Rozhovor: Gilles Boussac

Redakcia, 26.12.2008
Automobilka Peugeot systematicky pracuje na rozvoji svojej ponuky modelov. Na naše otázky v tejto súvislosti počas tohtoročného parížskeho autosalónu odpovedal Gilles Boussac, člen vedenia, zodpovedný za produkty.

Tohtoročný Paríž sa dá pokojne označiť za hybridný a ani vaša značka neostala bokom. Ako vidíte budúcnosť hybridných modelov z hľadiska ich príchodu do vašej sériovej produktovej ponuky? Predpoveď budúcnosti v tomto smere nie je práve jednoduchá. Našou globálnou stratégiou je byť medzi najlepšími v oblasti znižovania emisií CO2. Prvým krokom je zabezpečenie čo najnižších emisií pri jednotlivých modeloch aj s klasickým pohonom. Cez medzikrok mikrohybridov so systémom štart-stop sa dostávame aj k hybridom. Naša stratégia v tomto smere je v prvom rade postavená na kombinácii elektropohonu s naftovými motormi, ktoré sú silnou stránkou nášho koncernu a našej značky. Boli sme medzi prvými a najlepšími v oblasti naftových motorov a bolo by teda nezmyselné nevyužiť ich aj pre hybridy.

Prvou lastovičkou bol vlani vo Frankfurte Peugeot 308 Hybrid Diesel, tohto roku v Paríži prišiel okrem iných napríklad koncept Prologue. Kam sa vývoj za ten rok posunul? Koncept Prologue znamená niečo navyše. Nie je už iba o znižovaní emisií, ale aj o novej generácii pohonu všetkých kolies. Radosť pri jazde sa zvýši vďaka tomu, že elektrická časť pohonu ide na zadné kolesá. Som si istý, že z našej strany tu nehrozí smutno pragmatická budúcnosť hybridov, práve naopak, sme schopní vyrobiť ich emotívne, športové a vzrušujúce, ako dokazuje aj náš nový koncept RC, kde je elektrický pohon kombinovaný s benzínovým motorom. Hybridy sú pre nás veľká vec, veľká investícia, kľúčový prvok imidžu značky do budúcnosti a dúfam, že ich aj pekných pár behom najbližších rokov predáme.

Koncept Prologue nás zaujal nielen hybridným pohonom, ale aj typom karosérie. Ako vidíte zaradenie tohto modelu do vašej produktovej ponuky? Čo by priniesol značke? Je to pre nás veľmi podnetný koncept. Segment SUV dnes ľudí veľmi zaujíma, je to doslova niečo, čo musíte mať. Zároveň tu však máte interiér s priestorovými pomermi vanu a pocit z jazdy ako s limuzínou, napriek tomu, že toto vozidlo má oproti nej vyššie ťažisko. A okrem toho sme schopní dostať toto vozidlo na špicu po stránke hospodárnosti prevádzky dokonca aj s klasicky poháňanými verziami, bez hybridu. Až príde o niekoľko mesiacov na trh, bude to ozaj silná osobnosť.

Posuňme sa do úplne iného segmentu. Na svoju sériovú premiéru čaká kupé RC-Z. Už sa dosť otvorene hovorí aj o jeho priamom konkurentovi, ktorým má byť Audi TT. Čím chcete odlákať jeho verných klientov a kedy príde? Začnem od konca: sériovú verziu ukážeme na budúci rok vo Frankfurte. Mnohí hovoria o Audi TT ako o konkurentovi pre RC-Z, ja by som to ale povedal takto: máme spoločný trh a povedzme podobné sféry záujmu. Každé auto v tomto segmente je však iné. Keď prišlo Audi TT, bolo ako žiadne iné. Naše RC-Z sa tiež na nič nepodobá. Nie je to priamy konkurent pre Audi TT. Minulosť ukázala, že dokonca aj vozidlo iného segmentu sa dokáže presadiť: hovorím o Peugeote 205 GTI, ktorý odlákal množstvo zákazníkov väčšiemu Golfu, pretože to bolo auto, ktoré malo dušu. Misiou Peugeota RC-Z bude aspoň trochu zmeniť trh a posunúť vnímanie tohto typu áut.

A plánuje sa aj RC-Z s otváracou strechou ako konkurent pre TT roadster? Nie. Máme malé a kompaktné otvorené verzie v modeloch 207 a 308, to nám stačí. Máme know-how na kupé-kabriolety, vieme ako ich urobiť, ale pre RC-Z takýto plán neexistuje.

Keď sme pred pár mesiacmi spolu s kolegami z francúzskeho časopisu L´Automobile magazine a ďalšími médiami našej skupiny uverejnili materiál o novom budúcom 408, prišla nie práve nadšená reakcia od pána Christiana Peugeota, zodpovedného za komunikáciu, z čoho súdime, že sme zaťali do živého. Čo nám k tomuto novému modelu môžete povedať vy s odstupom času? Hlavným ťažiskom nášho programu sú segmenty modelov 207, 308 a 407, ktoré predstavuje naše najväčšie objemy. Je prirodzené, že každý z nich dostane svojho nástupcu. Takže tu budeme jedného dňa mať aj následníka štyristosedmičky. Neviem, či to bude 408, alebo niečo iné, neviem presne aké veľké to auto bude, nie som si ani istý, či bude vyzerať tak, ako ste ho ukázali v časopise. Ale určite novinka v tomto segmente príde. Pre celý svet.

Tým celým svetom myslíte aj USA? Na tamojšom trhu nie je vaša značka zastúpená už pár desaťročí.... Chystáte návrat? Boli sme na americkom trhu, to však už bolo ozaj dávno, začiatkom osemdesiatych rokov, keď sme z neho odišli. Jedného dňa by sme sa tam mali vrátiť, v blízkej budúcnosti to však neplánujeme, ako to vlani potvrdil aj pán Streiff (šéf koncernu PSA Peugeot Citroen, poznámka redakcie). Máme pred sebou veľa práce na iných trhoch, napríklad v Rusku, alebo v Číne, kde potrebujeme zvýrazniť náš trhový podiel a sledovať ním rast na danom trhu. Raz prídu aj USA, ale ešte nevedno kedy, osobne si nemyslím, že to bude v najbližších desiatich rokoch.

Vaše produkty majú k dispozícii veľmi účinného marketingového pomocníka, ktorým je vaša účasť na 24-hodinovke Le Mans. Váš súper a konkurent od Audi našiel odvahu aj na to, aby techniku svojho špeciálu aplikoval do sériového modelu. Neuvažujete aj vy nad niečím takým? Zaujímavá otázka. Neodpoviem vám na ňu priamo. Peugeot má tri divízie: automobily, motocykle a Peugeot Sport. Jednou z našich úloh na najbližšie mesiace je pracovať na spôsobe, akým by si tieto tri odvetvia mohli účinnejšie navzájom pomôcť. Peugeot a Peugeot Sport síce spolupracujú na posilnení povedomia značky, môžeme však urobiť aj viac, po stránke marketingu, možno aj produktov.

Zhováral sa: Ladislav Malák
Foto: Peugeot