TEST: Hybridný Ford Mondeo predstavuje skutočnú oázu ticha. Ako je na tom so spotrebou?

Elektrifikácia nás obklopuje čoraz viac a vozidlá, ktoré využívajú nejaký druh elektrickej podpory, sa u nás v redakcii objavujú čoraz častejšie. Do hybridnej partie sa tak radí aj Ford Mondeo s hybridným pohonom. Boli sme zvedaví, ako išla súhra benzínového motora a elektromotora.
Vydané Text: 

Ford Mondeo vždy patril medzi modely, ktoré sme mali radi pre jeho takmer nekonečný vnútorný a batožinový priestor, vynikajúci podvozok a často aj pre dynamické a úsporné motory. **Bývalo to vozidlo, ktoré za relatívne dostupné peniaze ponúkalo veľa muziky a zábavné jazdné vlastnosti.** Vozidlo, s ktorým ste chceli vyraziť na cesty a užívať si. Čo z toho poskytne nové Mondeo? Zvlášť v hybridnej verzii, zaťaženej kilogramami batérií, ktoré zmenšujú batožinový priestor? Odpovede začali prichádzať hneď po prvom nasadnutí do auta. Priestor okolo vodiča? Koľko len potrebujete. To isté spolujazdec. A vzadu? Sadnúť si za seba, keď máte 190 cm? Úplná pohoda. **Toľko miesta na nohy a na hlavu nemáte ani vo väčších automobiloch vrátane SUV.** Dokonca aj trojica pasažierov zvládla 120 km cestu bez toho, aby sa ktokoľvek nejako výraznejšie sťažoval. A to nebolo sťažovanie zakázané.
Batérie hybridného ústrojenstva sa nachádzajú pod podlahou batožinového priestoru, čo zdvíha podlahu a zmenšuje vnútornú výšku batožinového priestoru. A ako to obmedzuje prepravné kapacity? Tých pár centimetrov si všimnete, zvýšila sa nakladacia hrana, takže ak často manipulujete s ťažším nákladom, všimnete si to. **Na druhej strane – dva veľké kufre plus viacero cestovateľských drobností naložíte naozaj poľahky a nemusíte hrať batožinový tetris.** Za týždeň nášho spolužitia sme stihli viacero presunov s väčším množstvom batožiny a ani raz sa nestalo, žeby sme museli prehnane rozmýšľať nad usporiadaním batožiny.
No a čo hovorí samotný hybridný systém? Kombinácia 2-litrového benzínového atmosférického motora, ktorý pracuje v úspornom Atkinsonovom cykle, a elektromotora patrí v hybridnom svete k obľúbeným kombináciám. Plus planétová bezstupňová prevodovka k tomu. **Teória hovorí o tom, že na elektrinu pri rekuperácii prejdete do vzdialenosti 3 km.** Zaujímavejšia je však prax. Na spiatočku idete vždy na elektrinu, ak sa vtedy spustí spaľovací motor, tak iba dobíja batérie. O tom, čo práve poháňa auto, rozhoduje elektronika. V režime Eco viac prihliada na intenzívne využívanie kapacity batérií. Neraz sa nám stalo, že ešte aj pri rýchlosti 70 km/h a pri nízkom zaťažení (udržiavanie rýchlosti, prípadne mierne klesanie) sa systém prepol do elektrického režimu.
Najväčší prínos teda bude v mestskej premávke. Tam elektromotor pomáha znižovať namáhanie spaľovacieho motora pri zrýchľovaní, batérie sa účinne dobíjajú pri spomaľovaní a brzdení a často sa k slovu dostával aj elektromotor. V reči čísel to znamenalo, že v meste sme len jemne presiahli spotrebu 6 l/100 km. **Diaľničné tempo a horské priechody spotrebu zdvihli, rovnako tak aj jazda s plne obsadeným vozidlom.** Výsledkom po týždni jazdenia a viac ako 1 000 najazdených kilometroch svietila na displeji spotreba 6,4 l/100 km, čo nie je zlé.
No a či si Mondeo zachovalo svoje dlhodobé vlastnosti? Nad vnútorným priestorom sme sa už rozplývali – ten je pre posádku fantastický a poráža mnohé SUV. Rovnako sme počas nášho jazdenia nepostrehli, že by nám extra chýbali litre v batožinovom priestore. **Jediným naozaj rušivým momentom tak bolo spracovanie a dizajn stredovej konzoly s ovládačmi.** Pod kolenom vodiča vŕzgala a dizajn ovládačov sa nám zdal zabudnutý v minulom storočí. V tomto by sme čakali viac. Oveľa viac však poskytoval podvozok. Jeho istota, sebavedomie, presnosť zatáčania a schopnosť jazdiť aj po rozbitých cestách tak, že ste sa tešili na každý ďalší kilometer a zákrutu vyvolávajú úsmev. A o tom je presne Mondeo. O jazdení. Aj keď s hybridom nebude veľa dynamiky, podvozok mnohé nahradí.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023