O budúcnosti elektromobilov rozhodnú jazdenky! Tie majú čoskoro zaplaviť slovenský trh

Jazdené elektromobily dnes tvoria 0,9 % trhu, podiel hybridov je 1,5 %. To sa môže čoskoro zmeniť!

Vydané Text: AURES Holdings

Batériových vozidiel na slovenskom sekundárnom trhu pribúda. Zatiaľ, čo v roku 2019 ponúkol trh 661 ojazdených elektromobilov, v minulom roku ich bolo už 1 809, teda takmer trojnásobok. Od januára tohto roku sa ich v inzertných ponukách objavilo už 581. Každoročne ich tak v ponuke pribudne približne 30 %. Podobná je aj situácia v segmente hybridných modelov. V predcovidovom roku 2019 ich na slovenskom trhu bolo spolu 1 647, v minulom roku si už ale záujemcovia mohli vyberať zo širokej palety 3 845 vozidiel s hybridným pohonným ústrojenstvom. Vyplýva to z analýzy trhu, ktorú pravidelne vykonáva spoločnosť AURES Holdings.

„Doba sa výrazne zmenila a batériových vozidiel začalo pribúdať. Najskôr na primárnom trhu, pričom  v tomto a budúcom roku sa ich množstvo objaví aj na tom sekundárnom. Paradoxne k tomu prispela aj energetická kríza. Ľudia si vo väčšej miere začali budovať fotovoltiky na svojich domoch, aby boli menej energeticky závislí, a so solárnymi panelmi na streche im obstaranie elektromobilu alebo plug-in hybridu začína ekonomicky dávať väčší zmysel. A to aj napriek vyšším obstarávacím nákladom,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna na Slovensku. „Plne batériové auto síce stále ani zďaleka nie je voľbou väčšiny populácie, pretože aj napriek celkom masívnemu rozvoju dobíjacej infraštruktúry je tankovanie fosílneho paliva stále jednoduchšie a rýchlejšie ako dobíjanie, ale svojich zákazníkov si autá do zásuvky bez problémov nájdu a rýchlo ich pribúda,“ dodáva Petr Vaněček.

Aj preto spoločnosť AURES Holdings spustila činnosť špecializovaného tímu, ktorý sa na elektromobilitu zameriava naprieč celou skupinou. „Zákazníkom tak už dnes ponúkame detailné informácie o každom konkrétnom batériovom vozidle, vrátane kapacity batérie, reálneho dojazdu, percentuálnej výšky zdravia batérie a mnohých ďalších informácií. Zároveň sme získali univerzálne diagnostické riešenie, s ktorým sme schopní posúdiť zdravie batérie pri rôznych značkách a modeloch batériových vozidiel,“ hovorí Eldar Vagabov, riaditeľ strategického rozvoja elektromobility v AURES Holdings.

Inzercia

Jazdené hybridy a elektromobily na trhu majú okolo 3 rokov

Ojazdené hybridy a batériové vozidlá ponúkané na celom slovenskom trhu sú najmä zánovné autá do troch rokov veku. Pri plne elektrických modeloch, ktoré sa objavujú na slovenskom sekundárnom trhu, je stredná hodnota veku 2,7 roka, pri hybridoch je to 3,8 roka. Tomu pochopiteľne zodpovedajú aj stredné hodnoty počtu najazdených kilometrov, ktoré sú 54 000 km pri hybridoch a 35 000 km pri čisto batériových vozidlách.

Elektromobily z druhej ruky medziročne zlacneli

Cena hybridov sa v tomto roku drží na mediáne (stredná hodnota) 22 645 eur, to znamená trojpercentný nárast oproti minulému roku. Plne batériové vozidlá v medziročnom porovnaní dokonca zlacneli. Medián ceny je aktuálne 34 054 eur, čo je o 1 400 eur menej ako v minulom roku. „Keď vezmeme do úvahy aktuálnu mieru inflácie, potom je vidieť, že u ojazdených batériových áut nie je situácia nijako dramatická. Ostatne, aj u bežných ojazdených áut sa cenová hladina počas posledných mesiacov stabilizovala,“ komentuje Petr Vaněček. Najčastejšie ponúkaným čisto batériovým vozidlom v inzercii na Slovensku je aktuálne Tesla Model 3, nasleduje Nissan Leaf a BMW i3. Pri hybridoch je to trojica Toyota Corolla, RAV4 a C-HR.

Inzercia

V AURES Holdings je trend obdobný. Aj u nás patria medzi najpredávanejšie vozidlá značky Tesla, ale záujemcovia u nás samozrejme zoženú elektromobily v celom cenovom spektre, od najlacnejších elektrických Smartov alebo Kií Soul EV, až po zánovné Škody Enyaq alebo Mercedesy radu EQ. Stabilne máme v ponuke okolo 70 čistých elektromobilov a 500 hybridov,“ uzatvára Petr Vaněček.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



MOTORISTICKÝ ŠPORT

Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • SPRÁVY

    Slovenská firma podpísala dohodu o spoločnom podniku o výrobe batérií. Ide o jedného z najväčších batériových konglomerátov

  • Gigafabrika na batérie je o krok bližšie. Gotion High-Tech a InoBat ju vybudujú spoločne. Slovenská spoločnosť InoBat a s nemeckým Gotion High-Tech podpísali predbežnú dohodu o spoločnom podniku na výstavbu gigafabriky na výrobu batérií.

     Partneri momentálne rozhodujú o umiestnení gigafabriky v európskom regióne, rozhodnutie o výbere lokality ešte nie je definitívne. Gotion High-Tech je jedným z TOP 3 globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny.
  • SERVIS

    Stellantis vydal vyjadrenie o používaní syntetických palív v súčasných motoroch. Týka sa značiek Peugeot, Opel, Citroën, Jeep, Alfa Romeo a ďalších

  • Stellantis realizoval s partnermi rozsiahlu štúdiu, aby si overil, do akej miery sú e-palivá vhodné na použitie v súčasných motoroch koncernu.

     Výsledky neprekvapujú tých, ktorí o e-palivách už niečo vedia. Komerčným nedostatkom súčasných e-palív je ich vysoká cena a praktická nedostupnosť.
  • KIA BLOG

    The Ocean Cleanup ohlásila 55 ton vylovených plastov z oceánu. Použijú sa aj v autách značky KIA

  • Globálny partner spoločnosti Kia, organizácia The Ocean Cleanup, vytvorila nový rekord v množstve plastov vylovených zo svetových oceánov.

     55 ton oceánskeho plastu priviezli do mesta Victoria na kanadskom ostrove Vancouver Island. Plasty sa budú recyklovať; časť sa použije pri výrobe budúcich modelov značky Kia v rámci viacročného partnerstva.