TEST Opel Insignia 2.0 CTDI Innovation – Nové očakávania
Opel Insignia sa dočkal novej generácie po ôsmich rokoch a s ňou prichádzajú očakávania, že nadviaže na úspech svojej predchodkyne. Či sú oprávnené, sme sa presvedčili v prvom teste verzie GS, teda Grand Sport s turbodieselovým motorom 2.0 CTDi.
Vydané Text: František Bizoň

Auto sa páčilo a uchytilo, svedčí o tom vyše 940 000 predaných kusov, čím sa Insignia stala štvrtým najpredávanejším modelom Opla. V roku 2013 prišila modernizácia, nové motory, medzičasom pribudlo kombi Sportstourer, verzia s pohonom všetkých kolies, ostrá OPC 2.8 T V6 s výkonom 325 koní. Osem rokov, obvyklá etapa pre generáciu auta, ubehlo ako voda a ideme skúmať a preverovať, čo prináša druhá generácia Insignie.
Prívlastok dynamický neodoprel dizajnu Insignie nikto už pri 1. generácii. Teraz to je ešte okatejšie, na bokoch auta sú zvlnené prelisy výraznejšie, svetlá vpredu i vzadu majú ostrejšie línie. Nielen to však umocňuje športový výzor auta, jeho karoséria je totiž medzigeneračne o 29 milimetrov nižšia a strecha prudšie klesá, takže človek má dojem, že má pred sebou kupé. Má to vplyv aj na funkciu, obtekania. Aerodynamický koeficient CD je iba 0,26.
Zníženie výšky Opla Insignia GS cítiť už pri nastupovaní, lebo s nižšou strechou sú aj sedadlá uložené nižšie. Vodič doslova zapadne, ako kedysi do áut japonských výrobcov. Na boku sedáka je označenie AGR, čo je skratka pre certifikát o príkladnej ergonómii a správnej tuhosti čalúnenia. Treba uznať, že to nie je len marketingový ťah, posed a bočná opora sú skvelé. Pocit z nízkeho posedu eliminuje tvarovanie palubnej dosky i celého interiéru. Na prístrojovke zvolil Opel kombináciu tradičných a digitálnych ručičkových ukazovateľov.
Veľký rýchlomer v strede je digitálny a jeho stred je využitý na zobrazovanie doplnkových informácií vrátane farebnej navigácie. Tá je v plnej veľkosti na dotykovom displeji uprostred palubnej dosky. Páčilo sa nám, že je zapracovaný do línie palubovky a netrčí ako tablet prilepený medzi výduchy ventilácie. Výpočet zobrazovacích priestorov sa tým nekončí, za oblúkom prístrojovej dosky je projekcia head-up displeja. Údaje sú ostré, prehľadné a dokonca písmo zmení farbu pri sledovaní cez slnečné okuliare. Nejde len o parádu, ale o bezpečnosť.
Insignia je štandardne vybavená protikolíznym systémom Forward Collision Alert s funkciou rozoznávania chodcov a sledovaním odstupu od vpredu idúceho vozidla Following Distance Indication. K tejto funkcii patrí aj automatické brzdenie Automatic Emergency Braking, ktoré v praxi perfektne reaguje a vodiča vždy zaručene „zobudí“. Pri automatickom brzdení auta stíchne hudba, na spomenutom head-up displeji sa rozblikajú veľké červené symboly zrážajúcich sa áut a zaznie k tomu nepríjemný zvukový signál. Opel ubral Insignii 2. generácie z výšky karosérie, ale pridal jej na dĺžke 55 milimetrov (celkovo 4 897 mm) a čo je ešte podstatnejšie aj na rázvore osí kolies. Tam je medzigeneračný nárast až 92 mm a aktuálna hodnota predstavuje 2 829 mm. To je priama výzva Škode Superb a najmä domácemu odvekému rivalovi VW Passat. Autá strednej triedy sa zvyknú titulovať ako manažérske limuzíny a priestor na zadných sedadlách je dôležitým ukazovateľom. Môžeme potvrdiť, že tam pohodlný posed nájde aj manažér vyššej postavy vrátane dostatku miesta na kolená i nad hlavou.
Hlavu si vysoký manažér neudrie ani zvonka, o hranu otvorených piatych dverí. Zámok sa elektricky uvoľní po stlačení spodnej časti loga, ale veko ostane len odchýlené, nijaký následný zdvih nečakajte. Treba chytiť rukou hranu a zdvihnúť, až potom pomôžu pneumatické vzpery a otvoria veko takmer do výšky dvoch metrov. Odhalí sa veľký batožinový priestor s objemom 490 litrov, pod jeho dnom je hlboká priehlbina na rezervné koleso, ktoré nám nahrádzala súprava na núdzovú opravu defektu. Okolo nej by dovolenkár naukladal množstvo ďalších vecí z rodinnej batožiny. Zadné delené operadlá môžete sklopiť elektricky tiahlom na bokoch kufra a získate objem 1 450 litrov.
Opel Insignia GS liftback je o 175 kilogramov ľahší ako predchodca a základné nastavenie podvozka je komfortnejšie. Pri jazde sa ukázal veľmi dobrý výsledok takejto kombinácie, auto pekne zvláda nerovnosti a ani pri „vbehnutí“ do výtlku sa neozývajú žiadne rany. Systém odpruženia FlexRide ponúka okrem charakteristiky Normal aj tvrdšie nastavenie Sport alebo Tour na uvoľnenú jazdu na dlhé trasy.
