Elektrická Kia Soul ponúkne lepší dojazd, nie však zázračný.
Na trh príde už koncom tohto roka.
Vydané Text: Peter Orosz
Nemali sme už predsa všetci jazdiť na elektromobiloch? „Už o pár rokov!“ počúvame pri každom predstavení nejakého revolučného auta na elektrický prúd. Aj keď je výroba takého auta konštrukčne jednoduchšia, v pozadí môžeme vidieť hneď niekoľko problémov. Ekologická alternatíva sa určite nepáči ropným magnátom ani servisom, keďže samotný elektromotor má len jedinú pohyblivú časť – rotor. Otázna je tiež pripravenosť energetickej siete a infraštruktúry. Ani vám by sa určite nechcelo každý večer zhadzovať predlžovačku z tretieho poschodia, na ktorú si môžete zavesiť tak akurát čerstvo vypraté spodné prádlo. No a posledným, asi najzásadnejším problémom, sú batérie.
Vyrobiť bezpečnú, cenovo dostupnú a kapacitne objemnú batériu nie je jednoduché. Koniec koncov sa nad tým trápili aj začiatkom minulého storočia, kedy boli elektromobily rozšíreným dopravným prostriedkom a za ich koncom stál práve malý dojazd. Je preto veľmi príjemné vedieť, že sa do predaja dostávajú autá so stále väčšou kapacitou. Takým elektromobilom je aj nová Kia Soul EV, ktorej dojazd sa predĺžil z necelých 200 na 250 kilometrov. Otázkou je, ako veľmi sa toto číslo zmení po zapnutí klimatizácie či infotaimentu. Systém s dotykovou obrazovkou ponúkne funkcie Android Auto™ aj Apple CarPlay™ ako súčasť štandardnej výbavy. Tento systém podporuje úplné hlasové ovládanie a umožňuje používateľom bezdrôtovo prehrávať ich obľúbenú hudbu alebo audioknihy, bezpečne a jednoducho telefonovať, prípadne pristupovať k funkciám navigácie prostredníctvom máp Google alebo Apple. Obávame sa však veľkých nárokov na energiu. Tieto systémy pritom mohli byť napájané aj z alternatívneho zdroja, napríklad solárnym panelom. Kia nevyužila priestor strechy, na ktorú by sa fotovoltaický panel hodil určite viac, než súčasný plech. Ten nevkusným lisovaním pripomína nákladnú verziu Dacie Logan MCV.
Zvedavý som aj na nárazové testy. Batériové články môžu byť po narušení horľavé a reťazovou reakciou sa plamene šíria relatívne rýchlo. To sa stalo pred niekoľkými mesiacmi, keď v Tesle zhoreli dvaja ľudia. Šťastie mal aj Richard Hammond, ktorému sa podarilo po nehode z elektromobilu vyliezť skôr, než celé auto zhorelo do tla. Neberte to ako útok na elektromobilitu, osobne som veľkým fanúšikom alternatívnych zdrojov. Elektromobily však nie sú plnohodnotné a každý záujemca by si toho mal byť vedomý.
Na záver už len niečo na zamyslenie. Prečo sa Toyota, po 20tich rokoch plných Priusov a plug-in hybridných riešení, upriamila na palivové články a vodík? Niečo na tom asi bude.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.