Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.
Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
Vydané  Text: 

Audi Q6 e-tron prináša veľmi veľa vecí úplne prvýkrát. Niet divu. Stojí na špeciálnej novej platforme PPE (Premium Platform Electric), ktorá je navrhnutá tak, aby poskytla jednotlivým automobilkám koncernu Volkswagen veľkú voľnosť ako v konštrukcii, tak aj v charaktere jednotlivých modelov, ktoré na nej budú postavené. Dbalo sa nielen na mechanickú kvalitu, ale aj na softvérovú a hardvérovú kompatibilitu. A to na mnoho rokov dopredu.

Doteraz najvýkonnejšia elektronická architektúra z hľadiska výpočtového výkonu sa dôsledne zameriava na požiadavky zákazníkov. Jedným z cieľov vývoja predstavovalo vysoko výkonné a bezpečné prepojenie doménových počítačov, riadiacich jednotiek, snímačov a aktuátorov s cieľom zvládnuť zložitejšie systémy a zachovať modularitu. Okrem toho sa E3 1.2 vyznačuje vysoko výkonným a bezproblémovým backendovým pripojením pre dátové aplikácie Car-to-X, rojové dáta a výpočtovo náročné mimopalubné funkcie.

Nervový systém modelu Q6 e-tron využíva 800 V napätie, čo so sebou prináša mnohé praktické výhody. Okrem vyššieho výkonu a efektivity, ktoré ocení zákazník, odbremení aj výrobcu menšími nárokmi na priestor a chladenie.

V Audi si dali mimoriadne záležať na manažmente batérie. Veľmi intenzívne sa venovali chladeniu. Ešte sofistikovanejšie je však jeho ovládanie. Monitoruje každý článok batérie samostatne. Menší počet článkov v porovnaní s predchodcom a lepšia architektúra batérie umožnili skrátiť prepájacie káble, čo znížilo vnútorné straty.

To isté platí o špičkovej výkonovej elektronike. Inžinieri v Audi si dali záležať aj na podvozku. Sú tu kompletne prepracované nápravy so zdokonalenou kinematikou. Na prednej náprave sa napríklad dokonca posunuli tyčky riadenia pred ramená zavesenia. Ide o premiéru v značke Audi.  Hriadeľ riadenia je teraz pre väčšiu tuhosť a presnosť uchytený o pomocný rám.

Nová predná náprava dodáva modelu Q6 oveľa vyššiu agilitu. Tú inžinieri podporili aj prisúdením vyššieho krútiaceho momentu na zadnú nápravu.

Neštandardne teda Audi Q6 e-tron obúva vzadu širšie pneumatiky. Štandardne jazdí Q6 na oceľových pružinách vinutých okolo tlmičov s technológiou FSD (Frequency Selective Damping). To znamená, že pri vyšších rýchlostiach piestnice (pri prejazde nerovností) prenášajú menšie tlmiace sily pre vyšší komfort, avšak pri pomalých rýchlostiach (náklony karosérie) poskytnú tlmiče autu väčšiu oporu. V opcii je k dispozícii vzduchový podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré v závislosti od jazdného režimu, štýlu jazdy a povrchu vozovky menia svoju charakteristiku každú milisekundu.

Pre Audi je veľmi dôležitá udržateľnosť, a tak neprekvapí, že popri interiéri, v ktorom nájdeme množstvo už recyklovaných, alebo recyklovateľných materiálov, nájdeme recyklát aj v samotnej oceli. Až 15 % použitej ocele pochádza z oceľového šrotu.

Keď sme sa už dotkli interiéru, iste vás zaujme aj nová koncepcia s troma obrazovkami, ktoré dopĺňa head-up displej s rozšírenou realitou a dynamické interakčné svetlo, ktoré ponúka rôzne komunikačné funkcie a podporuje tak interakciu vozidla s cestujúcimi. Rozprestiera sa v interiéri a v kokpite ako široký oblúk. Súčasť štandardnej výbavy radu Q6 e-tron tvorí aj rozšírený plánovač trás e-tron, ktorý za vás kompletne naplánuje dlhšie trasy, vrátane najefektívnejšieho nabíjania. To je bezstarostné nielen vďaka vysokému výkonu, ale aj vďaka funkcii Plug & Charge, kde sa auto na kompatibilných nabíjacích staniciach automaticky autentifikuje a vodič nemusí pre začatie nabíjania prikladať kartu k čítačke. Medzi zaujímavé funkcie infotainmentu patrí aj fakt, že aplikácie, ako napríklad YouTube, sú k dispozícii prostredníctvom obchodu s aplikáciami a rozhrania Audi smartphone interface, integrovaného priamo do MMI a nevyžaduje si smartfón.

