V Dubnici nad Váhom sa budú regenerovať batérie z elektromobilov. Má byť lepšia ako recyklácia

Slovenská spoločnosť začne pri Dubnici nad Váhom s regeneráciou použitých trakčných akumulátorov z elektromobilov, aby im zabezpečila plnohodnotnú použiteľnosť aj po tom, čo skončí ich fabrická záruka od automobilky.
Vydané Text: 
**Príspevok z 5.4.2022 bol aktualizovaný 8.4.2022: V pôvodnom príspevku bola uvedená nesprávna informácia o meste Zvolen. Regenerácia batérií bude prebiehať v Dubnici nad Váhom.** Recyklácia batérií z elektromobilov je téma, ktorá je momentálne na pretrase nielen v komunite odporcov elektromobility. Aj automobilky, vlády a tiež fanúšikovia elektrickej mobility si uvedomujú, že trakčné akumulátory sú nebezpečným odpadom, ktorý by mohol v dohľadnom časovom horizonte významne negatívne ovplyvniť celkovú ekologickú zmysluplnosť prechodu na elektrickú dopravu. ### Európa potrebuje kompletne domáci proces pre batérie Keď sa v roku 2018 rozbehla elektromobilita v Európskej únii, zástupcovia automobiliek zistili, že Čína ako jeden z významných dodávateľov nemá záujem dodávať ani tak samostatné batérie, ako skôr celé elektromobily. Preto EÚ rozbehla podporu pre kompletný domáci dodávateľský reťazec, povedal vo svojej časti prezentácie **Jozef Matušov**. Tieto batérie však je potrebné nielen vyrábať, ale aj zabezpečiť ich ďalšie spracovanie – často sa skloňuje **recyklácia akumulátorov**, avšak podľa ZTS VV to nemá byť univerzálnym vyvrcholením ich prvého životného cyklu.
Jozef Matušov na konferencii ENERGO - AQUA z 22. marca 2022 v Bratislave
„**Z pohľadu ZTS VV je prioritou predĺženie využiteľnosti Li-Ion batérií z elektromobilov**,“ hovorí Matušov. Na dôležitosť domáceho spracovávania batérií elektromobilov v rámci celého ich životného cyklu poukázal aj **Jakub Dovčík zo sekciu výskumu, vývoja a inovácií Úradu vlády**. Poukázal najmä na inovované schémy podpory domáceho reťazca, ktoré majú byť priamou európskou odpoveďou na stratégie „America First“ alebo „Made in China 2025“. Naplniť tieto ciele teraz môže aj Slovensko, prioritami projektu IPCEI sú práve batérie a mikroelektronika.
Jakub Dovčík zo sekciu výskumu, vývoja a inovácií Úradu vlády na konferencii ENERGO - AQUA z 22. marca 2022 v Bratislave
### Na čo sa použité akumulátory dajú využiť? **Martin Liška z ENERGO – AQUA** tvrdí, že Európska asociácia pre energetické úložiská EASE identifikovala až 36 oblastí využitia akumulátorov označovaných ako SELIS (Second Life Storage), ktoré majú kapacitu viac ako 100 kWh.
Martin Liška z ENERGO - AQUA na konferencii spoločnosti z 22. marca 2022 v Bratislave
Použité trakčné akumulátory z elektromobilov podľa predstaviteľov spoločnosti, ktorá dnes projektuje a prevádzkuje malé vodné elektrárne, dokážu úspešne slúžiť ešte dvetisíc nabíjacích cyklov v podobe energetických záloh pre domácností, firmy, ale aj vo veľkom priemysle. Bežný trakčný akumulátor z elektromobilu má po siedmich až desiatich rokoch 60 až 70 percent pôvodnej energetickej výťažnosti, čo je stále dosť na to, aby bol jednoducho odpísaný. Správnym postupom možno batériu regenerovať a môže slúžiť celé ďalšie roky či už v domácnostiach, tak v priemysle. Výhodou má byť zachovanie záruky a tiež až o 30 percent nižšia v porovnaní s novým kusom. Podľa **Petra Rajca** bude v Európe do roku 2030 potrebných 97 GWh úložísk na rôzne účely, teraz je k dispozícii asi len 40 GWh. Obnova starých batérií by tak mala byť kľúčová.
