Kontrola hlučnosti na STK: Aká je prax a za čo motocykle neprechádzajú najčastejšie
Podľa dozoru je metodika nedostatočná, úspešne na STK prechádza podozrivo veľa motoriek.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
- Na Slovensku máme príliš dobré čísla, pokiaľ ide o úspešnosť absolvovania STK motocyklami;
- Problém je aj to, že sa hlučnosť meria iba zriedka a kľúčovú úlohu zohráva ľudský faktor;
- Najčastejšie dôvody, prečo motorky neprechádzajú na STK;
- Pripomíname to najdôležitejšie, na čo sa majitelia motocyklov majú sústrediť pred STK.
Ako často chodia motorky na STK a ako sa na kontrolu pripraviť?
Vlastníci motocyklov majú povinnosť v pravidelných intervaloch dostavovať svoje vozidlá na stanice technickej kontroly a pracoviská emisnej kontroly práve tak, ako to robia vlastníci automobilov – teda každý druhý rok. Aj motocykle sú totiž pod drobnohľadom legislatívy a regulácií, ktoré majú za cieľ zabezpečiť bezpečnú cestnú premávku pre všetkých – motorkárov aj ostatných účastníkov premávky. Pred niekoľkými týždňami sme v titule Autoviny.sk vydali reportáž o tom, ako vyzerá a čo obnáša príprava motocykla na STK, kolega vo svojom príspevku poukázal predovšetkým na potrebu sledovania technickej kondície vozidla. Išlo najmä o stav batérie, hĺbku dezénu pneumatík, motocyklovú lekárničku, brzdový systém, osvetlenie, ale aj prípadnú koróziu. Na záver príspevku sme pripojili zlatý tip, ktorý je univerzálny pre všetkých majiteľov motocyklov a má na kontrolu podstatný vplyv, čítajte viac v článku Príprava motocykla na STK.STK znamená stanica technickej kontroly, TK je technická kontrola. PEK je pracovisko emisnej kontroly a EK je emisná kontrola.
Podozrivo dobré čísla
Podľa spoločnosti TESTEK, ktorá je poverená vykonávaním odborného dozoru a overovaním staníc technickej kontroly, je na Slovensku evidentný problém nedostatočnej kontroly motocyklov na TK. Poukazuje na to v tlačovej správe z 23. mája tohto roka, kde sumarizuje aj najčastejšie nedostatky motocyklov vedúce k hodnoteniu ako „dočasne spôsobilých“ alebo „nespôsobilých“. Vedzte, že aj vlastníci motocyklov sa na STK stretávajú s negatívnymi správami a nie je pravda, že by sa tieto kontroly takzvane fušovali. Na druhej strane aj TESTEK pripomína, že hodnotenie „dočasne spôsobilé“ alebo „nespôsobilé“ dostáva podozrivo málo motocyklov, dovedna iba 8 percent z celkového množstva 36 345 testovaných motocyklov kategórie L3e, teda takvaných veľkých motoriek. Ako dočasne spôsobilých bolo vyhodnotených 2 845 motoriek, zatiaľ čo definitívu „nespôsobilé“ dostalo iba 228 kusov. Pre porovnanie, za rovnaké obdobie skúškami TK neprešlo 13 percent testovaných automobilov. Naivne by sme sa mohli domnievať, že ide o preukaz zodpovednosti vlastníkov a prevádzkovateľov motocyklov, realistický pohľad však odhaľuje nedostatky v metodike kontrol. Pokračujeme výberom textu z tlačovej správy TESTEKu.Prečo motorky najčastejšie neprechádzajú na STK?
Pravidelné technické kontroly motoriek počas vlaňajšku odhalili najviac problémov v prípade brzdového zariadenia, ktoré tvorili až 51 percent zo všetkých zistených vážnych a nebezpečných chýb, potom to boli vady pri osvetlení a elektrickom zariadení, a to viac ako 26 %.Vážne a nebezpečné chyby motoriek L3e na STK počas roka 2021 | % z celkového množstva chýb |
Brzdové zariadenie | 51,61 % |
Osvetlenie a odrazové a elektrické zariadenia | 26,28 % |
Podvozok a jeho príslušenstvo | 7,58 % |
Nápravy, kolesá, pneumatiky a zavesenie náprav | 4,78 % |
Ostatné vybavenie | 3,57 % |
Výhľad | 3,05 % |
Zaťaženie životného prostredia | 1,28 % |
Riadenie | 1,06 % |
Identifikácia vozidla | 0,79 % |
Pozor na nepovolené úpravy motoriek
Spoločnosť TESTEK v súvislosti pribúdajúcim počtom motorkárov v premávke dáva do pozornosti mnohé nedostatky, s ktorými sa technici technickej kontroly na STK stretávajú v kategórií „veľkých motoriek“. Aby motocykle boli hodnotené ako spôsobilé na cestnú premávku, ich majitelia by si mali dávať pozor na mnohé detaily. „Ide o nedovolené úpravy motocyklov, ako sú výmena riadidiel, výmeny hlavných svetlometov a smerových svietidiel za neschválené, rôzne tuningové úpravy, prestavby motocyklov na obľúbené cafe racer, demontáže častí kapotáže či použitie neschválených komponentov na motorkách, ktoré sa predávajú v obchodoch. Taktiež sú to opravy po nehodách, narovnané vidlice, ohnuté páčky na ovládanie brzdy alebo spojky,“ hovorí Miroslav Šešera zo spoločnosti TESTEK.Hlučnosť motocyklov je najvypuklejší problém
Problém, ktorý vníma v prípade motoriek naviac aj bežná verejnosť, je v mnohých prípadoch ich nadmerný hluk, často až ohlušujúci rachot. Nezriedka sa stáva, že majitelia motoriek si vymenia pôvodný homologizovaný výfukový systém alebo demontujú jeho časti a tak s ním jazdia. Pred absolvovaním pravidelnej STK to ale môžu dať do pôvodného stavu a vyhnú sa tak odhaleniu. Postup pri technickej kontrole, ktorý vychádza zo smernice EÚ, umožňuje, aby technik na STK najprv vyhodnotil hlučnosť motocykla subjektívne sluchom, a až keď sa mu zdá príliš vysoká, použil schválené meradlo – zvukomer. „Žiaľ, aj to je dôvodom, prečo sa v praxi hlučnosť na STK meria zvukomerom pomerne zriedkavo. Na hlučnosť vozidiel vo všeobecnosti a jej efektívnejšie meranie pri technických kontrolách sa preto chceme zamerať v jednom z našich pripravovaných výskumno-vývojových projektov,“ približuje Miroslav Šešera.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024