TEST Kia Sportage 2.0 CRDi 4×4 AT EX

Redakcia, 27.10.2010
Prehnutá predná časť Kie Sportage s obrovskou maskou v tvare nosa má podľa výrobcu evokovať dravého tigra. Zistili sme, že v honbe za korisťou dokáže poriadne rozčeriť hladinu.

Nos na úspech

Kia Sportage nie je na našom trhu žiadnym nováčikom. Jej prvá generácia z roku 1993 patrila k priekopníkom kategórie SUV. Za vtedajší úspech vďačila faktu, že nemala veľa konkurentov a prinášala niečo úplne nové. Druhá generácia to také ľahké ani zďaleka nemala. Najnovšia verzia vznikala presne podľa európskeho vkusu a tomu sa prispôsobila aj výroba, veď európske verzie opúšťajú brány žilinskej fabriky.

Na automobile nájdeme opäť konštrukčnú spojitosť s modelom materskej značky Hyundai, tentoraz s ix35. Zatiaľ čo jeho karoséria prekypuje svalmi a na niekoho môže pôsobiť agresívne, Sportage dostal karosériu zameranú skôr na eleganciu. Chrómovaná maska a na ňu nadväzujúce dozadu pretiahnuté svetlomety spolu s originálne tvarovaným pásom v prednom nárazníku vyzerajú až futuristicky. Auto pôsobí v skutočnosti oveľa robustnejšie než naznačujú papierové rozmery karosérie, podobné ako v prípade oveľa skromnejšie vyzerajúceho VW Tiguan.

Pocit mohutnosti nestratíte ani po nastúpení do interiéru, ktorý zaujme dizajnovo príťažlivou prístrojovou doskou. Kia poteší aj tých, ktorí po SUV siahajú pre výhľad na cestu z väčšej výšky. Len pri cúvaní a výhľade šikmo dozadu prekážajú mohutné zadné stĺpiky, takže rozhodne odporúčame parkovací asistent. Ten dostanete s vyššou výbavou EX a za príplatok 400 € vám pribalia aj cúvaciu kameru, ktorá prenáša obraz na ľavú stranu vnútorného spätného zrkadla podobne ako v prípade modelu Soul. Priestorové pomery sú veľmi slušné, no cestujúci nad 180 cm budú mať vzadu pre dvojdielnu presklenú strechu problémy s priestorom na hlavu. Plasticky stvárnená prístrojová doska vyzerá hodnotne, stredová konzola s rádiom a ovládaním klimatizácie zasahuje do interiéru ešte výraznejšie, ako sa zdá z fotografií. Nezvyčajne vysoký je aj tunel s radiacou pákou či voličom automatickej prevodovky.

Už v základnej výbave dostanete plnohodnotné rezervné koleso s diskom z ľahkej zliatiny, čo oceníte, ak v teréne prerazíte pneumatiku, jeho nevýhodou je, že zmenšuje objem batožinového priestoru. Ten pôsobí pre vysoko položenú nakladaciu hranu skromnejšie než udávaných 546 litrov meraných až po strop. Postavy s výškou nad 175 cm si musia dávať pozor pri nakladaní batožiny, lebo piate dvere sa neotvárajú veľmi vysoko.

Testované vozidlo malo potenciálne asi najpredávanejší motor - naftový dvojliter s výkonom 100 kW (v ponuke je aj o 20 kW silnejšia benzínová verzia) v spojení s automatickou prevodovkou (+1 600 €) a pohonom všetkých kolies. Obe motorizácie majú navyše možnosť pohonu čisto predných kolies. Vyzdvihujeme dobré zladenie automatu s motorom. Zostava radí rýchlo a presne podľa potreby. Tlačidlom Eco aktivujete úsporný režim, keď prevodovka radí v nižších otáčkach. V tomto prípade sa na diaľnici pri dodržiavaní rýchlostných limitov či na okreskách dostanete so spotrebou pod 7 l/100 km, akurát mestská prevádzka si vypýta ďalšie dva litre. Motor je dobre utlmený a svojím výkonom úplne postačuje aj na dynamickejšiu jazdu. Podvozok dostal komfortné naladenie a posádka netrpí ani na príplatkových 18-palcových kolesách. Karoséria sa v zákrutách výraznejšie nakláňa, ale s týmto SUV sa asi nikto nebude pretekať. V ťažkom teréne príde vhod možnosť uzávierky medzinápravovej spojky, ale svetlá výška 172 mm svedčí o cestnom zameraní vozidla.

Nový Sportage si s benzínovým motorom a pohonom iba predných kolies kúpite už za 20 190 €, za testovaný kus s automatickou prevodovkou zaplatíte 27 340 €, čo je na opačnom konci cenníka, pričom nerátame ďalšie príplatkové prvky. Najväčšie predajné šance však dávame testovanému motoru v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý v postačujúcej základnej výbave získate za 23 390 €, ak nepotrebujete pohon všetkých kolies, tak ušetríte 1 400 eur, za ktoré si môžete priplatiť napríklad navigáciu a ešte vám 100 € ostane.

Text: Jiří Steiger

Foto: Václav Novák

Hodnotenie**** (4/5)

+

Dizajn, spracovanie interiéru, súhra motora a automatickej prevodovky, komfort, pomer ceny a výbavy, sedemročná záruka.

-

Malý uhol otvorenia piatych dverí, výhľad dozadu, panoramatická strecha uberé miesto na hlavu.

Karoséria

Dĺžka × šírka × výška: 4 440 × 1 855 × 1 635 mm, rázvor 2 640 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 787/2 140 kg. Batožinový priestor 564/1 353 l, objem palivovej nádrže 58 l.

Podvozok

Vpredu náprava typu McPherson, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením. Štandardné pneumatiky 235/55 R18. Pohon všetkých kolies, automatická šesťstupňová prevodovka.

Motor

Naftový prepĺňaný štvorvalec, štyri ventily na valec, zdvihový objem 1 995 cm3, maximálny výkon 100 kW (136 k) pri 4 000 ot./min., krútiaci moment 375 Nm pri 1 800 - 2 500 ot./min.

Jazdné výkony

0 - 100 km/h - 12,1 s

Maximálna rýchlosť - 181 km/h

Spotreba paliva - 8,9/5,9/7,0 l/100 km

Cena

Sportage 2.0 CRDi 4×4 AT EX - 25 740 €

Testovaný model - 30 295 €