Peter Rajec na konferencii ENERGO - AQUA z 22. marca 2022 v Bratislave
Za akademickú obec sa k podpore myšlienky regenerácie akumulátorov postavila **doc. RNDr. Andrea Straková Fedorková, PhD z Ústavu chemických vied Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach**. Vo svojej prezentácii podotkla, že z hľadiska chémie batérií je toxicita v podstate žiadaná, význam regenerácie akumulátor preto vidí aj v energetickej nezávislosti a zabránení tvorby ďalších baní na ťažké kovy. Podotýka, moderné batérie používajú množstvo obalového materiálu, najmä americká Tesla, kvôli čomu možno regeneráciu zvýhodniť pred recykláciou.
doc. RNDr. Andrea Straková Fedorková, PhD z Ústavu chemických vied Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach na konferencii ENERGO - AQUA z 22. marca 2022 v Bratislave
### S výrobou sa má začať o tri roky **Martin Opatovský, zástupca technologického manažéra pre automatizáciu a procesný inžiniering ZTS VV**, upresnil, čo sa má diať na automatickej linke na spracovanie batérií. Batérie sú považované za nebezpečný odpad a majú stovky kilogramov, preto ich preprava a skladovanie nie je celkom triviálna záležitosť. Okrem iného vyžadujú aj optimálnu úroveň nabitia, kým sa dostanú na ďalšie spracovanie. Každú batériu je potrebné podrobne otestovať a diagnostikovať, aj z hľadiska materiálového zloženia. Takéto testovanie musí prebiejať počas minút, nie hodín, ale v rámci EÚ dnes takýto test za 5 až 10 minút dokáže spraviť len päť firiem. Spoločnosť v Dubnici nad Váhom má byť šiestou. Počas tohto testu sa majú využívať aj údaje z prvého života batérie a modelovanie toho nasledujúceho, testujú sa jednotlivé moduly aj články. Následná demontáž je nebezpečná, pretože batérie nie sú stavané na to, aby boli otvarané.
Martin Opatovský, zástupca technologického manažéra pre automatizáciu a procesný inžiniering ZTS VV na konferencii ENERGO - AQUA z 22. marca 2022 v Bratislave
V súčasnosti však podľa Opatovského prebieha diskusia na túto tému s automobilkami, ktoré si tiež uvedomujú, že rozoberanie batérií bude v budúcnosti zohrávať kľúčovú úlohu v ich ekologickej udržateľnosti. Vrcholom procesu nie je regenerácia, čo je elektrotechnický proces, ale aj určenie vhodného elektrického spojenia takto regenerovaných batérií a montáž až do koncového racku. To sú však všetko plány. Spoločnosť ZTS VV aktuálne hľadá „inovatívne riešenia nových technických výziev“ pre každý z uvedených bodov procesu a tiež partnerov pre fázu výskumu a vývoja (R&D), spoluprácu na výskumných úlohách a integráciu riešení do automatizovaných zariadení. Hlavnú časť úloh pritom spoločnosť rieši v spolupráci s univerzitami a výskumnými inštitúciami. Koncepčný dizajn produktu vzniká práve v tomto roku, pričom prototyp by mal byť podľa plánu k dispozícii o rok, prototyp montážnej linky o rok neskôr a napokon plne automatizovaná linka na regeneráciu akumulátorov z elektromobilov by mala fungovať v roku 2025. Podľa Rajca chce ENERGO – AQUA o dva roky dodať 500 MWh, predpokladá ročný obrat 100 miliónov eur a 3-percentný trhový podiel.
Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile RENAULT MEGANE E-TECH 2022 s 8 modulmi - ilustračná fotografia
Firma dodáva, že nie je prvá, ktorá takúto činnosť bude vykonávať, v čom vidí výhodu pre Slovensko: nebude musieť experimentovať, ale využije už existujúci know-how a dospeje tak k najlepšiemu produktu. V súčasnosti sa vraj akumulátory predovšetkým recyklujú preto, lebo malé batérie sa regenerovať neoplatí a tých veľkých je stále nedostatok. Nástup väčšieho množstva veľkokapacitných akumulátorov z elektromobilov sa očakáva v rokoch 2032 až 2037.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.