Poplatok za slovenské diaľnice podľa prejdených kilometrov: Čo čaká motoristov v roku 2026?
Dopravcovia, ktorí denne prechádzajú po spoplatnených úsekoch slovenských ciest, nemusia mať obavy z nového roku 2026. Poplatok za slovenské diaľnice v podobe mýta sa počas najbližších 12 mesiacov nebude meniť.
Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že mýtne sadzby a spôsob výpočtu zostanú identické s tými pravidlami, ktoré platia v súčasnosti. To prináša do dopravného sektora potrebnú stabilitu a umožňuje firmám lepšie plánovať svoje náklady.
Smernica Eurovignette a diaľničné poplatky
V súvislosti s tým treba zdôrazniť, že na Slovensku zostáva naďalej v platnosti transpozícia európskej smernice Eurovignette. EÚ prostredníctvom nej zaviedla systém euromýta, ktorý pri výpočte poplatkov zohľadňuje emisnú triedu CO2 jednotlivých vozidiel.

Poplatok za slovenské diaľnice sa v roku 2026 nezmení
Môžeme teda hovoriť o spravodlivejšom prístupe, keďže výšku mýta ovplyvňuje aj ekologická náročnosť prevádzky. Čím je vozidlo šetrnejšie k životnému prostrediu, tým nižší poplatok za slovenské diaľnice dopravca zaplatí. Tento model má motivovať podniky investovať do technicky modernejších, úspornejších a ekologickejších vozidiel.
Dôležitou súčasťou úsilia Bruselu je aj snaha nasmerovať výnosy z mýta do zelených investícií a projektov, ktoré znižujú negatívne dopady dopravy na životné prostredie. Patria sem napríklad revitalizácie mokradí, budovanie ekoduktov pre zver či výstavba protihlukových stien v oblastiach, kde doprava výrazne ovplyvňuje kvalitu života obyvateľov. Ide o opatrenia, ktoré majú nielen ekologický, ale aj spoločenský význam.
Poplatok za slovenské diaľnice v rôznej podobe
Stabilné mýtne sadzby dopravcom prinášajú predvídateľnosť, no zároveň ich motivujú pokračovať v ekologizácii vozového parku a znižovaní emisií. Pre štát je to zase príležitosť investovať časť výnosov do projektov, ktoré majú dlhodobý, spoločenský prínos pre krajinu.

Slovenská diaľnica
Z pohľadu praxe to znamená, že dopravné spoločnosti sa nemusia obávať žiadnych neočakávaných finančných zásahov, čo je dôležité najmä v období, keď prepravný sektor zápasí s rastúcimi nákladmi na servis či personál. Rok 2026 teda neprinesie v oblasti mýta žiadnu revolučnú zmenu, ale pokračovanie nastaveného smerovania.
Na Slovensku budú naďalej fungovať dva odlišné systémy platenia za používanie ciest – mýto a diaľničná známka. Mýto platia vozidlá nad 3,5 tony, teda najmä nákladné autá, autobusy a ťažká doprava, pričom poplatok sa účtuje podľa počtu najazdených kilometrov na vybraných úsekoch a jeho výška závisí od emisnej triedy, počtu náprav či typu komunikácie.
Naopak, diaľničná známka ako poplatok za slovenské diaľnice je určená pre vozidlá do 3,5 tony, teda najmä osobné autá a dodávky. Ide o časový poplatok (napríklad 90 eur za známku na 365 dní), pri ktorom vodič platí za určitý počet dní využívania diaľnic a rýchlostných ciest, nezávisle od počtu prejdených kilometrov.













