Prečo sú na pneumatikách takéto červené a žlté značky?

Aj vy ste si ich pri prezúvaní všimli na svojom aute?
Vydané  Text: 
### Červené a žlté značky na pneumatikách **Nášho čitateľa Petra I. zaujíma, prečo má na svojich pneumatikách červené a žlté kruhové značky**. Toto označovanie pnematík alebo aj diskov nie je žiadnou novinkou, ale bežne zaužívanou praxou, ktorá nachádza uplatnenie minimálne dvakrát ročne pri prezúvaní zimných pneumatík za letné a naopak. **Červený bod na pneumatike** spravidla označuje najťažšie miesto na pneumatike, zatiaľ čo **žltá značka označuje najľahšie miesto na pneumatike**. Na mieste žltej značky, teda v najľahšom mieste pneumatiky, by sa mal umiestňovať ventil pneumatiky. Naopak, červená značka upresňujúca najťažšie miesto, teda bod najväčšieho kolísania, býva pri točení kolesa prirodzeným spôsobom odstredivo tlačená od stredu kolesa viac ako zvyšok pneumatiky, sem sa preto ventil umiestňovať nemá.
Čo znamená červená a žltá značka na pneumatike?
Nech je totiž pneumatika akokoľvek precízne vyrobená, obsahuje bežnými metódami prakticky nemerateľné nepresnosti, ktoré môžu mať vplyv nepriaznivý vplyv na jazdu. Spôsobuje jemné kolísanie, respektíve odchýlky od dokonalej rotácie, ktoré je merateľné iba citlivými senzormi a v bežnej praxi sa prejavuje iba minimálne alebo vôbec. Toto jednoduché farebné označovanie pneumatík výrobcom ale nachádza uplatnenie pri prezúvaní pneumatík na diskoch. Disk môže byť vybavený priehlbinou, alebo zárezom, ktorým pracovníka pneuservisu informuje o najnižšom bode kolísania. V ideálnom prípade sa má týmto pracovník riadiť a vykompenzovať najnižší bod kolísania disku červenou značkou na pneumatike tým, že ich nasadí do tesnej blízkosti. Ak si po výmene pneumatík v pneuservise všimnete, že tento postup pracovník nedodržal, nemusí to byť dôvod na reklamáciu. Pracovník mohol posúdiť, že s ohľadom na stav pneumatiky a disku zvolí iné nastavenie. V praxi sa na vyváženie kolies používajú olovené vyvažovacie závažia, ktorých osadeniu na disk predchádza použitie takzvanej vyvažovačky kolies. Každý pneuservis by mal pred montážou kolesa späť na auto každé jedno koleso skontrolovať v takejto vyvažovačke kolies a zabezpečiť, aby bolo v čo najlepšej rovnováhe. Napríklad keď sme prvýkrát naživo mali možnosť [vyskúšať nové BMW radu 4 Coupé](https://www.autoviny.sk/novinky/121630/bmw-4-coupe-nazivo-nebojte-sa-ho-v-skutocnosti-je-krasne), zaujal nás detail, že pracovník pneuservisu pri obúvaní pneumatík nielen umiestnil ventil presne oproti žltej značke na pneumatike, teda nie je k nej:
„Nesprávne“ umiestnenie ventila pneumatiky na novom BMW 4 Coupé? Spravidla sa má ventil umiestniť na miesto žltej značky.
A pri teste vozidla Hyundai i30 sme si zasa mohli všimnúť, že pracovník pneuservisu dal k sebe dve červené značky – pneumatiky aj disku:
Prax teda prináša rôzne riešenia, niektoré z nich opodstatnené, iné sú výsledkom miernej benevolentnosti práve z toho dôvodu, že sa môže jednať o zanedbateľné odchýlky v rotácii.

Kúpili ste pneumatiky z inzerátu? Dobre sa pozrite, či ste nenaleteli špekulantovi

Pozor na lacné jazdené pneumatiky, predajcovia zneužívajú neznalosť zákazníkov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk