TEST: Vyskúšali sme 3 autá na stanovanie, luxusný Mercedes, lacný Citroën aj imidžové MINI

Jednoduchý strešný stan, vstavaná posteľ s kuchynkou a komplexné riešenie kontrolovateľné aj cez mobil.
Vydané  Text: 

  • Otestovali sme za vás tri rôzne prístupy ku kempovaniu v aute:
  • MINI Countryman PHEV so strešným stanom AUTOHOME ROOF TENT
  • Citroën Berlingo s riešeniami EGOÉ NEST so strešným stanom, posteľou a kuchyňou
  • Mercedes-Benz Triedy V MARCO POLO v plne výbave s elektronickým ovládaním strešného stanu, posteľou, markízou a kuchyňou
Testovať autá je skvelá práca, podľa mnohých najlepšia na svete. Lenže nie sú to len športové modely, čo púta našu pozornosť a zaslúži si náš obdiv. Nesmieme zabúdať na to, že ľudia obyčajne nemajú záujem o kúpu športových vozidiel, pretože svoje autá potrebujú na napĺňanie každodenných potrieb, na prevoz rodiny a aktívne trávenie voľného času. A tým je aj kempovanie. Ako chlapec som s rodičmi a bratom chodil na opekačky na Zelenú vodu v Moste pri Bratislave. Mali sme Škodu 1203, čo bolo objektívne hrozné auto, avšak s nostalgickým nánosom ho dnes považujem za krásne aj pekelne funkčné. Dnes okolo Zelenej vody zvyknem jazdiť terénne autá, ako Jeep Compass 4×e, Jeep Renegade, Ford Ranger či Mitsubishi Outlander, ale vtedy, pred viac ako 25 rokmi, rovnakú trasu zvládala aj tisícdvestotrojka s neustále sa prehrievajúcim motorom a karosériou, ktorá trieskala aj na dokonalej vozovke. Večer sme sa kúpali s rukávnikmi, opekali špekačky, čítali si detské knižky (pretože mobilné telefóny ako ich poznáme dnes vtedy ešte neexistovali), v pozadí hralo rádio a napokon sme v tej starej škodovke prespali. Ráno bola vždy hrozná zima, cez deň sa kovová karoséria zohriala na hádam sedemdesiat stupňov, že by sme na nej vedeli upiecť volské oko. Komfort nič moc, ale tá nostalgia v nás vzbudzuje pocity, ktoré sme v skutočnosti nemali a núti nás hľadať pekné tam, kde vlastne nič pekné nebolo. Po takmer troch desaťročiach sa toho veľa zmenilo. Kto chce s rodinou tráviť čas kempovaním v aute, má možnosti pre zvýšenie komfortu a bezpečnosti, o akých sa nám v devätdesiatych rokoch ani nesnívalo. Základom je mať vhodné auto, ale na väčšinu áut dnes môžete namontovať strešné nosiče a na ne strešný stan (s ohľadom na nosnosť). V priebehu uplynulého pol roka som pre Autoviny.sk a pre časopis auto motor a šport testoval tri vozidlá určené na kempovanie/stanovanie, všetky tri pritom celkom odlišné.

