Tvrdo proti benzínu: Nový zákon chce zrušiť reklamy na spaľovacie autá
Autá na benzín a naftu môžu prísť nielen o podporu, ale aj o priestor v médiách. Nové pravidlá cielia na reklamy najviac znečisťujúcich produktov.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Španielska vláda pripravuje zásadnú zmenu, ktorá môže ovplyvniť spôsob, akým vnímame autá v médiách. Ak návrh zákona o udržateľnej spotrebe prejde, reklamy na vozidlá poháňané výlučne fosílnymi palivami skončia. A to už čoskoro.
Podľa návrhu, ktorý predložilo Ministerstvo pod vedením Pabla Bustinduya, má byť reklama na najviac znečisťujúce produkty zakázaná. Týka sa to nielen tradičných áut so spaľovacími motormi, ale aj letov na krátke vzdialenosti, kde existujú ekologickejšie alternatívy, či marketingu ropných spoločností.
Zákaz sa má vzťahovať výhradne na vozidlá jazdiace na benzín alebo naftu, bez akejkoľvek elektrifikovanej zložky. Hybridy, plug-in hybridy a elektrické autá ostávajú z tohto zákazu vyňaté. Aj keď ide o legislatívu konkrétneho štátu, jej vplyv môže byť citeľný aj za hranicami. Španielsko patrí medzi najvýznamnejšie automobilové trhy v Európe a zároveň je piatym najväčším inzerentom v krajine – podľa Infoadex automobilky do reklamy investujú až 353 miliónov eur ročne.
Nové pravidlá cielia aj na „greenwashing“
Zákon sa nezaoberá len automobilmi. Jedným z cieľov je aj boj proti zavádzajúcim environmentálnym tvrdeniam. Pojmy ako „šetrné k životnému prostrediu“, „zelené“, „ekologické“ či „biologicky rozložiteľné“ budú zakázané, pokiaľ nebude možné ich jednoznačne preukázať kvantitatívnymi údajmi. Podobne prísne má byť posudzovaná aj reklama, ktorá sa snaží pôsobiť na emócie. Ministerstvo chce zakročiť proti tzv. „reklame šíriacej strach“, ktorá podľa Bustinduya manipuluje spotrebiteľa pomocou extrémnych scenárov – ako sú lúpeže, zlyhanie bezpečnostných systémov alebo nepravdepodobné katastrofy.
Zatiaľ čo sa návrh prísne stavia k reklame na benzín a naftu, zemný plyn sa do zákazu nedostal. V praxi to znamená, že firmy propagujúce vozidlá na CNG alebo LNG by reklamu mohli naďalej šíriť bez obmedzení, aj keď týchto vozidiel je podstatne menej, zrátali by sme ich na prstoch jednej ruky. Taktiež sa očakáva, že zákaz bude mať menší dosah, než sa môže zdať. Väčšina automobiliek sa už dnes sústreďuje na elektromobily alebo hybridy, ktoré tieto obmedzenia nezasiahnu.
Návrh zákona o udržateľnej spotrebe vstúpil do fázy verejného pripomienkovania. Po jej ukončení sa opäť dostane na rokovanie Rady ministrov, následne do Kongresu a napokon aj do Senátu. Ak ho obe komory schvália, bude uverejnený v štátnom vestníku (BOE) a vstúpi do platnosti. Zostáva len dúfať, že okrem obmedzení prinesie nový zákon aj reálny posun k zodpovednejšej spotrebe a férovejšiemu informovaniu verejnosti. A automobilky, ktoré budú chcieť byť naďalej viditeľné, sa budú musieť ešte viac zamerať na inovácie.
Dvere, volant, pedále: 3 detaily, ktoré prezradia pravý stav auta a tachometra