S manuálnou šesťstupňovou prevodovkou bol spriahnutý dvojlitrový turbodiesel s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Insignia s ním veľmi pružne zrýchľovala a dovoľovala nám ostré prejazdy zákrut bez náznaku nedotáčavosti a bočných náklonov, aj keď neboli tlmiče „stuhnuté“ v rámci režimu Sport. Navyše je motor dokonale odhlučnený a vôbec neobťažuje posádku. Priemerná spotreba počas testu sa udomácnila na presnom čísle 6,0 l /100 km. Na predvedené výkony je to dobrý výsledok, oproti tabuľkovej hodnote to je len o 0,8 l viac.
**TECHNICKÉ ÚDAJE**
**Motor:** naftový R4, 1 956 cm3
**Výkon:** 125 kW (170 k) pri 3 750 ot./min.
**Krútiaci moment:** 400 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min.
**Pohon a podvozok:** Šesťstupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson s pomocným rámom, zadná náprava multilink, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 215/55 R 18.
**Batožinový priestor:** 490 / 1450 dm3
**Rozmery a hmotnosť:** 4 897 × 1 863 × 1 455 mm, rázvor 2 829 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 507/2 185 kg, objem nádrže 62 l.
**Zrýchlenie:** 0 – 100 km/h 8,7 s
**Spotreba:** 6,7/4,3/5,2 l/100 km
**Spotreba:** 6,7/4,3/5,2 l/100 km
**Emisie CO2:** 136 g/km
**Cena/testované vozidlo: 27 490 € / 35 910 €**
Pokračujte na ďalší príspevok »
Batéria si zaslúži rovnakú starostlivosť, ako celé auto. Takto si ju môžete nevedomky zničiť…
Batéria v spaľovacom aute si taktiež zaslúži pravideľný servis. Ak ho budete dlhodobo ignorovať, môžete na to doplatiť.
Aké je optimálne napätie na autobatérii? Čo sa stane, ak servis zanedbáte?KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY
PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?
Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.
Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €. Zdá sa, že každé euro stojí za to.TEST Mazda CX-60 3,3l e-Skyactiv D254: Auto ktoré nemá existovať a predsa je tu. Ako sa Mazda postavila prísnym predpisom?
Na európske cesty dorazilo auto, ktoré ide proti prúdu. Namiesto elektrického pohonu má pod kapotou naftový motor. Aká je Mazda CX-60?
Naftový agregát pod kapotou ukazuje, že Mazda dokáže o budúcnosti premýšlať inak ako európske automobilky. Čo všetko ponúka?NOVÝ MODEL
Nová generácia ikonického RENAULT MASTER je vonku, prešiel najväčšou inováciou v histórii
Značka Renault koncom novembra odhalila novú generáciu úžitkových vozidiel MASTER.
Prichádza s početnými vylepšeniami a tiež nabíjateľným pohonom.FIREMNÉ AUTO
Výhody veľkých teraz aj pre malých. Škoda vám dá flotilové zľavy či extra starostlivosť už pri kúpe jedného vozidla
Hovorí sa, že byť veľký má svoje výhody. V tomto prípade to znamená, že spoločnosť Škoda Auto Slovensko – líder vo fleetovom segmente – dokáže ponúknuť zvýhodnenú flotilovú ponuku pre firemných zákazníkov už pri kúpe jedného vozidla. To zahŕňa lepšie ceny, množstvo vozidiel ihneď skladom či ďalšie výhody vo financovaní a starostlivosti o vozidlo.
AKTUALITY
Odborári vybavili zamestnancom čosi nevídané. Talianske Lamborghini zavádza 4-dňový pracovný týždeň
Táto dohoda, ktorú odborári označili za historickú, prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Je 4-dňový pracovný týždeň dlhodobo udržateľný?AKTUALITA
Aké zmeny nás čakajú? Mestské zastupiteľstvo v Bratislave schválilo novú desaťročnú zmluvu s DPB
Dôchodkový vek pre vozový park, novinky pre subdodávateľov a ďalšie zmeny.
Novinky sľubujú pozitívne zmeny, aká bude realita?Za sneh a ľad na aute môžete dostať pokutu. Riskujete tým nielen peniaze, ale aj zdravie seba a ostatných.
Nesprávne očistené auto môže byť problémom. Vodičovi zaň dokonca hrozí pokuta.
Ako sa k celej veci stavia zákon? Najväčším problémom je hlavne ľad odletujúci z kamiónov.V Česku štát prispeje na nákup nového auta, finančne podporí aj autá na vodík
Slovensko je z krajín V4 najhoršie z hľadiska registrácie nových elektromobilov, v Česku sú na tom však veľmi podobne.
Finančné príspevky, ktoré je radosť čerpať.NOVINKY
Dopravný podnik spustil prevádzku najväčších trolejbusov v histórii. Kde sa nimi môžete odviezť?
Od 16. novembra ulicami Bratislavy jazdí najdlhší trolejbus na Slovensku, do konca roka ich má byť v prevádzke až 16.
Nový dlhý model trolejbusu si vynútila veľká popularita bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.