MINI Countryman PHEV so strešným stanom AUTOHOME ROOF TENT

MINI Countryman je skvelé auto. Má ideálne proporcie, vynikajúci interiér premyslený do najmenšieho detailu, vynikajúce jazdné vlastnosti (fakt, vynikajúce) a vo verzii plug-in hybrid dokáže jazdiť na elektrinu bez toho, aby sa zapínal benzínový motor. Jazda s MINI na elektrinu je návyková, na bežný denný kilometrový nájazd stačí mať každé ráno nabitý akumulátor. Dynamika je veľmi slušná, napriek chýbajúcemu zvuku spaľovacieho motora sa Countryman stále drží svojho športového charakteru.
Testovaný exemplár bol vybavený strešným stanom Autohome Roof Tent. Ten som testoval už v roku 2019 na staršej verzii Contrymana, fakticky ide o rovnaký strešný stan. Keď sa niekde objavíte s MINI Countryman, navyše so širokou truhlicou na streche, zaručene budete centrom pozornosti. Autohome na streche je pútačom nielen pohľadov, ale aj otázok a dotykov. Fotenie sme museli niekoľkokrát prerušiť, pretože ľudia videli strešný stan ako atrakciu a kuriozitu napriek tomu, že nejde o tak nezvyčajné alebo jedinečné riešenie.
Autohome nie je lacná záležitosť, na internete sa dá kúpiť ceny okolo 3-tisíc eur. V zloženom stave vyzerá ako široký strešný box, ale nápadne nízky. Celková výška auta so zloženým stanom nepresahuje dva metre, vďaka čomu môžete vojsť do podzemných garáží nákupných centier. Keď je tento box zložený, odveziete v ňom dodávaný teleskopický rebrík a menšie predmety s výškou do asi desať centimetrov. V zatvorenom stave však stan nie je určený na prenos batožiny.
Rozkladanie stanu je pomerne jednoduché vďaka štyrom vzperám. Stačí iba uvoľniť plastové bezpečnostné pásy a potlačiť strechu stanu nahor. Najprv sa vyklopí jedna polovica, potom druhá. Nepotrebujete nič aretovať, stan drží a nehrozí je zatvorenie vlastnou váhou. Skladanie je potom podobne jednoduché, ale zaberie asi o dve minútky viac času. Musíte potiahnuť lanami tak, aby strecha dosadla presne a ručne pozastrkovať steny stanu do boxu.
Vnútorný priestor stanu má rozmery 130×210 cm a ponúka lôžko pre dvoch dospelých. Výška rozloženého stanu je až 92 cm a súčasťou jeho výbavy je teleskopický hliníkový rebrík, siete namiesto poličiek a dva vankúše. Nastupovanie je vskutku pohodlné, treba sa naučiť dôverovať rebríku, ktorý je až podozrivo ľahký a budí dojem krehkosti. V skutočnosti sú z hliníka vyrobené aj vysoké rebríky, ktoré sa používajú pri maľovke bytov a nikto nepochybuje o ich spoľahlivosti.
Pobyt v strešnom stane prekvapivo nie je tak stiesnený, akoby ste mohli predpokladať. S výškou takmer jeden meter v ňom môžete sedieť, so šírkou 130 centimetrov ho môžeme porovnávať s takzvanou posteľou typu „jedna a pol“. Dvaja dospelí sa tu vyspia relatívne komfortne aj pre pohodlný matrac.
Osobne si myslím, že strešný stan na auto je šikovnejšie riešenie ako konvenčný stan, ktorý rozložíte na zemi. Na streche ste izolovaní od chladnej zeme, navyše ležíte na normálnom matraci. Vyššia poloha stanu bráni vniknutiu hadov, jašteríc alebo lúčnych koníkov, dokonca vás trocha ochráni aj pred zlodejmi. Vyliezť hore bez rebríka rozhodne nie je žiadna pohodička a otvoriť zipsové otvory je zvonka prakticky nemožné. Navyše v prípade potreby naštartujete auto a z nebezpečného miesta odídete.  

