Mokrá vs. suchá spojka: Kedy sa oplatí priplatiť si a aký je rozdiel v cene servisu?

Mokrá a suchá spojka majú svoje výhody a nevýhody. Ktorá radí hladšie, ktorá je lacnejšia a prečo tá vaša neznáša zápchy?

Ak ste sa niekedy zamysleli nad tým, prečo niektoré autá radia mimoriadne hladko a iné majú v zápche sklon k miernemu trhaniu, skôr či neskôr zistíte, že závisí od toho, či sa o váš motor stará mokrá alebo suchá spojka. Na prvý pohľad ide o technickú drobnosť, ktorá zaujíma len automobilových nadšencov, no v skutočnosti ovplyvňuje každodennú jazdu viac, než by ste čakali. A keďže je spojka doslova prostredníkom medzi motorom a prevodovkou, stojí za to porozumieť tomu, čo sa tam vlastne odohráva – bez ohľadu na to, či ste vodič, mechanik, alebo len niekto, kto chce, aby auto fungovalo tak, ako má.

Čo spojka robí a prečo je taká dôležitá?

Skúsme si to predstaviť jednoducho. Spojka je niečo ako diplomat medzi dvoma stranami, ktoré sa potrebujú, ale v určitých momentoch sa musia dočasne od seba vzdialiť. Motor beží neustále, prevodovka potrebuje občas pauzu na preradenie. Spojka túto komunikáciu rieši.

Keď je spojka „zapnutá“, prenáša krútiaci moment z motora do prevodovky a auto sa hýbe. Keď stlačíte spojkový pedál, jednotlivé disky sa od seba oddelia a prevodovka dostane pokyn: „Teraz môžeš preradiť.“ A to všetko sa deje v stotinách sekundy. A práve spôsob, akým sa tieto disky dotýkajú, či je medzi nimi olej alebo nie, určuje, či hovoríme o mokrej alebo suchej spojke.

Hlavný rozdiel

Suchá spojka funguje „nasucho“. Trecia plocha je v priamom kontakte, bez akejkoľvek kvapaliny, ktorá by ju ochladzovala alebo znižovala trenie. Mokrá spojka, presne naopak, pracuje v olejovom kúpeli. Ten ju chladí, tlmí vibrácie, pomáha jej zaberať hladšie a predlžuje jej životnosť. Možno to znie ako detail, ale práve tento olej, alebo jeho absencia, vytvára dva úplne odlišné svety.

Mokrá a suchá spojka majú svoje výhody a nevýhody. Ktorá radí hladšie, ktorá je lacnejšia a prečo tá vaša neznáša zápchy?

Ak ste niekedy jazdili na malom mestskom aute s automatickou prevodovkou, existuje šanca, že ste mali suchú dvojspojkovú prevodovku (Dry DCT). Najznámejším príkladom je prevodovka VW/Audi DQ200, ktorá sa montovala k motorom 1.0 TSI, 1.2 TSI či 1.6 TDI v modeloch Polo, Golf, Octavia, A1 alebo A3. Na podobnom princípe fungujú aj Ford 6DCT250 Powershift a Hyundai/Kia 7DCT s motormi 1.4 T-GDI a 1.6 CRDi – teda autá ako i30, Ceed alebo Tucson 1.6D. Tieto prevodovky sú obľúbené preto, že sú ľahké, efektívne a lacnejšie na výrobu. Majú však svoje nálady, najmä v hustej mestskej premávke.

Na opačnom konci spektra stoja mokré dvojspojky. Nájdete ich tam, kde je výkonu viac a hmotnosť auta vyššia:

  • VW/Audi DQ250,

  • DQ381,

  • Audi DL501 (S-tronic),

  • Porsche PDK,

  • BMW M-DCT.

Ak ste niekedy sedeli v športovejšom Audi, BMW alebo Porsche, určite ste pocítili tú okamžitú odozvu pri akcelerácii, a o tom je presne svet mokrých spojok.

Mokrá a suchá spojka majú svoje výhody a nevýhody. Ktorá radí hladšie, ktorá je lacnejšia a prečo tá vaša neznáša zápchy?

Porsche PDK.

Výhody a nevýhody

Oba systémy majú svoju logiku. Neexistuje lepší či horší, skôr vhodnejší pre konkrétny typ auta a spôsob jazdy.

Suchá spojka – výhody

  • nízka hmotnosť

  • nižšia cena výroby

  • jednoduchšia konštrukcia

  • menšie straty výkonu

  • nižšia spotreba paliva

To všetko znie ideálne – a v mnohých prípadoch aj je. Ale nič nie je zadarmo.

Mokrá a suchá spojka majú svoje výhody a nevýhody. Ktorá radí hladšie, ktorá je lacnejšia a prečo tá vaša neznáša zápchy?

Suchá spojka – nevýhody

  • rýchle prehrievanie v zápchach

  • menšia odolnosť voči vysokému výkonu

  • kratšia životnosť pri nesprávnom používaní

  • nevhodná na ťahanie prívesu, prudké rozjazdy či pre ťažké autá

Ak denne trávite hodinu v dopravných zápchach, suchá spojka vám to môže dať najavo nepríjemným cukaním alebo prehrievaním.

Mokrá spojka – výhody

  • zvládne vysoké zaťaženie aj výkon

  • ideálna pre športové alebo veľké autá

  • extrémne hladké a rýchle radenie

  • veľmi dobré chladenie

  • dlhšia životnosť pri náročnom používaní

Práve preto Porsche PDK patrí medzi najlepšie automatické prevodovky na svete, jej princíp stojí na robustnej mokrej spojke.

Mokrá a suchá spojka majú svoje výhody a nevýhody. Ktorá radí hladšie, ktorá je lacnejšia a prečo tá vaša neznáša zápchy?

Mokrá spojka – nevýhody

  • vyššia cena

  • vyššia hmotnosť

  • vyššia spotreba paliva

  • nutnosť pravidelnej výmeny oleja (často drahej)

To znamená, že prevádzka je jednoducho nákladnejšia. A to je dôvod, prečo ju v malom mestskom hatchbacku nenájdete.

Ktorá je lepšia a pre koho?

Ak máte pocit, že po prečítaní týchto rozdielov ste stále na vážkach, je to prirodzené. Odpoveď totiž neznie „tá alebo tá“, ale tá, ktorá lepšie vyhovuje vašej realite. Ak jazdíte prevažnú časť svojej trasy v meste, chcete malé auto a nepotrebujete zaňho vyhodiť zbytočné peniaze do vetra, pravdepodobne skončíte pri suchej spojke alebo pri klasickej manuálnej prevodovke. Je to lacné, ľahké a efektívne.

No ak vaše nabehané mesačné kilometre často zahŕňajú dlhšie diaľničné trasy alebo jednoducho chcete auto s vyšším výkonom, vašou favoritkou bude mokrá spojka. Áno, údržba je drahšia, ale ten pocit pri radení vám to vráti pri každej dynamickej jazde.

Mercedes-Benz Canada

Ale je na výber aj z iných možností prevodoviek, pretože vo svete automobilov neexistujú iba dva druhy. Sú tu aj hydromeniče, ako legendárna ZF 8HP, či prevodovky Mercedes 7G-Tronic a 9G-Tronic, ktoré spojku nepoužívajú vôbec, ale fungujú na inom princípe. Ale to je téma, ktorú si radšej nechajme na niektorý z ďalších článkov.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!