Nový Lexus RX prichádza s technológiou BladeScan. Čo to znamená pre vodičov?
Lexus RX zažije premiéru až koncom mesiaca, ale fotografie a podrobnosti poznáme už teraz!
Vydané Text: Erik Stríž
Modernizácia modelu RX sa nesie v znamení evolučných vylepšení.
Exteriér nového modelu RX si zachováva mohutný a športový vzhľad, zatiaľ čo charakteristická línia, ktorá vedie od prednej k zadnej časti vozidla, bola vylepšená, takže celkový vzhľad modelu RX získal výnimočnú plynulosť a konzistenciu. Výsledkom je elegantný, dynamický exteriér, ktorý zdôrazňuje nový dizajnový jazyk značky Lexus.
Konštruktéri vylepšili tuhosť karosérie a systém zavesenia kolies, tlmiče a systém riadenia bŕzd. Výsledkom jmá byť vyššia stabilita, precíznejšie reakcie na podnety od vodiča a pocit z jazdy pripomínajúci limuzínu ES.
Nový RX je tiež vybavený svetovou novinkou, systémom AHS typu BladeScan a najnovšou generáciou bezpečnostného systému Lexus Safety System +.
### 5- a 7-miestny interiér s Captain Seats
Sedadlá v treťom rade modelu RX L umožňujú využiť dve rôzne polohy sedenia. Ak je to potrebné, vďaka novému nastaveniu je k dispozícii ešte viac priestoru pre nohy.
Sedadlá v druhom rade modelu RX L využívajú novú konfiguráciu, aby bolo možné využiť aj sedadlá Captain Seats. Sedadlá v treťom rade ponúkajú o 95 mm viac miesta na nohy, takže cestujúci na zadných sedadlách modelu RX si môžu užiť priestrannú a pohodlnú kabínu.
V celom vozidle sa v širokom rozsahu využíva laserové zváranie (LSW) a bodové zváranie, a okrem toho aj lepidlá s vysokou pevnosťou (4,2 metra strategicky umiestneného lepidla). Vystužené stabilizátory (teraz sú duté a o 1 mm širšie) a náboj so zvýšenou tuhosťou sa prejavili v bezprostrednejšej reakcii na zásahy do riadenia.
Nový model RX je vybavený aktívnym asistentom pri zatáčaní (ACA), ktorý potláča nedotáčavosť pri zošliapnutí plynového pedálu v strede zákruty. Okrem toho bolo dramaticky vylepšené naladenie systému EPS, takže pocit z riadenia je skutočne lineárny a model RX dokáže presne sledovať požadovanú jazdnú stopu za všetkých podmienok.
Prepracované tlmiče sú teraz vybavené novým prvkom na reguláciu trenia (FCD), ktorý ešte viac obmedzuje vysokofrekvenčné vibrácie spôsobené drobnými nedokonalosťami na povrchu vozovky. Vďaka tlmičom dokáže model RX prechádzať zákrutami s menším nakláňaním a s výnimočnou odozvou.
### Systém AHS typu BladeScan
V novom modeli RX spoločnosť Lexus predstavuje svetovú novinku – systém AHS typu BladeScan. Svetlo z LED diód svieti na dve zrkadlá rotujúce vysokou rýchlosťou a prenáša sa do šošoviek, ktoré osvetľujú cestu vpredu. Aj keď sa zdá, že sa svetlo nepohybuje, systém AHS typu BladeScan precízne reguluje rozdelenie svetelného lúča synchronizáciou otáčania zrkadla a zapínaním a vypínaním zdrojov LED.
Pretože účinok diaľkových svetiel možno rozšíriť prirodzenejším spôsobom, systém osvetlí aj miesta, ktoré sú s konvenčnými systémami diaľkových svetiel ťažko viditeľné, napríklad krajnica cesty. Vodič preto dokáže rozpoznať chodcov a dopravné značenie oveľa skôr a bez toho, aby oslňoval vodičov vpredu alebo vodičov jazdiacich v opačnom smere. Viditeľnosť v noci bola vylepšená – dosahuje 56 metrov dopredu v porovnaní s 32 metrami s predchádzajúcim systémom AHS.
### Lexus Safety System +
Nový model RX je vybavený aj najnovšou verziou bezpečnostného systému Lexus Safety System +, ktorý obsahuje pokročilé bezpečnostné technológie a technológie na prevenciu nehôd. Medzi hlavné funkcie systému Lexus Safety System + patrí:
* Systém na predchádzanie kolíziám využíva kameru zabudovanú vo vozidle a mikrometrový radar v prednej mriežke, ktorý pomáha zaznamenávať cyklistov vo dne a chodcov pri slabom osvetlení.
* Dynamický radarový tempomat (DRCC) v kombinácii s asistentom pre sledovanie jazdného pruhu (LTA) v novom modeli RX uľahčuje vodičovi jazdu v jazdnom pruhu. Ak systém LTA zaznamená možné vychýlenie z jazdného pruhu, upozorní vodiča vizuálne a zvukovým výstražným tónom alebo vibráciami volantu (môže vykonať aj malú korekciu riadenia).
* Systém rozpoznávania dopravných značiek (RSA) získava informácie o dopravných značkách pomocou kamery a navigačných máp. Zobrazuje ich na projekčnom displeji (HUD) a na multiinformačnom displeji, čím sa obmedzuje riziko, že vodič prehliadne značku, takže jazda bude bezpečnejšia.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk