Príprava motocykla na technickú kontrolu! Ako postupovať a na čo nezabudnúť?

Každý druhý rok zažívajú motoristi stres z návštevy stanice technickej kontroly. Je však dôvod na paniku? Pokiaľ sa o motocykel dobre a pravidelne staráte, tak žiaden. Ak neviete, ako na to, poradíme.
Vydané  Text: 
Výhodou motocyklov oproti automobilom je, že ešte stále nemusia u nás absolvovať emisnú kontrolu. Tým zásadne odpadá strach zo stavu katalyzátora a toho, či zvládne dostatočne čistiť spaliny. Jednoduchšia konštrukcia taktiež znamená, že sa kontroluje menej bodov ako na aute. Preto **prinášame šťastných sedem tipov, na čo si pri servise dať pozor,** aby ste na technickú kontrolu išli v pokoji a bez strachu. ### 1. Stav batérie Podmienkou úspešného absolvovania technickej kontroly je, aby vozidlo prišlo aj odišlo po vlastnej osi. Čiže aby ste ho na stanici vedeli naštartovať. A toto býva častý kameň úrazu. Motocykle akoby sa často zľakli a baterky nechceli naštartovať. **Preto odporúčame prekontrolovať dobíjanie a stav nabitia batérie.** Prípadne pred príchodom na STK dať batériu na noc na nabíjačku alebo absolvovať s ňou dlhšiu trasu, aby poriadne ožila a vám sa nezastavovalo srdce.
### 2. Hĺbka dezénu Pneumatiky predstavujú styčnú plochu motocykla s vozovkou, preto ich treba držať v čo najlepšom stave. **Odhalené kordy už veľa priľnavosti neprinesú a radosť z nich nebude mať ani kontrolný technik.** Motocykle vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3 a s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h, musia mať v strede pneumatiky dezén s hĺbkou minimálne 1,6 mm. Menšia hrana, ktorá vám vznikne, ak napríklad jazdíte často po diaľniciach, nie je až taký problém. Vždy si preto skontrolujte hĺbku dezénu a tlak v pneumatikách. Ten býva často vyznačený na zadnej vidlici.
### 3. Lekárnička Večná téma. Sledovať dátum exspirácie celej lekárničky? Alebo jednotlivých modulov? A čo ak ju máte ešte v ochrannej fólii a panensky nepoužitú, lebo veď nebolo kedy? Mám ju meniť aj tak? **Aktuálny stav hovorí, že pokiaľ je lekárnička v neporušenom stave, tak sa jej exspirácia nekontroluje.** Technikov STK a policajtov začne zaujímať až v momente, keď ste niečo z nej použili. Najpodstatnejšie je, aby ste ju mali pri sebe. A ak si nie ste istí, tak neváhajte. Nová lekárnička pre motocykle stojí do 10 eur. Za ten pokoj to stojí.
### 4. Brzdy Ovalita, alebo hádzanie kotúčov. **Najnovší postrach motocyklistov na STK.** Internety sú plné zúfalých otázok, čo to vlastne je, ako sa to meria a čo sa s tým dá robiť. Ide o to, aký účinok má brzda počas otáčania sa kolesa. Či náhodou nemáte pokrivené, prípadne nerovnomerne opotrebované kotúče, čo by sa mohlo prejavovať trasením riadidiel. Pokiaľ niečo také cítite, neváhajte a spravte si servis bŕzd. Ide predsa najmä o vašu bezpečnosť. Okrem toho odporúčame skontrolovať aj bod varu brzdovej kvapaliny, aby vám náhodou pri ostrom brzdení nezvädli brzdy.
### 5. Buď svetlo! Motocykle musia svietiť stále, čo zvyšuje tlak na žiarovky. O nutnosti funkčných smeroviek (treba ich aj používať) a brzdových svetiel ani nehovoriac. Takže pred tým, ako pôjdete na STK, skontrolujte, či vám fungujú stretávacie aj diaľkové svetlá, smerovky a brzdové svetlá. **Ich výmena bude vždy jednoduchšia záležitosť ako s hanbou odísť z technickej kontroly,** lebo sa práve skončila životnosť niektorej zo žiaroviek, prípadne LED-iek.
### 6. Nepriateľ hrdza Nosný rám, vidlice, držiaky bočných kufrov, prípadne padacie rámy. To sú miesta, na ktorých sa môže vyskytnúť hrdza. Našťastie, na rozdiel od áut, motocykle v zime veľmi nejazdia, takže slaný roztok z posypov ich ohrozuje výrazne menej. **No i tak treba dávať pozor a nezabúdať na pravidelné umývanie aj so saponátom, aby sa nebezpečenstvo jej vzniku minimalizovalo.** Ak sa už objaví, odporúčame sa jej čo najskôr zbaviť, aby neznižovala funkčnosť a tuhosť dielcov.
### 7. Pravidelný servis Pokiaľ chodíte s motocyklom na pravidelné servisné prehliadky, nemali by ste sa ničoho obávať. V autorizovanom či inom dobrom servise vám technici okrem tradičnej výmeny oleja a filtrov či reťaze a bŕzd priebežne skontrolujú celý stav vášho stroja a upozornia vás, ak začne hroziť akýkoľvek problém. A tým je vždy lepšie pravidelným servisom predchádzať, ako ich následne riešiť. **A zlatý tip na záver? Pred návštevou STK si motocykel poriadne umyte.** Čistý stroj vyzerá rozhodne presvedčivejšie ako zablatený či špinavý od prachu, oleja a mušiek.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »