DLHODOBÝ TEST: Kia Sportage 1.7 CRDi GT-Line – Vítame Slovenku
Napriek tomu, že Slovensko je najväčším výrobcom automobilov na svete v prepočte na počet obyvateľov, na Slovensku vyrobené automobily sa v našich dlhodobých testoch objavujú zriedka. Teraz tento nedostatok naprávame a do konca roka nám bude robiť spoločnosť Kia Sportage.
Vydané Text: Martin Šebesta
Veľké zadné LED svetlomety zasahujú hlboko do bokov, čím umocňujú pocit šírky vozidla, my však oceňujeme nízku nakladaciu hranu. Vďaka nej nie je problém ani manipulácia s ťažšími predmetmi. Zboku si všimnete stúpajúcu líniu okien, kabínu posunutú dozadu a celkovo dynamické proporcie. Napriek tomu, že Kia Sportage patrí do širokého a čoraz hustejšie obsadeného segmentu stredne veľkých SUV, prináša do neho svieži dizajn, o ktorom môžeme bez preháňania povedať, že je aj dynamický a originálny. Pokiaľ sme hneď na začiatku spomínali, že Kia Sportage je Slovenka, tak sme mysleli pohľad do jej rodného listu. V ňom sa píše, že schádza z pásov v žilinskej fabrike. Z jednej strany vrchy Malej Fatry, z druhej strany Váh – radosť narodiť sa v takom malebnom prostredí! Navyše o slovenskej fabrike a o jej kvalite výroby sa šíria samé dobré zvesti. Časť výroby (najmä lisovanie, zváranie a lakovanie) prebrali roboty. Keď občas vidíte zábery z výroby, vyzerá to ako dokonale nacvičená symfónia pohybov, balet pre oceľ a techniku. K tomu pridajte zamestnancov, ktorí väčšinou naozaj pochádzajú z okolia a majú záujem pracovať vo fabrike. Napríklad aj preto, lebo fabrika sa následne stará o svoje okolie. Napríklad aj zveľaďovaním životného prostredia či výstavbou cyklistických chodníkov. Pohľad do interiéru Kie Sportage vraví, že výroba aj dizajn sa medzigeneračne posúvajú a kvalita zohráva naozaj významnú rolu. Výber materiálov v interiéri potvrdzuje, že Sportage myslí aj na to, aby bolo vozidlo trvácne. Svedčí o tom aj použitie koženky na lakťovej opierke v strede aj na dverách. Prečo je lepšia ako koža? Najmä preto, lebo prichádza do neustáleho styku s pokožkou vodiča. A najmä v lete je pot veľmi agresívny, čo sa prejavuje na zvýšenom opotrebení. Tomu sa dá predísť práve použitím koženky. Dizajnovo sa navyše do interiéru citlivým výberom farby hodí.
Spracovanie plastov sa tiež posunulo na úroveň, ktorá robí majiteľom radosť. Mäkčený plast na hornej časti môže osloviť aj náročných užívateľov. Akurát sme úplne nepochopili, čo chce povedať náznak prešívania. Kolmú časť palubnej dosky, na ktorej si našli svoje miesto výduchy klimatizácie a 8-palcový displej informačného a zábavného systému, tvorí tvrdý plast. Na dotyk nie je možno taký príjemný ako horná časť, na druhej strane je spracovanie na vysokej úrovni. Výhrady máme akurát k použitiu lesklého čierneho plastu. Na jednej strane je jeho úlohou zvyšovať eleganciu interiéru, no obávame sa, že bude miestom, z ktorého po čase môžeme zbierať odtlačky prstov a podľa nich identifikovať, kto sa viezol v aute.
Kia Sportage si dala záležať aj na ergonómii a rozmiestnení jednotlivých prvkov. Jediným momentom, ktorý nás vyrušuje, je umiestnenie voliča dvojspojkovej automatickej prevodovky. Vodiči s dlhšími nohami sa sťažujú na to, že sa nachádza priveľmi vľavo. Na jednej strane je blízko pri volante, na druhej strane je v kontakte so stehnom. Keďže s automatom sa nehýbe tak často ako s manuálnou prevodovkou, nič by sa nestalo, ak by bola posunutá viac do centra stredovej konzoly. Sportage chválime za dizajnové aj remeselné spracovanie ovládačov. Stále je nám totiž bližšie, keď nastavenie klimatizácie, kúrenia, rozvodov vzduchu či vyhrievanie a vetranie sedadiel ovládame samostatnými tlačidlami. Sme presvedčení, že takéto ovládanie sa naučíte rýchlejšie a tlačidlá trafíte aj na horších cestách spoľahlivejšie, než by ste sa mali učiť viacero krokov počas stláčania dotykového displeja.
Prvé kilometre máme za sebou a palubný počítač nám hlási spotrebu nafty na úrovni 7,2 l/100 km. Zoznámenie máme za sebou a sme zvedaví, aký vzťah sa z nášho spolužitia vyvinie. Zatiaľ to vyzerá harmonicky. Ako však vieme z mnohých skúseností, začiatky väčšinou bývajú plné radosti a nadšenia. Uvidíme, čo prinesie čas.
Plusy a mínusy
+ Sebavedomý vzhľad
+ Výber materiálov
+ Nízka nakladacia hrana batožinového priestoru
+ Kvalita spracovania
+ Bohatá výbava
+ Displej infosystému
+ Ovládanie funkcií veľkými tlačidlami
– Lesklý plast zachytáva odtlačky
– Volič prevodovky v kontakte so stehnom vodiča
– Celková cena
Technické údaje:
Kia Sportage 1.7 CRDi GT-Line
Motor: prepĺň. naftový R4, 1685 cm3
Výkon: 104 kW (141 k) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment: 340 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 7-st. dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 245/45 R 19.
Batožinový priestor: 491/1 480 dm3
Rozmery: 4 480 × 1 855 × 1 645 mm, rázvor 2 670 mm, pohotovostná/celková hmot. 1 470/2 085 kg, objem nádrže 62 l.
Najvyššia rýchlosť: 185 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,5 s
Spotreba: 5,4/4,7/4,9 l/100 km
Emisie CO2: 129 g/km
Cena/test. voz.: 31 590/32 140 €
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024