Automobilky varujú: Nové autá budú drahšie až o 50 percent! Kto to však zaplatí?

Nútená elektrifikácia prináša navýšenie nákladov až o 50 %! Automobilky nevedia, kto to zaplatí.
Vydané , zverejnil

Generálny riaditeľ automobilového koncernu Stellantis, Carlos Tavares, uviedol, že vonkajší tlak na výrobcov automobilov s cieľom urýchliť prechod na elektrické vozidlá vážnym spôsobom ohrozuje pracovné miesta a kvalitu vozidiel, keďže výrobcovia sa snažia zvládnuť vyššie náklady na výrobu elektrických vozidiel.

Vlády a investori chcú, aby výrobcovia automobilov urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale **náklady sú „za hranicami“ toho, čo môže automobilový priemysel uniesť,** povedal v rozhovore na konferencii Reuters Next šéf koncernu, Carlos Tavares.

*„Došlo k rozhodnutiu zaťažiť automobilový priemysel elektrifikáciou, ktorá však prináša 50 percent dodatočných nákladov v porovnaní s konvenčným vozidlom…Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 percent dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej vrstvy nebude schopná tieto náklady zaplatiť.“*

Výrobcovia automobilov by mohli účtovať vyššie ceny a predávať menej áut alebo akceptovať nižšie ziskové marže, povedal Tavares. **Obe tieto cesty však vedú k škrtom.** Lídri odborov v Európe a Severnej Amerike pravidelne varujú, že tento tlak môže priemysel stáť desaťtisíce pracovných miest.*„Nehovoriac o tom, že výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala,“* povedal Tavares. Tlak na zrýchlenie tohto procesu *„bude pôsobiť len kontraproduktívne. Povedie to k problémom s kvalitou a ďalším iným najrôznejším problémom.“*

> Vlády by mali presunúť zameranie klimatickej politiky na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel – Carlos Tavares

Tavares povedal, že Stellantis sa snaží vyhnúť škrtom zvyšovaním produktivity oveľa rýchlejším tempom než je v tomto odvetví bežné. *„Počas nasledujúcich piatich rokov musíme stráviť 10 percent produktivity ročne… v priemysle, ktorý je zvyknutý na 2-3 % zvyšovanie produktivity ročne.
Budúcnosť nám ukáže, kto to dokáže stráviť a kto zlyhá,“* poznamenal Tavares. *„Sme nútení tlačiť na limity.“*

Rovnako ako ostatné automobilky, ktoré zarábajú na spaľovacích vozidlách, aj Stellantis je pod tlakom výrobcov ako Tesla či Rivian. Ide však o spoločnosti, ktoré sú oveľa menšie s ohľadom na predaj vozidiel a zamestnanosť. Investori však dali Tesle a Rivianu vyššie trhové ohodnotenie ako vlastníkovi značky Jeep alebo vysoko ziskovej franšízy pick-upov Ram.

Tento tlak investorov znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. **Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili ciele ukončiť predaj spaľovacích vozidiel do roku 2035.** Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.

Tavares uviedol, že *„vlády by mali presunúť zameranie klimatickej politiky na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.“*

Stellantis je na dobrej ceste dosiahnuť zníženie nákladov o 5 miliárd eur prostredníctvom zefektívnenia svojich operácií a do roku 2025 vyčlenil 30 miliárd eur na vývoj nových architektúr elektromobilov, výstavbu závodov na batérie a investície do surovín a nových technológií.

Inzercia

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


Pokračujte na ďalší príspevok »



Oáza pre gurmánov už aj s novým ročníkom

  • Vyše 30 rokov na trhu a v súčasnosti jedno z najúspešnejších vinárstiev na Slovensku s množstvom domácich aj medzinárodných ocenení. Taká je bilancia rodinného vinárstva Matyšák.  Dnes sa môže navyše pýšiť aj úspešnou sieťou vlastných značkových predajní, kam práve v týchto dňoch prichádza aj nový ročník vín z ich prémiovej línie.