký otvor na pohodlné a odolné sedadlá. Ak patríte medzi veľkých chlapov, poľahky si k tomu odklopíte a opäť priklopíte volant. Naštartujte a vydajte sa za prácou, alebo dobrodružstvom. CFMOTO Gladiator U10 PRO vás za ním s prehľadom dovezie aj do ťažko prístupných končín a celý čas bude spoľahlivým spoločníkom, čo umocňuje aj záruka na 5 rokov/10 000 km.
Technické údaje CFMOTO Gladiator U10 PRO
Motor R3, 998 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 7 250 ot./min
Krútiaci moment 94,5 Nm pri 6 500 ot./min.
Pohon zadného kolesa CVT, remeň
Objem nádrže 45 l
Pneumatika vpredu; vzadu 29 × 9-14; 29 × 11-14
Pohotovostná hmotnosť 836 kg
Cena od 20 399 eur