Je v poriadku preskakovať prevodové stupne? Na toto si musíte dať pozor!

Sloboda manuálneho radenia so sebou prináša aj zodpovednosť za techniku.

Nesprávnou technikou radenia si možno privodiť servisné problémy, no je to aj prípad preskakovania prevodových stupňov?
Vydané  Text: 
  • Môžem na manuálnej prevodovke vynechávať trojku alebo akýkoľvek iný prevodový stupeň?
  • Kedy používať medziplyn pri obsluhe manuálnej prevodovky?
  • Čo sa stane, ak vo vysokej rýchlosti zaradím dvojku?

Manuálne prevodovky so sebou prinášajú hneď niekoľko výhod, ku ktorým môžeme zaradiť aj ľubovoľnú voľbu prevodového stupňa.

V praxi to znamená, že počas jazdy môžete zaradiť akýkoľvek stupeň v ľubovoľnom čase.

Mnohí pre nižšiu spotrebu paliva preskakujú niektoré prevodové stupne a z prvého stupňa preradia rovno do tretieho. Podobný princíp sa využíva aj pri brzdení motorom, keď vodiči pri jazde z kopca podradia aj o dva stupne, čím šetria brzdy aj drahocenné palivo. Je takéto používanie manuálnej prevodovky vôbec bezpečné?

Inzercia

Inzercia

Na túto otázku sa pokúsil odpovedať Jason Fenske z portálu Engineering Explained, ktorý vysvetlil nielen možné riziká, ale aj správny princíp preskakovania prevodových stupňov. V tomto prípade veľmi záleží na spôsobe, akým sa rozhodnete preradiť.

V prvom rade sa nasledujúcim stupňom musíte zmestiť do rozsahu otáčok, v ktorom motor dokáže pracovať.

Ak pri rýchlosti 150 km/h podradíte zo šiesteho prevodového stupňa do druhého, riskujete pretočenie motora. Mnohým sa už podobným spôsobom podarilo agregát úplne odpísať. Buď takto motor surovo zadreli, alebo došlo k ohnutiu drieka ventilu a prerazeniu diery do piestov.

Menej fatálne je skoré zaradenie vysokého stupňa pri nízkej rýchlosti, vtedy riskujete „len“ jeho podtočenie, prípadne zhasnutie motora.

V prípade, že sa nasledujúcim prevodovým stupňom zmestíte do pracovného rozsahu otáčok, je veľmi dôležitá citlivá práca so spojkou a otáčkami. Jediná odlišnosť v porovnaní s postupnou zmenou prevodov je v tom, že pri priraďovaní musíte dlhšie počkať, než otáčky klesnú, a pri podraďovaní je zase ideálne použiť medziplyn.

V takom prípade minimalizujete namáhanie prevodového ústrojenstva a neriskujete vážne poškodenie sústavy.

Rozdiely v otáčkach motora a prevodovky sú totiž pri preskakovaní stupňov o niečo výraznejšie, a preto je dôležité pokúsiť sa ich čo najviac vyrovnať. To by nemalo robiť skúsenejším vodičom žiadne problémy. V prípade neopatrného preradenia totiž namáhate motor aj prevodovú sústavu, výsledkom čoho je nepríjemne šklbnutie s vozidlom.

To môže buď rozhodiť rovnováhu auta, alebo dokonca zablokovať hnané kolesá. To vás pri ostrej jazde môže dostať do veľkých problémov, hlavne u vozidiel so zadným pohonom.

 

 




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




ODPORÚČANÉ