Čo majú spoločné Veyron a Honda, Porsche a Daewoo? 5 áut, ktoré ukrývajú technológie z úplne inej ligy

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Vydané  Text: 

Aj tie najobyčajnejšie autá môžu skrývať neobyčajné príbehy a nie všetko, čo je zaujímavé, musí stáť státisíce. Technológie, ktoré vznikli z nutnosti, inžinierske nápady, ktoré prežili len jednu generáciu, či bizarné spolupráce medzi značkami – automobilový svet je plný kuriozít. Tu je 5 z nich, ktoré možno poznáte… ale určite ste ich nevideli v tomto svetle.

Porsche v Daewoo: Inžiniersky experiment bez športových ambícií

Znie to ako vtip – no naozaj, Daewoo Evanda (známa aj ako Chevrolet Epica) mala motor navrhnutý spoločnosťou Porsche Engineering. Išlo o radový šesťvalec s objemom 2,5 litra, ktorý bol uložený naprieč, čo je pri šesťvalcoch netypické a inžiniersky náročné riešenie. Motor mal výkon 116 kW (158 koní) a krútiaci moment 240 Nm – teda žiadna športová raketa.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Spojenie Porsche a Daewoo znelo ako sľubné manželstvo, no Evanda bola typický zástupca strednej triedy – pohodlná, ale nevýrazná. Štvorrýchlostný automat ZF jej dynamike tiež nepomáhal. Ostala tak skôr raritou pre technických fajnšmekrov ako autom, ktoré by zmenilo trh.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Renault 21: Keď prevodovka nepasuje, otočte celý motor

V 80. rokoch si Renault musel poradiť s nečakaným problémom. Chcel do modelu Renault 21 namontovať výkonnejší dvojlitrový motor. Lenže… chýbala vhodná priečne montovaná prevodovka. Namiesto vývoja novej technológie alebo obmedzenia výkonu sa Francúzi rozhodli pre netradičné riešenie: motor otočili pozdĺžne a použili inú prevodovku.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Výsledok? Renault 21 existoval v dvoch technických verziách – so zásadne odlišným usporiadaním prednej časti auta. Dokonca mal mierne upravený rázvor. Dnes by takýto „dvojitý vývoj“ prešiel automobilke len ťažko, ale vtedy to bola kreatívna reakcia na obmedzené technické možnosti.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Bugatti Veyron a Honda Odyssey: Spojené cez pneumatiky

Málokto by čakal, že rodinný minivan Honda Odyssey bude mať niečo spoločné s ikonickým Bugatti Veyron. Ale predsa – spája ich systém PAX od Michelinu, ktorý mal nahradiť klasické run-flat pneumatiky. Namiesto spevnených bočníc použil PAX polymerový nosný krúžok, ktorý sa montoval na špeciálny ráfik.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Znie to futuristicky, ale v praxi systém nefungoval tak, ako sa čakalo. Pneumatiky mali krátku životnosť, vysoké náklady na výmenutakmer žiadny servis, ktorý by ich vedel opraviť. Majitelia Odyssey aj Acury RL boli frustrovaní. A zatiaľ čo Bugatti zvládlo „nevymeniteľné“ pneumatiky s vlastným servisom a limuzínovou logikou, bežní vodiči takú možnosť nemali. Technologická vízia narazila na realitu.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Peugeot 607: Keď veľký Francúz dostane prevodovku od Porsche

Aj keď bol Peugeot 607 často označovaný ako „služobné auto pre veľvyslancov“, pod kapotou ukrýval jednu z najzaujímavejších technológií – štvorrýchlostný automat Tiptronic. Nie hocijaký – bola to prevodovka ZF, vyvinutá v spolupráci s Porsche.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Z dnešného pohľadu ide o archaický kúsok, ale koncom 90. rokov išlo o drahú, no spoľahlivú technológiu. Kombinovaná bola aj s 2,7-litrovým šesťvalcom, ktorý však nedisponoval prevratným výkonom. Tiptronic ponúkal manuálny režim radenia, ale pravdupovediac – väčšina zákazníkov ostala pri režime D.

Týchto 5 áut ukrýva v útrobách nečakané spojenia a technológie – ako Daewoo s motorom od Porsche či minivan s pneumatikami z Bugatti.

Subaru B9 Tribeca: Americký facelift

Málokto si dnes spomenie na SUV Subaru B9 Tribeca, ktoré sa predávalo najmä v USA. Tento model však takmer existoval ako Saab 9-6X. V čase, keď General Motors vlastnil podiel v oboch značkách, plánoval ponúknuť preamerikanizované Subaru s logom švédskej značky.

Projekt Saabu 9-6X sa však nikdy nedostal do výroby – automobilka krátko nato skrachovala. Zvyšné dizajnové prvky a karosárske panely však nevyšli navnivoč. Subaru ich využilo pri facelifte Tribecy, čo je dnes nenápadná pripomienka toho, ako sa mení dizajn aj osud áut na poslednú chvíľu.

Aj „obyčajné“ autá môžu byť výsledkom zvláštnych kompromisov, ambicióznych plánov či nečakaných spoluprác. Automobilový priemysel je plný zaujímavých spojení, ktoré nie sú vždy viditeľné na prvý pohľad, ale po  preskúmaní použitých technológií získavajú na hodnote.