Honda Civic Type-R: Lekcia efektivity

Redakcia, 12.10.2007
Honda Civic TypeR pôsobí v dnešnom svete prepĺňaných ostrých hatchbackov trochu podvyživene. V skutočnom živote však mnohým z nich na počkanie nakope zadok!

Môže za to jej dravý charakter a maximálna efektivita s akou pracuje. Japonskí konštruktéri ostali verní tradícii a opäť použili mierne upravený atmosférický motor predchádzajúceho Civicu TypeR. Prečo meniť niečo, čo výborne funguje?

Silnou stránkou vysokootáčkového agregátu je tak jeho výkon 148 kW (201 k) dosahovaný pri magickej hranici až 7800 otáčok. Nedostatkovým tovarom je tu však krútiaci moment. Jeho maximum 190 Nm je dostupné až v 5600 otáčkach, takže odspodu sa motor zbiera pomalšie, než to predvádzajú jeho preplňovaní konkurenti. Tým však pre zmenu dochádza dych v otáčkach, kedy sa TypeR len prebúdza. Zmena profilu vačky nie je tak výrazná, ako pri predchodcovi, no záťah medzi 6000 a 8000 otáčkami je stále dostatočný na to, aby vo vás vyvolal skryté sklony k závislosti. Tesne pred červeným poľom otáčkomera motor reve radosťou a dáva vám pocítiť, že ho máte konečne tam, kde to chcel.

Šesťstupňový manuál je úžasne presný s dráhami presne takými krátkymi, aby ste dokázali prevody meniť pohybmi zápästia. Rýchlosti sú naukladané nakrátko, čo je úspešný recept ako zamaskovať viac než 1300 kg hmotnosti a urobiť TypeR agilnejším. Rovnaký recept funguje aj pri Cliu Sport. Rýchlej odozve na plyn pomáha aj zmenená riadiaca jednotka, vyhladené sacie kanály a odľahčený zotrvačník potláčajúci vibrácie motora.

Teoreticky je Civic TypeR niekde na spodnej výkonnostnej hranici súčasných ostrých hatchbackov. Teória a prax sú však úplne iné. TypeR je bojovník! Je to efektívny stroj, ktorý z vás vyžmýka aj posledné zvyšky sústredenia a zamestná celý váš nervový systém. Vyžaduje od vás rovnaké nasadenie ako predvádza on a vyžaduje si precízne zaobchádzanie a tvrdú ruku. Nemôžete mu dovoliť ovládnuť vás a vtedy sa predvedie v plnej kráse. Jeho agilita vás dostane a ani na rozbitej ceste si nespomeniete na jednoduchú konštrukciu zadnej nápravy. Určite zadok nepodrží tak precízne ako viacprvková náprava predchodcu, rozdiel je však záhadne nenápadný.

A spotreba? Pri bežnom jazdení prijateľných 9,5 l/100 km. Pri ostrom nasadení sa dostanete na 16 l/100 km.

HODNOTENIE * * * *

Plusy:
Výrazný športový charakter, presná prevodovka, výborné predné sedadlá, agilita v zákrutách, trakcia hnacej nápravy

Mínusy
Na hrane odskakujúca zadná náprava a z toho vyplývajúci pretáčavá charakteristika, výhľad smerom vzad

Technické údaje Motorbenzínový 2.0 R4Zdvihový objem1998 cm3Výkon148 kW/201 k pri 7800 ot/minKrútiaci moment193 Nm pri 5600 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška4270 x 1785 x 1445 mmRázvor2620 mmBatožinový priestor485/1352 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť235 km/hZrýchlenie 0-100 km/h6,6 sSpotreba počas testu10,9 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 909 000 Sk s DPH