Magazín

Takto sa predávali exportné škodovky na západe v 80. rokoch! Boli úspešné, ale zažili aj ťažké pády.

Takto sa predávali škodovky v Anglicku (typ 742)

Bývalý režim potreboval peniaze, ideálne tie kapitalistické. A preto mala vtedajšia automobilka Škoda ambíciu predávať niektoré modely aj na exportných trhoch, v tomto prípade vo Veľkej Británii.

Bývalý šéf exportu československých automobilov v PZO Motokov, Andrej Barčák, v reportáži relácie RETRO odvysielanej na českej televíznej stanici ČT24 vysvetľuje všetky počiatočné problémy, ale aj úspechy s predajom v zahraničí. Stretli sa s dobrým zákazníckym záujmom, ale aj s konkurenciou a zlou publicitou v novinách.

Predtým sa predávalo ročne takých sedem, osemtisíc áut, naraz z ničoho nič za jeden mesiac štyri tisícky áut,“ hovorí Barčák. „Hneď začiatkom septembra vyšiel v novinách Sun, čo je bulvárny plátok, na tretej strane hneď vedľa vyobrazenej slečny, čo bola najčítanejšia stránka najčítanejších novín, tam bolo napísané Škoda is inherently dangerous. To znamená, že je v podstate nebezpečná.

Malo ísť o výsledok testov motoristických novinárov z autoklubu AA, dôsledkom čoho predaj automobilky vo Veľkej Británii klesol zo štyroch tisíc na asi 300 kusov mesačne. V Mladej Boleslavi vedeli, že nároky domácich sú jednoducho vyššie ako v Československej socialistickej republike.

Automobilka sa preto musela prispôsobiť trhu, modely vyvážané do zahraničia boli preto o niečo modernejšie, kontrolovala sa kvalita a autá disponovali lepšími pružinami, kvalitnejšími materiálmi či zahraničnými súčiastkami. Zvýšila sa ich bezpečnosť. Dokonca svojským spôsobom okabátili britských novinárov tak, aby o aute písali len v dobrom. Zapojili ich totiž priamo do vývoja automobilov, pozvali ich do Mladej Boleslavi, a tak už nemohli písať negatívne o niečom, čoho vlastne boli garantmi.

Táto krátka reportáž skutočne stojí za zhliadnutie.

A ako to vyzeralo s predajmi značky Škoda vo Veľkej Británii v roku 1994, o tom už hovorí táto dobová reportáž z relácie Postřehy Karla Kyncla:

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk