TEST: Vyskúšali sme 3 autá na stanovanie, luxusný Mercedes, lacný Citroën aj imidžové MINI
Jednoduchý strešný stan, vstavaná posteľ s kuchynkou a komplexné riešenie kontrolovateľné aj cez mobil.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ


- Otestovali sme za vás tri rôzne prístupy ku kempovaniu v aute:
- MINI Countryman PHEV so strešným stanom AUTOHOME ROOF TENT
- Citroën Berlingo s riešeniami EGOÉ NEST so strešným stanom, posteľou a kuchyňou
- Mercedes-Benz Triedy V MARCO POLO v plne výbave s elektronickým ovládaním strešného stanu, posteľou, markízou a kuchyňou
MINI Countryman PHEV so strešným stanom AUTOHOME ROOF TENT
MINI Countryman je skvelé auto. Má ideálne proporcie, vynikajúci interiér premyslený do najmenšieho detailu, vynikajúce jazdné vlastnosti (fakt, vynikajúce) a vo verzii plug-in hybrid dokáže jazdiť na elektrinu bez toho, aby sa zapínal benzínový motor. Jazda s MINI na elektrinu je návyková, na bežný denný kilometrový nájazd stačí mať každé ráno nabitý akumulátor. Dynamika je veľmi slušná, napriek chýbajúcemu zvuku spaľovacieho motora sa Countryman stále drží svojho športového charakteru.






Citroën Berlingo s riešeniami EGOÉ NEST so strešným stanom, posteľou a kuchyňou
Riešenia, ktoré nám predviedla spoločnosť Egoé nest, ocenia nielen zarytí fanúšikovia kempovania, ale aj tí, ktorí s ním len začínajú alebo pre ktorých takýto výlet znamená mimoriadnu udalosť. Spoločnosť totiž svoje riešenia nielen predáva, ale aj prenajíma s celým autom. My sme takto vyskúšali Citroën Berlingo so vstavbou Nestbox Hiker so skladateľnou posteľou s matracmi, kuchynkou a strešným stanom Hussarde Quatro až pre štyri osoby. Dokopy tak môže kempovať aj šesť ľudí, hoci auto samotné je päťmiestne.






Prvá trieda – Mercedes-Benz Triedy V Marco Polo
Riešenie od značku Mercedes-Benz predstavuje vrchol toho, čo môže automobil rozmerov Triedy V ponúknuť. Chýba tu iba toaleta a to, čo tu je, patrí do prvej triedy. Prvýkrát som toto vozidlo testoval koncom leta 2018, už vtedy ma V 220d Marco Polo oslovilo vysokou kvalitou každého detailu a, samozrejme, vskutku dobrými jazdnými vlastnosťami. Nie je správne domnievať sa, že Trieda V je taká obyčajná osobná dodávka, predsa len prémiový model sa od priemeru odlišuje vo všetkom podstatnom i menej podstatnom.





- prispôsobiteľné LED osvetlenie
- množstvo odkladacích priestorov na riad, príbor, kozmetiku (sú tu aj dvierka so zrkadlom a svetlom), oblečenie a jedlo;
- vlastnú elektrinu z batérie, ktorá sa nabíja počas jazdy (cca 10 km stačí na plné dobitie);
- možnosť pripojenia na elektrinu v kempe;
- plnohodnotný kuchynský drez s batériou na pitnú vodu;
- sporák na plynovú fľašu na dva hrnce;
- provizórna sprcha na studenú vodu je k dispozícii po otvorení kufrových dverí;
- kompresorovú chladničku napájanú z batérie (slúži aj ako chladná termoska);
- nádrž na čerstvú vodu s objemom 38 l a nádrž na odpadovú vodu s objemom 40 l;
- posuvný sklápací stolík pripevnený na kuchynskej linke;
- všetky okná majú nepriehľadné clony.







Ktorý si vybrať?
Mini Countryman sa predáva od 25 100 eur, respektíve s plug-in hybridným pohonom (162 kW, 4×4) od 37 700 eur. Strešný stan Autohome Roof Tent for Mini Countryman stojí 3 390 eur. Cena testovaného exempláru s príplatkovými položkami výbavy napokon dosiahla 55 331 eur vrátane DPH.Citroën Berlingo sa na Slovensku predáva od 15 990 eur vo výbave Live Pack, ale modernejšiu verziu Feel s moderným vzhľadom od 17 990 eur. Výbava Egoé Nestbox Hiker vo verzii Complete set+ stojí 3 476 eur a strešný stan Hussarde Quatro 3 403 eur. Dokopy sa tak dostávame k celkovej cene 24 869 eur vrátane DPH. Lenže nemusíte si kupovať hneď Berlingo, stan môžete namontovať na prakticky akékoľvek auto a Egoé ponúka na výber množstvo variantov kempingových vstavieb.
Mercedes-Benz Triedy V Marco Polo v nami testovanej výbave stojí 101 786 eur, čo je suma, ktorá priam ohromuje. Je to však výsledok totálneho vybavenia automobilu snáď všetkým, čo dokáže ponúknuť. Cenu navýšili napríklad svetlomety LED Intelligent Light System za 1 671,60 eur, paket Línia AMG za 3 440 eur či stály pohon všetkých kolies za 4 464 eur.
Cenovo najdostupnejšie varianty Triedy V Marco Polo Active kúpite už od 51 608 eur, resp. Marco Polo Horizon od 56 467 eur, pričom bestseller Trieda V Marco Polo Horizon vychádza na niečo vyše 66-tisíc eur. Pre úplnosť dodajme, že výklopná strecha EASY UP stojí iba 1 552 eur, čo je podstatne menej ako v prípade Autohome a Egoé Hussarde, bočná markíza vychádza na 655,20 eur.
Každému musí byť celkom zrejmé, že **tieto vozidlá sú neporovnateľné**. MINI, Citroën (Egoé Nest) i Mercedes-Benz (Westfalia) ponúkajú celkom odlišné charaktery aj vyhotovenia kempingovej výbavy a je na osobných preferenciách zákazníka, čo chce a potrebuje.
**Ako motoristickému novinárovi, ale aj ako súkromnej osobe, sú mi sympatické všetky tri riešenia**. Vo všetkých som poctivo prespal a musím uznať, že po stránke kvality spánku sú na tom všetky tri rovnako – skôr nepohodlné. Skrátka, stanovanie nie je pre každého, tu zohráva kľúčovú úlohu pripravenosť na letné horúčavy počas dňa a chlad nadránom, ako aj miesto, kde ste sa rozhodli prespať. Mercedes-Benz však pridáva obrovskú pridanú hodnotu v podobe obytného interiéru s plnohodnotnou kuchyňou, ktorú počas používania nemusíte vyberať z auta ako pri testovanom Citroëne. MINI má zasa skvelé riešenie, ktoré neobmedzuje vnútorný priestor vozidla a dokonale kompaktné a šikovné. Všetko je o osobnom nastavení používateľa a, samozrejme, jeho finančných možnostiach. V tomto ohľade má Egoé Nest navrch, pretože umožňuje iba prenájom svojich produktov, dokonca aj s autom – konkrétne týmto Berlingom.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Republika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.