Obľúbené letisko Slovákov ruší pristávaciu dráhu. Nečakaný dôvod, prečo končí
Na viedenskom letisku Schwechat došlo k zásadnému rozhodnutiu. Vedenie letiska oznámilo, že ruší pristávaciu dráhu, ktorú chcelo pôvodne postaviť. Po dôkladnom prehodnotení všetkých možností už letisková spoločnosť nebude pokračovať v projekte tretej vzletovo-pristávacej dráhy.
Podľa oficiálneho vyjadrenia dospel manažment letiska k záveru, že v aktuálnych podmienkach nedáva výstavba novej dráhy ekonomický zmysel. Letisko zároveň ubezpečuje, že s plánovaným rozšírením terminálov a existujúcim systémom dvoch dráh dokáže aj naďalej rásť a obslúžiť až 52 miliónov cestujúcich ročne.
Náklady narástli, podmienky sa zmenili
Najnovšie rozhodnutie o tom, že Viedeň ruší pristávaciu dráhu, ktorá mala vzniknúť, ovplyvnilo viacero faktorov. Jedným z kľúčových sú výrazne navýšené odhadované investičné náklady. Tie sa vyšplhali na približne dve miliardy eur. Ďalším aspektom je fakt, že počas dlhých rokov prípravy sa zmenili technické aj prevádzkové parametre leteckej dopravy.

Plán padol, na Schwechate rozhodli, že projekt nebude – letisko ruší pristávaciu dráhu
Nasadenie väčších lietadiel umožňuje prepraviť viac pasažierov v rámci menšieho počtu letov, čo znižuje potrebu budovania dodatočnej dráhy. Zatiaľ čo v roku 2005 pripadalo na jeden let v priemere 71 cestujúcich, v minulom roku to bolo až 139 ľudí, uviedlo viedenské letisko.
Významnú úlohu zohral aj prekvapivý dôvod, ktorý by mnohí neočakávali. Najväčší dopravcovia pôsobiaci na letisku vo Viedni s projektom nesúhlasili. Prečo nechcú letecké spoločnosti, aby malo letisko viac vzletovo-pristávacích dráh? Investíciu by totiž z dlhodobého hľadiska nebolo možné financovať bez zvýšenia poplatkov, ktoré platia práve letecké spoločnosti.
Právne prieťahy, ktoré sa nikdy nevyriešili
Letisko v súvislosti s treťou dráhou pripomenulo aj pretrvávajúce právne konania. Už 17 mesiacov sa čaká na rozhodnutie rakúskeho Najvyššieho správneho súdu vo veci týkajúcej sa zmeny pôvodného rozhodnutia o predĺžení času výstavby tretej dráhy. Právna neistota tak bola ďalším dôvodom, prečo sa vedenie rozhodlo projekt ukončiť.
Myšlienka tretej dráhy vo Viedni siaha až do roku 1996. Po rokoch diskusií letisko v roku 2007 podalo žiadosť o posúdenie vplyvov na životné prostredie, bez ktorého sa nemohla začať výstavba. V roku 2019 projekt definitívne odobril Najvyšší správny súd.
Pandémia COVID-19 však spôsobila zásadný pokles leteckej dopravy a celý projekt sa dostal na vedľajšiu koľaj. Kým pred pandémiou sa uvažovalo o začiatku stavby okolo roku 2024 až 2025, pandemické roky 2020 a 2021 tieto plány výrazne posunuli.
Letisko Schwechat je majetkovo rozdelené medzi mesto Viedeň, kraj Dolné Rakúsko, zamestnaneckú nadáciu a súkromných investorov.
Reakcie na oznámenie, že letisko ruší pristávaciu dráhu
Najnovší vývoj ohľadom zamýšľanej tretej dráhy vyvolal bezprostredné reakcie na regionálnej politickej scéne. Dolnorakúska hejtmanka Johanna Mikl-Leitner ho označila za ekonomické rozhodnutie a zdôraznila, že rozvoj letiskovej oblasti bude pokračovať. Podľa jej slov zostáva Schwechat jedným z najdôležitejších dopravných uzlov krajiny.
Strana Zelených v Dolnom Rakúsku privítala fakt, že letisko ruší pristávaciu dráhu napriek pôvodnému zámeru ju postaviť. Zároveň pripomenula, že proti výstavbe tretej dráhy vystupovali dlhodobo.
Krajne pravicová FPÖ naopak kritizuje manažment letiska a rozhodnutie hodnotí ako nesprávny signál pre hospodárstvo i cestovný ruch a zároveň hovorí o neprimeraných ústupkoch voči ekologickým iniciatívam bojujúcim proti emisiám.
Zdroj: Bloomberg













