Veľké mesto vyháňa Slovákov, 40 minút od hranice číhajú pokuty 730 eur
Vedeli ste, že jedna zo susedných krajín sa chystá výrazným spôsobom zmeniť pravidlá pre vodičov, ktorí prechádzajú cez mestá a obce? Viedeň sa stane príkladom nového prístupu, keď mesto vyháňa Slovákov a iných turistov, ktorí prídu autami.
Rakúsko už roky zápasí s vysokým dopravným zaťažením. Preplnené diaľnice, kolóny na vjazdoch do miest a neustály tranzit smerujúci do Álp či k známym turistickým atrakciám. Podľa rakúskych úradov sa situácia začína stávať neúnosnou najmä pre domácich obyvateľov, ktorí čoraz častejšie upozorňujú na hluk, emisie a zhoršenú dostupnosť centier.
Od mája 2026 preto budú mať mestá a obce možnosť vyhlásiť nové zóny s obmedzením áut, do ktorých bude vstup povolený len obmedzenej skupine vozidiel. Pravidlo sa má týkať najmä historických centier, rezidenčných oblastí a ďalších citlivých lokalít. Vstup povolia iba obyvateľom so schváleným povolením, záchranným zložkám, vozidlám zásobovania, taxíkom, motocyklistom a mopedistom. Na dodržiavanie pravidiel bude dohliadať kamerový systém, ktorý automaticky preverí každé vjazdové vozidlo.
Kde budú prebiehať kontroly áut?
Do projektu sa zapojí približne 25 miest vrátane Viedne, Salzburgu, Linzu, Grazu či St. Pöltenu. Pri vjazdoch sa objavia nové dopravné značky s piktogramom kamery a na cestách pribudne aj špeciálne horizontálne dopravné značenie. Rakúska vláda zároveň vysvetľuje, že kamery budú zaznamenávať iba evidenčné čísla, a to bez ukladania konkrétnych osobných údajov.
Výrazne si budú musieť dávať pozor najmä zahraniční vodiči. Do skupiny vozidiel so zákazom vjazdu totiž spadajú všetky autá bez miestneho povolenia, čo sa týka najmä turistov.
Sankcie stanovili veľmi prísne. Za prvé porušenie hrozí pokuta 726 eur, pri opakovanom vjazde bez povolenia môže suma narásť až na 2180 eur. Rakúske mestá si od nových pravidiel sľubujú, že sa v exponovaných lokalitách výrazne zníži počet áut. Vo Viedni by podľa štúdie mohla zmiznúť až tretina vozidiel z prvého obvodu, čo by zároveň uvoľnilo časť parkovacích miest. Takýto výsledok zároveň prinesie potvrdenie, že mesto vyháňa Slovákov efektívnym spôsobom z ciest v centre. Turisti budú musieť platiť za podzemné garáže.
Pravidlá našťastie myslia aspoň na vodičov, ktorí sa do zóny dostanú omylom. Systém začne porušenie posudzovať až po 30 minútach od zaznamenania evidenčného čísla. Kto teda do oblasti vojde a rýchlo sa otočí alebo ju opustí, pokutu nedostane.
Významné mesto vyháňa Slovákov, čelí negatívnym reakciám
Novinka však vyvoláva aj kritiku. Rakúske motoristcké združenie ÖAMTC upozorňuje, že pravidlá môžu byť pre vodičov mätúce najmä vtedy, ak si každá obec stanoví odlišné podmienky zón. Podľa asociácie hrozí nekontrolovateľný nárast dopravných zákazov a vodiči sa môžu ocitnúť pod tlakom chaosu. Pre motoristov bude ťažké zistiť, kde je vjazd dovolený a kde nie. Zaujímavosťou je, že podľa prieskumu ÖAMTC až 57 percent Rakúšanov odmieta nové kamerové kontroly.
Rakúsko sa pritom inšpirovalo zahraničím. Podobné zóny fungujú už roky v Taliansku, kde tiež nejedno mesto vyháňa Slovákov z centra. Taliani zaviedli oblasti so zákazom vjazdu pre autá v centrách miest ako Florencia, Verona či Rím. Vodičov v nich tiež pokutujú na základe kamerových kontrol, ak vstúpia do zakázanej zóny bez povolenia. Výnimky platia napríklad pre hotelových hostí, ktorým zariadenie vystaví dočasné povolenie na vjazd.
Zdroj: OE24













