Magazín

Je v poriadku preskakovať prevodové stupne? Na toto si musíte dať pozor!

Manuálne prevodovky so sebou prinášajú hneď niekoľko výhod, ku ktorým môžeme zaradiť aj ľubovoľnú voľbu prevodového stupňa. V praxi to znamená, že počas jazdy môžete zaradiť akýkoľvek stupeň v ľubovoľnom čase. Mnohí pre nižšiu spotrebu paliva preskakujú niektoré prevodové stupne a z prvého stupňa preradia rovno do tretieho. Podobný princíp sa využíva aj pri brzdení motorom, keď vodiči pri jazde z kopca podradia aj o dva stupne, čím šetria brzdy aj drahocenné palivo. Je takéto používanie manuálnej prevodovky vôbec bezpečné?

Mazda 2 Test (2018)

Na túto otázku sa pokúsil odpovedať Jason Fenske z portálu Engineering Explained, ktorý vysvetlil nielen možné riziká, ale aj správny princíp preskakovania prevodových stupňov. V tomto prípade veľmi záleží na spôsobe, akým sa rozhodnete preradiť. V prvom rade sa nasledujúcim stupňom musíte zmestiť do rozsahu otáčok, v ktorom motor dokáže pracovať. Ak pri rýchlosti 150 km/h podradíte zo šiesteho prevodového stupňa do druhého, riskujete pretočenie motora. Mnohým sa už podobným spôsobom podarilo agregát úplne odpísať. Buď takto motor surovo zadreli, alebo došlo k ohnutiu drieka ventilu a prerazeniu diery do piestov. Menej fatálne je skoré zaradenie vysokého stupňa pri nízkej rýchlosti, vtedy riskujete „len“ jeho podtočenie, prípadne zhasnutie motora.

V prípade, že sa nasledujúcim prevodovým stupňom zmestíte do pracovného rozsahu otáčok, je veľmi dôležitá citlivá práca so spojkou a otáčkami. Jediná odlišnosť v porovnaní s postupnou zmenou prevodov je v tom, že pri priraďovaní musíte dlhšie počkať, než otáčky klesnú, a pri podraďovaní je zase ideálne použiť medziplyn. V takom prípade minimalizujete namáhanie prevodového ústrojenstva a neriskujete vážne poškodenie sústavy.

Mazda 2 Test (2018)

Rozdiely v otáčkach motora a prevodovky sú totiž pri preskakovaní stupňov o niečo výraznejšie, a preto je dôležité pokúsiť sa ich čo najviac vyrovnať. To by nemalo robiť skúsenejším vodičom žiadne problémy. V prípade neopatrného preradenia totiž namáhate motor aj prevodovú sústavu, výsledkom čoho je nepríjemne šklbnutie s vozidlom. To môže buď rozhodiť rovnováhu auta, alebo dokonca zablokovať hnané kolesá. To vás pri ostrej jazde môže dostať do veľkých problémov, hlavne u vozidiel so zadným pohonom.

Prečítajte si aj:


VIDEO: Čo sa stane, keď v aute pri 150 km/h zaradíte dvojku?

Peter Orosz


Peter Orosz
Ak čítate tento text, tak som vás buď veľmi dobre rozosmial, alebo poriadne naštval. To ma teší, pretože automobily sú aj o subjektívnych pocitoch a emóciách, ktoré sa nebojím prezentovať. Bezduché parafrázy tlačových správ budete musieť hľadať niekde inde.
Okrem znižovania amortizačnej hodnoty mojej klávesnice písaním článkov, venujem svoju pozornosť aj amatérskemu filmu a cestovaniu.