Citroën Berlingo s riešeniami EGOÉ NEST so strešným stanom, posteľou a kuchyňou

Riešenia, ktoré nám predviedla spoločnosť Egoé nest, ocenia nielen zarytí fanúšikovia kempovania, ale aj tí, ktorí s ním len začínajú alebo pre ktorých takýto výlet znamená mimoriadnu udalosť. Spoločnosť totiž svoje riešenia nielen predáva, ale aj prenajíma s celým autom. My sme takto vyskúšali Citroën Berlingo so vstavbou Nestbox Hiker so skladateľnou posteľou s matracmi, kuchynkou a strešným stanom Hussarde Quatro až pre štyri osoby. Dokopy tak môže kempovať aj šesť ľudí, hoci auto samotné je päťmiestne.
Berlingo, Ford Transit a Transit, Volkswagen Multivan a Caravelle, Opel Vivaro, Land Rover Defender, Mercedes-Benz G, tieto a ďalšie im podobné autá sú na Nestbox ako stvorené, ale vďaka piatim veľkostiam sa hodí aj do Fabie či Dacie Duster! A vo všetkých veľkostiach máte k dispozícii skladaciu posteľ. Znie to príliš dobre, vieme, ale realita je ešte lepšia.
Vstavba Nestbox Hiker je druhá najväčšia hneď po Roameri, obsahuje pritom plnohodnotné vybavenie. Vo verzii „Kompletný set +“ ide o dve plynové nádoby a dva horáky, dve nádoby na vodu s celkovým objemom 24 litrov, elektrické čerpadlo s variabilným zakončením hadice (sprcha, batéria) pomocou rýchlospojky, chladničku, početné odkladacie boxy, rozkladateľné plastové umývadlo a posteľ. Ak ste už niekedy žasli nad tým, ako dômyselné sú variabilné produkty od známeho švédskeho výrobcu nábytku, potom budete z riešení od Egoé nest nadšení. Všetko tu má svoje miesto, každý pohyblivý element sa dá upevniť, každý detail je premyslený, rohy sú bezpečne a elegantne zaoblené a celkové spracovanie vstavby pôsobí nanajvýš kvalitne. To jediné, čo vám bude počas jazdy hrkotať, sú príbory, ktoré ste nechali voľne položené v plastových nádobách. Zatiaľ čo s kuchynkou sa naučíte pracovať na prvýkrát aj bez návodu, s rozkladaním postele sa najprv potrápite aj niekoľko desiatok minút. Chce to zručnosť a znalosť presného postupu, aby ste si mohli ustlať. V závislosti na šírke interiéru auta môže byť dostatočne veľká aj pre tri osoby vďaka rozťahovaniu roštu do šírky.
Nedostatky sú len menej významné. Musíte si vodu ohriať na variči a preliať do jednej z nádob na vodu, aby ste ju mohli použiť na sprchovanie. Riešenie Hiker ďalej neponúka nezávislé napájanie, chladnička a čerpadlo využívajú 12-voltovú elektrickú sieť auta. Na druhej strane chladnička funguje ako termoska – keď ju necháte bežať iba počas jazdy, po vypnutí ostane jej obsah schladený aj celý deň. Ak by ste sa obávali o bezpečnosť, vedzte, že celý set sa do interiéru prichytí o kotviace oká štyrmi sťahovacími popruhmi, ktoré sú v cene. Každý z nich je dimenzovaný na záťaž skoro štvrť tony, pritom váha celého setu je len 80 kilogramov. Strešný stan je samostatnou kapitolou. Bez problémov ho rozloží aj jedna osoba vďaka štyrom dômyselne umiestneným plynovým vzperám a vnútorný priestor predčí očakávania. Vraj sa v ňom vyspia až štyria. Vnútorný priestor stanu je vybavený mäkkým matracom, početnými sieťkami a odkladacími priestormi na stenách a strope, chýba v ňom iba vlastné osvetlenie. Vidíme to tak, že posteľ vo vnútri auta bude pre deti a v strešnom stane sa vyspia ich rodičia. V každom prípade ide o komfortnejšiu a bezpečnejšiu alternatívu k stanu na zemi.
Za nedostatok považujeme, že jedinou oporou vysutej polovice je samotný rebrík, do stanu je tak ľahký prístup aj v noci. Riešenia od Egoé nest sa nám naozaj páčili. Sú praktické, pekné, odolné, dôsledne vypracované do detailu, podstatným dielom pomáhajú ku kvalitnému tráveniu času s rodinou a priateľmi. Okrem nami testovanej verzie Hiker český výrobca predáva aj samostatné moduly, príslušenstvo, ako sekeru, veľké vaky, tašky, lopatky a ďalšie doplnky, ktoré si tiež zaslúžia pozornosť. Všetko pre kempovanie teda máte, už ostáva myslieť iba na to, aby sa nezabudlo na ľad. To je totiž jediná vec, ktorú si už vonku nevyrobíte.  

Prvá trieda – Mercedes-Benz Triedy V Marco Polo

Riešenie od značku Mercedes-Benz predstavuje vrchol toho, čo môže automobil rozmerov Triedy V ponúknuť. Chýba tu iba toaleta a to, čo tu je, patrí do prvej triedy. Prvýkrát som toto vozidlo testoval koncom leta 2018, už vtedy ma V 220d Marco Polo oslovilo vysokou kvalitou každého detailu a, samozrejme, vskutku dobrými jazdnými vlastnosťami. Nie je správne domnievať sa, že Trieda V je taká obyčajná osobná dodávka, predsa len prémiový model sa od priemeru odlišuje vo všetkom podstatnom i menej podstatnom.
Za tri roky sa ale riešenie Marco Polo od Mercedesu vylepšilo. Po novom je systém správy prepojený s infotainmentom MBUX, takže spotrebiče a strešný stan sa ovládajú priamo cez dotykový displej, prípadne si viete skontrolovať vozidlo a stav jeho doplnkov priamo cez displej smartfónu. Elektronicky a automatizovane sa sklápajú aj zadné sedadlá. Dokonca umožňujú nafúknutie a vyfúknutie bočníc, taktiež elektronicky. Priebeh sklápania je síce zdĺhavý, ale k transformácii vnútorného priestoru na spálňu nie je potrebná prakticky žiadna sila. Pred úplným sklopením do roviny musíte manuálne odstrániť iba hlavové opierky. A na tie je potom dosť miesta v skrinkách.
Je nepochybné, že to, čo ponúka Mercedes-Benz v špičkovej výbave za viac ako stotisíc eur, je prvá trieda a luxus. Je to evidentné nielen pri pohľade na celkový dizajn, ktorý sa približuje k estetike vnútorných priestorov súkromných lietadiel, ale dôraz na kvalitu vyhotovenia detailov. Napríklad všadeprítomné aretácie pohyblivých prvkov výbavy, aby boli počas jazdy upevnené aj bez toho, aby ste im museli venovať zvýšenú pozornosť, vďaka tomu počas jazdy v zadnej časti nič neklepe, nehrká a nevŕzga.
Automobily určené na kempovanie musia okrem lôžka ponúkať aj aspoň základnú úroveň hygienických riešení a možností pre prípravu stravy. Marco Polo sa nemá za čo hanbiť, jeho výbava je mimoriadne pestrá a praktická. Kuchyňa, tá sa v porovnaní s riešením, ktoré som testoval v roku 2018 nezmenila (ak áno, tak azda iba v najmenších detailoch). Už pred tromi rokmi som vyslovil názor, že je krajšia a dispozične lepšie vyriešená ako v mnohých garzónkach a stále na tom trvám. Vnútorný priestor Triedy V Marco Polo obsahuje napríklad aj:
  • prispôsobiteľné LED osvetlenie
  • množstvo odkladacích priestorov na riad, príbor, kozmetiku (sú tu aj dvierka so zrkadlom a svetlom), oblečenie a jedlo;
  • vlastnú elektrinu z batérie, ktorá sa nabíja počas jazdy (cca 10 km stačí na plné dobitie);
  • možnosť pripojenia na elektrinu v kempe;
  • plnohodnotný kuchynský drez s batériou na pitnú vodu;
  • sporák na plynovú fľašu na dva hrnce;
  • provizórna sprcha na studenú vodu je k dispozícii po otvorení kufrových dverí;
  • kompresorovú chladničku napájanú z batérie (slúži aj ako chladná termoska);
  • nádrž na čerstvú vodu s objemom 38 l a nádrž na odpadovú vodu s objemom 40 l;
  • posuvný sklápací stolík pripevnený na kuchynskej linke;
  • všetky okná majú nepriehľadné clony.
Strešný stan sa v testovanej výbave Triedy V Marco Polo ovládal plne elektricky cez dotykový displej infotainmentu. Vyzerá to úžasne, že jednoducho držíte virtuálne tlačidlo a stan sa samočinne vysúva zo strechy. O tom, že sa vysúvanie (alebo aj zasúvanie) skončilo, systém informuje hláškou na displeji (ocenil by som aj zvuk).
Z technických údajov o Triede V som vyčítal, že nosnosť strechy je 50 kilogramov, preto Mercedes vyrezal do strechy dieru a použil strešný stan otvárajúci sa pomocou plynových vzpier. Riešenie je to praktické, pretože so zatvoreným stanom je výška vozidla menej ako dva metre a v rozloženom stave sa v ňom vyspia dvaja dospelí. Matrac je na pohodlný, má plastové pruženie a jeho podkladová doska je veľmi ľahká. Namerané vnútorné rozmery stanu sú 205×113 cm. Samostatne by som chcel pochváliť ukotvenie vzpier stanu, v žiadnom prípade nehrozí jeho neúmyselné zatvorenie. Napríklad strešný stan na testovanom MINI Coutryman takúto poistku nemá.,
Tu chcem upozorniť na jednu vec – nedôverujte slepo automatizácii. Raz sa mi stalo, že sa vinou nesprávneho zloženia bočných textílnych stien stanu nezavrel tak, aby na pravej prednej časti prebehlo upevnenie, o čom ma však ma však systém MBUX neinformoval. Vraj bol proces ukončený. Počas jazdy som potom počul aerodynamický hluk, čo bolo znamenie, že nie je všetko v poriadku. Zastavil som na bezpečnom mieste a skutočne stan nebol zasunutý úplne, stačilo si dať pri opätovnom skladaní väčší pozor. Mohol by sa stan vyklopiť počas rýchlej jazdy diaľnicou? čo by to spravilo s autom? Jednoducho vždy všetko dobre skontrolujte, o plynových bombách nehovoriac.
Užitočným doplnkom testovanej Triedy V Marco Polo bola bočná markíza. To je jediný prvok kempingovej výbavy, ktorý si musíte otvoriť manuálne. Vysúva sa z pravého boku automobilu pomocou kľukového mechanizmu. Skladacia kľuka sa nachádza v interiéri vozidla v odkladacích boxoch pod zadnými sedadlami a vysunutie markízy vám zaberie asi tak dve minúty. Zvládne to aj jedna osoba, ak je aspoň trocha zručná, dve osoby sú ideálne. Zaberie plochu asi štyri štvorcové metre, upevňuje sa pomocou teleskopických pilierov a môžete pod ňu vyložiť dve stoličky a stolík, ktoré sú poskladané v kufri.
Batožinový priestor je priestranný vďaka svojej výške a nízkej nakladacej hrane, veľmi praktickým riešením je možnosť otvorenia len . Svoju časť objemu zaberá vysoká skrinka vľavo, ktorá obsahuje provizórnu exteriérovú sprchu, odkladacie priestory a plynovú fľašu. Pred použitím ju musíte odistiť.
 