REVOLUČNÉ ŽIVÉ SVETLÁ: Už keď sme si mysleli, že svetelná technika sa nedá posunúť ďalej, prišlo Audi Q6 e-tron so živými digitálnymi svetlami. Zadné OLED svetlá majú až 360 segmentov, takže okrem rôznych svetelných podpisov vedia vytvoriť animácie informujúce okolie napríklad o nebezpečenstve, prípadne vytvárať animáciu živých svetiel vytvárajúcich nový obraz každých 10 ms, ktoré znázorňujú akoby mozgovú aktivitu modelu Q6 e-tron. Predné svetlá pozostávajú zo 70 LED plôch vytvárajúcich rôzne svetelné podpisy. Zákazník má na výber spomedzi 8 rôznych dizajnov

INTELIGENTNÁ BATÉRIA: V podlahe sa ukrýva 100 kWh batéria (netto kapacita: 94,9 kWh) poskytujúca modelu Q6 e-tron dojazd 625 km podľa WLTP, ktorú udržuje v optimálnej kondícii inteligentný teplotný manažment. Zohľadňuje profil trasy, aktuálnu premávku, zvolený jazdný režim, či stúpania. Reaguje prediktívne, aby batéria nepodliehala teplotným šokom, ba dokonca reguluje teplotu batérie, aj keď auto stojí, napríklad na slnku. Predlžuje sa tým jej životnosť.

VYSOKOVÝKONNÉ NABÍJANIE: Maximálny výkon nabíjania dosahuje až 270 kW. V preklade to znamená získanie dojazdu na ďalších 255 km za 10 minút nabíjania, pričom nabíjanie z 10 na 80 % kapacity batérie zaberie len približne 21 minút. Prináša aj revolučné riešenie, keď v prípade pripojenia na 400 V nabíjačku sa miesto poklesu výkonu batéria rozdelí na 2 časti a každá sa nabíja výkonom 135 kW. Palubná AC nabíjačka má štandardne výkon 11 kW, neskôr pribudne možnosť priplatiť si za 22 kW nabíjačku.

NAJMODERNEJŠIA PLATFORMA: Vďaka novej elektronickej architektúre E3 1.2 (End-to-End Electronic Architecture) predstavuje modelový rad Q6 e-tron technologickú špičku portfólia Audi. Bola navrhnutá tak, aby bola mimoriadne nadčasová. Auto riadi 5 vysokovýkonných počítačov, ktoré ovládajú všetky funkcie vozidla. Pokročilá 800 V architektúra znamená menšie tepelné straty, tenšie káble a menší inštalačný priestor pre elektroniku.

EFEKTÍVNE MOTORY: Zadný synchrónny a predný asynchrónny elektromotor poskytujú dokopy výkon 285 kW (388 k). Vďaka novej konštrukcii zaberajú o 30 % menej miesta a sú o 20 % ľahšie, pričom sú výkonnejšie než doteraz. Vlásenkové vinutie statora umožnilo až 60 % pokrytie miesto doterajších 45 %. Vo výkonovej elektronike siahli inžinieri po polovodičoch z karbidu silikónu a po pulznom invertore. Rotor sa chladí olejom. Hustota výkonu sa zvýšila o 20 % aj pri použití menšieho množstva vzácnych materiálov. Straty v pohonnom reťazci sa oproti modelu Audi e-tron znížili o 50 %. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá iba 5,9 sekundy. V prípade modelu SQ6 dosahuje maximálny výkon hodnotu až 380 kW (517 k) a šprint na stovku trvá iba 4,3 sekundy. Maximálny výkon rekuperácie je 220 kW, čo postačuje na 95 % každodenného brzdenia. Priemerná spotreba sa teda podľa WLTP pohybuje v rozmedzí od 17 až po 19,4 kWh/100 km.

DIGITÁLNA SCÉNA: Niektoré prvky palubnej dosky sa vysúvajú do popredia, iné do pozadia. Vzniká tak trojrozmerný efekt. Kľúčový prvok interiéru tvoria displeje multimediálneho systému MMI so zakriveným panelom obsahujúcim dve hlavné obrazovky (11,9- + 14,5-palcová uhlopriečka) natočené smerom na vodiča. Tretia obrazovka s uhlopriečkou 10,9 palca je k dispozícii pre spolujazdca a môže slúžiť ako na obsluhu navigácie, tak aj zábavy. Počas pohybu auta sa zapne privátny režim obrazovky, to znamená, že vodič nevidí jej obsah. Spolujazdec tak môže pozerať filmy bez toho, aby obsahom obrazovky rozptyľoval vodiča. Infotainment funguje na operačnom systéme Android Automotive.

POHLCUJÚCI ZVUKOVÝ ZÁŽITOK: Až 20 reproduktorov systému Bang & Olufsen sa stará o to, aby ste sa cítili ako v hudobnom štúdiu, prípadne priamo na koncerte. Štyri reproduktory sú umiestnené priamo v predných hlavových opierkach, čo umožňuje vytvorenie zvukových zón. Zosilňovač má výkon 830 W.

PRAKTICKÁ STRÁNKA: Batožinový priestor má objem 526 l, po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 narastie až na 1 529 l. Odkladací priestor pod prednou kapotou s objemom 64 litrov môžete využiť na nabíjacie káble, alebo na umiestnenie povinnej výbavy.

AUDI Q6 e-tron





Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.