DLHODOBÝ TEST: Po 12 000 kilometroch sme náš elektromobil museli vymeniť za nový! Čo sa stalo?
Našich čitateľov prekvapila náhla zmena dlhodobo testovaného elektromobilu od Mazdy. Dôvod predčasnej výmeny však nie je taký dramatický, ako by sa mohlo zdať.
Vydané Text: Peter Orosz
A keďže s touto ešte nemám žiadne konkrétne zážitky, okrem toho, že som sa chvíľu mohol vcítiť do kože človeka, ktorý si práve kúpil nové auto, využijem tento priestor na to, aby sme sa trochu pokochali na krásnom dizajne plnom inšpirácií japonskou kultúrou.
### Kodo
Mazda má momentálne jeden z najsilnejších dizajnových jazykov. Charakterizujú ho relatívne jednoduché tvary inšpirované prírodou, alebo ťahmi štetcom. Ostrý „zobák“ a prísne zamračené svetlomety vpredu striedajú prívetivo oblé línie, aby sa všetko zakončilo technologicky pôsobiacimi zadnými svetlami. **O každom detaile by sa dal napísať minimálne odstavec. Ešte aj o smerovkách. Prečo? Tvoria ich totiž LED žiarovky, ktoré sa dokážu veľmi rýchlo zažať a zhasnúť. V Mazde sa rozhodli dať im trochu prirodzenejší prejav.** Tu sa teda LEDky zhasínajú pomalšie, podobne ako klasická žiarovka.
A interiér? Má pripomínať typickú japonskú záhradu. A bez toho, aby ste vedeli, ako taká japonská záhrada vyzerá, budete mať podvedomý pocit, že chápete toto prepojenie. Dizajnová čistota a geniálna jednoduchosť sa spájajú s hodnotnými materiálmi.** Matné textúry navodzujú pocit hrejivosti a prírodné materiály ako textilná plsť v oblasti dverí či korok na dne odkladacích priestorov pripomínajú, že Mazda má ekologické ciele.**
### Takto, prosím!
V Mazde pochopili, že učiť tancovať medveďa je energeticky zbytočne náročné a výsledok bude vždy nanajvýš rozpačitý. Preto sa pri MX-30 vzdali hry na čísla. **Mestské auto nepotrebuje dojazd 500 kilometrov. Ani 300. Stačí dvesto, ak môžete nabíjať doma. Vtedy by stačilo aj 160, čo je realistická hodnota, ak sa nevzdávate komfortu a jazdíte v mrazoch.** To znamená menšia batéria, menšia hmotnosť a ekologickejšia výroba.
Mazda dokonca vypočítala, že well-to-wheel (od vzniku po prenos na koleso) emisie tohto modelu sú lepšie než v prípade spaľovacieho auta, aj keby sa rátalo s výmenou batérie každých 8 rokov. To sú slová do bitky. **Osobne by som však privítal aspoň trochu väčší dojazd, na druhej strane celá pointa dlhodobého testu Mazdy MX-30 spočíva v tom, že ja som typ zákazníka, ktorý býva v paneláku a nemá kde nabíjať doma.**
A keďže svet sa tvári tak, že takýto životný štýl bude mať čochvíľa aj nedobrovoľne takmer každý, chcel som si to vyskúšať vopred. Za tri mesiace sa mi stalo iba raz, že som si spravil výlet čisto preto, aby som mohol Mazdu nabiť. Vždy sa mi to inak podarilo v blízkosti redakcie, alebo som doplnil aspoň pár percent počas nákupov. **Odchádzajúca MX-30 však mala problém s nabíjaním v zime a som zvedavý, či sa to do takej miery prejaví aj na novom testovanom kuse.** Dnes však prestanem písať trochu skôr, aby sa zmestili väčšie fotografie. Je sa na čo pozerať!
Crossover, Dlhodobý Test, Elektromobil, Ev, Mazda, Mx-30, Recenzia, Suv, Test, Život S Elektromobilom
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!