Ktorý si vybrať?

Mini Countryman sa predáva od 25 100 eur, respektíve s plug-in hybridným pohonom (162 kW, 4×4) od 37 700 eur. Strešný stan Autohome Roof Tent for Mini Countryman stojí 3 390 eur. Cena testovaného exempláru s príplatkovými položkami výbavy napokon dosiahla 55 331 eur vrátane DPH.

Citroën Berlingo sa na Slovensku predáva od 15 990 eur vo výbave Live Pack, ale modernejšiu verziu Feel s moderným vzhľadom od 17 990 eur. Výbava Egoé Nestbox Hiker vo verzii Complete set+ stojí 3 476 eur a strešný stan Hussarde Quatro 3 403 eur. Dokopy sa tak dostávame k celkovej cene 24 869 eur vrátane DPH. Lenže nemusíte si kupovať hneď Berlingo, stan môžete namontovať na prakticky akékoľvek auto a Egoé ponúka na výber množstvo variantov kempingových vstavieb.

Mercedes-Benz Triedy V Marco Polo v nami testovanej výbave stojí 101 786 eur, čo je suma, ktorá priam ohromuje. Je to však výsledok totálneho vybavenia automobilu snáď všetkým, čo dokáže ponúknuť. Cenu navýšili napríklad svetlomety LED Intelligent Light System za 1 671,60 eur, paket Línia AMG za 3 440 eur či stály pohon všetkých kolies za 4 464 eur.

Cenovo najdostupnejšie varianty Triedy V Marco Polo Active kúpite už od 51 608 eur, resp. Marco Polo Horizon od 56 467 eur, pričom bestseller Trieda V Marco Polo Horizon vychádza na niečo vyše 66-tisíc eur. Pre úplnosť dodajme, že výklopná strecha EASY UP stojí iba 1 552 eur, čo je podstatne menej ako v prípade Autohome a Egoé Hussarde, bočná markíza vychádza na 655,20 eur.

Každému musí byť celkom zrejmé, že **tieto vozidlá sú neporovnateľné**. MINI, Citroën (Egoé Nest) i Mercedes-Benz (Westfalia) ponúkajú celkom odlišné charaktery aj vyhotovenia kempingovej výbavy a je na osobných preferenciách zákazníka, čo chce a potrebuje.
**Ako motoristickému novinárovi, ale aj ako súkromnej osobe, sú mi sympatické všetky tri riešenia**. Vo všetkých som poctivo prespal a musím uznať, že po stránke kvality spánku sú na tom všetky tri rovnako – skôr nepohodlné. Skrátka, stanovanie nie je pre každého, tu zohráva kľúčovú úlohu pripravenosť na letné horúčavy počas dňa a chlad nadránom, ako aj miesto, kde ste sa rozhodli prespať. Mercedes-Benz však pridáva obrovskú pridanú hodnotu v podobe obytného interiéru s plnohodnotnou kuchyňou, ktorú počas používania nemusíte vyberať z auta ako pri testovanom Citroëne. MINI má zasa skvelé riešenie, ktoré neobmedzuje vnútorný priestor vozidla a dokonale kompaktné a šikovné. Všetko je o osobnom nastavení používateľa a, samozrejme, jeho finančných možnostiach. V tomto ohľade má Egoé Nest navrch, pretože umožňuje iba prenájom svojich produktov, dokonca aj s autom – konkrétne týmto Berlingom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.