Elektrická Kia Soul ponúkne lepší dojazd, nie však zázračný.
Na trh príde už koncom tohto roka.
Vydané Text: Peter Orosz
Nemali sme už predsa všetci jazdiť na elektromobiloch? „Už o pár rokov!“ počúvame pri každom predstavení nejakého revolučného auta na elektrický prúd. Aj keď je výroba takého auta konštrukčne jednoduchšia, v pozadí môžeme vidieť hneď niekoľko problémov. Ekologická alternatíva sa určite nepáči ropným magnátom ani servisom, keďže samotný elektromotor má len jedinú pohyblivú časť – rotor. Otázna je tiež pripravenosť energetickej siete a infraštruktúry. Ani vám by sa určite nechcelo každý večer zhadzovať predlžovačku z tretieho poschodia, na ktorú si môžete zavesiť tak akurát čerstvo vypraté spodné prádlo. No a posledným, asi najzásadnejším problémom, sú batérie.
Vyrobiť bezpečnú, cenovo dostupnú a kapacitne objemnú batériu nie je jednoduché. Koniec koncov sa nad tým trápili aj začiatkom minulého storočia, kedy boli elektromobily rozšíreným dopravným prostriedkom a za ich koncom stál práve malý dojazd. Je preto veľmi príjemné vedieť, že sa do predaja dostávajú autá so stále väčšou kapacitou. Takým elektromobilom je aj nová Kia Soul EV, ktorej dojazd sa predĺžil z necelých 200 na 250 kilometrov. Otázkou je, ako veľmi sa toto číslo zmení po zapnutí klimatizácie či infotaimentu. Systém s dotykovou obrazovkou ponúkne funkcie Android Auto™ aj Apple CarPlay™ ako súčasť štandardnej výbavy. Tento systém podporuje úplné hlasové ovládanie a umožňuje používateľom bezdrôtovo prehrávať ich obľúbenú hudbu alebo audioknihy, bezpečne a jednoducho telefonovať, prípadne pristupovať k funkciám navigácie prostredníctvom máp Google alebo Apple. Obávame sa však veľkých nárokov na energiu. Tieto systémy pritom mohli byť napájané aj z alternatívneho zdroja, napríklad solárnym panelom. Kia nevyužila priestor strechy, na ktorú by sa fotovoltaický panel hodil určite viac, než súčasný plech. Ten nevkusným lisovaním pripomína nákladnú verziu Dacie Logan MCV.
Zvedavý som aj na nárazové testy. Batériové články môžu byť po narušení horľavé a reťazovou reakciou sa plamene šíria relatívne rýchlo. To sa stalo pred niekoľkými mesiacmi, keď v Tesle zhoreli dvaja ľudia. Šťastie mal aj Richard Hammond, ktorému sa podarilo po nehode z elektromobilu vyliezť skôr, než celé auto zhorelo do tla. Neberte to ako útok na elektromobilitu, osobne som veľkým fanúšikom alternatívnych zdrojov. Elektromobily však nie sú plnohodnotné a každý záujemca by si toho mal byť vedomý.
Na záver už len niečo na zamyslenie. Prečo sa Toyota, po 20tich rokoch plných Priusov a plug-in hybridných riešení, upriamila na palivové články a vodík? Niečo na tom asi bude.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.