Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok
Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.
Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.
Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Audi Q6 e-tron prináša veľmi veľa vecí úplne prvýkrát. Niet divu. Stojí na špeciálnej novej platforme PPE (Premium Platform Electric), ktorá je navrhnutá tak, aby poskytla jednotlivým automobilkám koncernu Volkswagen veľkú voľnosť ako v konštrukcii, tak aj v charaktere jednotlivých modelov, ktoré na nej budú postavené. Dbalo sa nielen na mechanickú kvalitu, ale aj na softvérovú a hardvérovú kompatibilitu. A to na mnoho rokov dopredu.
Doteraz najvýkonnejšia elektronická architektúra z hľadiska výpočtového výkonu sa dôsledne zameriava na požiadavky zákazníkov. Jedným z cieľov vývoja predstavovalo vysoko výkonné a bezpečné prepojenie doménových počítačov, riadiacich jednotiek, snímačov a aktuátorov s cieľom zvládnuť zložitejšie systémy a zachovať modularitu. Okrem toho sa E3 1.2 vyznačuje vysoko výkonným a bezproblémovým backendovým pripojením pre dátové aplikácie Car-to-X, rojové dáta a výpočtovo náročné mimopalubné funkcie.
Nervový systém modelu Q6 e-tron využíva 800 V napätie, čo so sebou prináša mnohé praktické výhody. Okrem vyššieho výkonu a efektivity, ktoré ocení zákazník, odbremení aj výrobcu menšími nárokmi na priestor a chladenie.
Inzercia
V Audi si dali mimoriadne záležať na manažmente batérie. Veľmi intenzívne sa venovali chladeniu. Ešte sofistikovanejšie je však jeho ovládanie. Monitoruje každý článok batérie samostatne. Menší počet článkov v porovnaní s predchodcom a lepšia architektúra batérie umožnili skrátiť prepájacie káble, čo znížilo vnútorné straty.
To isté platí o špičkovej výkonovej elektronike. Inžinieri v Audi si dali záležať aj na podvozku. Sú tu kompletne prepracované nápravy so zdokonalenou kinematikou. Na prednej náprave sa napríklad dokonca posunuli tyčky riadenia pred ramená zavesenia. Ide o premiéru v značke Audi. Hriadeľ riadenia je teraz pre väčšiu tuhosť a presnosť uchytený o pomocný rám.
Nová predná náprava dodáva modelu Q6 oveľa vyššiu agilitu. Tú inžinieri podporili aj prisúdením vyššieho krútiaceho momentu na zadnú nápravu.
Neštandardne teda Audi Q6 e-tron obúva vzadu širšie pneumatiky. Štandardne jazdí Q6 na oceľových pružinách vinutých okolo tlmičov s technológiou FSD (Frequency Selective Damping). To znamená, že pri vyšších rýchlostiach piestnice (pri prejazde nerovností) prenášajú menšie tlmiace sily pre vyšší komfort, avšak pri pomalých rýchlostiach (náklony karosérie) poskytnú tlmiče autu väčšiu oporu. V opcii je k dispozícii vzduchový podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré v závislosti od jazdného režimu, štýlu jazdy a povrchu vozovky menia svoju charakteristiku každú milisekundu.
Pre Audi je veľmi dôležitá udržateľnosť, a tak neprekvapí, že popri interiéri, v ktorom nájdeme množstvo už recyklovaných, alebo recyklovateľných materiálov, nájdeme recyklát aj v samotnej oceli. Až 15 % použitej ocele pochádza z oceľového šrotu.
Keď sme sa už dotkli interiéru, iste vás zaujme aj nová koncepcia s troma obrazovkami, ktoré dopĺňa head-up displej s rozšírenou realitou a dynamické interakčné svetlo, ktoré ponúka rôzne komunikačné funkcie a podporuje tak interakciu vozidla s cestujúcimi. Rozprestiera sa v interiéri a v kokpite ako široký oblúk. Súčasť štandardnej výbavy radu Q6 e-tron tvorí aj rozšírený plánovač trás e-tron, ktorý za vás kompletne naplánuje dlhšie trasy, vrátane najefektívnejšieho nabíjania. To je bezstarostné nielen vďaka vysokému výkonu, ale aj vďaka funkcii Plug & Charge, kde sa auto na kompatibilných nabíjacích staniciach automaticky autentifikuje a vodič nemusí pre začatie nabíjania prikladať kartu k čítačke. Medzi zaujímavé funkcie infotainmentu patrí aj fakt, že aplikácie, ako napríklad YouTube, sú k dispozícii prostredníctvom obchodu s aplikáciami a rozhrania Audi smartphone interface, integrovaného priamo do MMI a nevyžaduje si smartfón.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.