Maximálnu povolenú rýchlosť prekračuje vraj iba polovica vodičov. Ostatní sú teda klamári.

ERIK STRÍŽ, 10.11.2017
Dnes k nám do redakcie prišla zaujímavá správa o prieskume, ktorý robila poisťovňa AXA. Z jeho výsledkov vyplýva, že maximálnu povolenú rýchlosť prekračuje iba polovica vodičov. Veľmi tomu neveríme.
Tachometer, palubovka, virtuálny kokpit, VW Tiguan Allspace, ilustračná fotografia

Prieskum prebehol na webovej stránke radsoferujem.sk, ktorý prevádzkuje poisťovňa AXA. Slovenskí vodiči sa na cestách necítia bezpečne, viac ako polovica z nich priznáva časté prekračovanie povolenej rýchlosti.

Viac ako polovica je alarmujúci údaj, avšak zastávame názor, že nie je úplne korektný. Dokonca sme presvedčení, že maximálnu povolenú rýchlosť pravidelne prekračuje väčšina vodičov bez ohľadu na to, či jazdia v meste, medzimesto alebo na diaľnici. Snáď iba tá diaľnica môže byť u niektorých výnimkou, keďže množstvo starších automobilov začína strácať dych pri rýchlosti 120 km/h. Je veľmi pravdepodobné, že prieskum, ktorý pre poisťovňu realizovala agentúra STEM/MARK, skrátka neprihliadal na klamstvá vodičov. Vzorka pritom tvorila tisíc Slovákov.

Zisteniami prieskumu chce poisťovňa propagovať aj vlastnú aplikáciu pre smartfóny s názvom AXA Drive, ktorá dokáže zbierať údaje počas jazdy autom a podľa zozbieraných údajov odporúčať poistenie so zľavami.

Vyjadrenia k prieskumu od BECEP a AXA

„Výsledky prieskumu sú na zamyslenie. Šesť z desiatich vodičov na slovenských cestách sa vôbec necíti bezpečne, obzvlášť nie ženy. Samotní šoféri však k zníženiu nehodovosti na cestách príliš neprispievajú. Vyše polovica z nich často porušuje pravidlo cestnej premávky prekračovanie povolenej rýchlosti. Zarážajúca je skutočnosť, že tento priestupok je však väčšina vodičov ochotná tolerovať,“ popisuje výstupy prieskumu, Jiří Cívka, senior PR manager skupiny AXA pre ČR a SR.

„Nedovolená rýchlosť a nedostatočné venovanie sa riadeniu sú dve najčastejšie príčiny dopravných nehôd na našich cestách. Takmer polovica nehôd vo vyššej rýchlosti sa stane v obci,“ hovorí Milan Troška, vedúci oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) Ministerstva dopravy a výstavby SR a dodáva: „Šoféri by si mali uvedomiť, že rýchla jazda zvyšuje reakčnú dobu a brzdnú dráhu.

Zvlášť nebezpečná je vysoká rýchlosť v obci, kde sú výrazne viac v ohrození ďalší účastníci cestnej premávky a to najmä chodci, do ktorých ak narazí auto v rýchlosti 60 km/h, tak majú iba 3 % šancu na prežitie. Pri náraze v povolenej rýchlosti 50 km/h sa ich šanca na prežitie zvyšuje na maximálne 10 %,“ spresňuje Milan Troška.