Volkswagen je opäť o krok bližšie k F1. Prinesie rovno dve značky, no zároveň sa výrazne obmedzí vývoj

Nemecký Volkswagen začína podnikať všetky kroky pre to, aby mohol vstúpiť do série Formula 1. S akými značkami sa tam ukáže a čo to bude predstavovať pre konkurenciu?
Vydané  Text: 
Zdá sa, že svet Formula 1 čakajú už v blízkej budúcnosti obrovské zmeny. Príchod nových monopostov pre sezónu 2022 bude len malou ukážkou prerodu kráľovnej motoršportu. **Rok 2026 totiž prinesie viaceré nové predpisy, ktoré by do „efjednotky“ mali prilákať nových výrobcov a zvýšiť tak atraktívnosť celého seriálu**. V sérii Formula 1 je síce aktuálne 10 aktívnych tímov, avšak len štyria výrobcovia motorov. Mercedes, Ferrari, Honda a Renault si dokázali na poli vrcholného motoršportu vytvoriť dominantné postavenie a v súčasnosti v tomto odvetví len ťažko hľadajú konkurenciu. **V budúcom roku síce Hondu oficiálne nahradí Red Bull, ktorý predstaví svoj vlastný motor, aj tak je to však stále boj najmocnejších**.
Monopost Red Bull RB16B Maxa Verstappena
### Minimálne zmeny kvôli vytlačeniu možnej konkurencie **Pôvodným zámerom veľkej štvorky do budúcna boli len minimálne zmeny pohonných jednotiek**. Avšak na to zástupcovia F1 nepristúpili. Minimálne zmeny by síce znamenali značné zníženie nákladov na vývoj a výrobu vysokovýkonných agregátov, no zároveň by z trhu eliminovali akúkoľvek možnú konkurenciu. A práve to bol najväčší kameň úrazu. Formula 1 potrebuje nové tímy a nové technológie. **Preto sa do plánovania stratégie po roku 2026 aktuálne zapája aj nemecký Volkswagen. Jeho hlavným cieľom je odstránenie obrovského náskoku „veľkej štvorky“ a zníženie finálnych nákladov na vývoj motora určeného pre monoposty F1**.
Seriál Formula 1 čoskoro priváta nové značky
### Zníženie nákladov aj tak príde Táto cena by teda v budúcnosti mala výrazným spôsobom klesnúť. **[Dnes je cena za pohonnú jednotku F1 stanovená na približne 10 miliónov euro](https://f1chronicle.com/how-much-does-a-formula-1-car-cost/#How-much-does-an-F1-engine-cost)**. **Okrem toho sa má od roku 2026 z motorov odstrániť pokročilý hybridný mechanizmus (MGU-H)**, ktorý je hlavným dôvodom vysokého technologického náskoku. Ten bol do F1 zavedený v roku 2014 a od vtedy seriálu neohrozene kraľuje Mercedes. [Ako informuje BBC](https://www.bbc.com/sport/formula1/58775836) s odvolaním na svoje zdroje: „***Volkswagen potvrdil, že ak si F1 ponechá motory so systémom MGU-H, do seriálu nevstúpi. Bolo by totiž takmer nemožné dosiahnuť tú technologickú úroveň, ktorú v posledných rokoch získali výrobcovia motorov Honda, Mercedes, Ferrari a Renault.***“ ### Nebude to každému po vôli Takáto podmienka však nemusí byť každému po vôli. Aktuálni výrobcovia motorov totiž do vývoja a evolúcie MGU-H investovali už desiatky miliónov euro. **Navyše, práve hybridný systém je niečo, čo dopomohlo Mercedesu k jednoznačnému kraľovaniu v sérii F1 v posledných rokoch**.
Monopost Mercedes-AMG W12 E Lewisa Hamiltona
Na druhú stranu je však potrebné nejakým spôsobom zabrzdiť konkurenčnú výhodu. Ak by totiž zástupcovia FIA a F1 nedospeli k razantným zmenám pravidiel, pravdepodobne by sme sa v najbližších rokoch žiadnych nových výrobcov nedočkali. **Aby však bolo isté, že Volkswagen nechce konkurenciu len zabrzdiť, pokiaľ by ním presadzované zmeny skutočne prešli, musel by sa sérii F1 upísať aspoň na 5 sezón. Nepôjde však o samotný Volkswagen, ale o jeho dve automobilky. Do série by sa pravdepodobne dostali Audi a Porsche**. Druhá zmienená značka pritom len nedávno potvrdila koniec v sérii Formula E. Elektrický ekvivalent F1 nemá dostatočnú marketingovú, divácku a predovšetkým sponzorskú základňu a z dlhodobého hľadiska nie je konkurencieschopný.
### Biopalivá miesto hybridných systémov? **Novinky sa však chystajú aj na najbližšie roky. Už od budúcej sezóny prejde Formula 1 z palív E5 (5% biozložky) na palivá E10 (10% biozložky)**. Prezident FIA, Jean Todt, chcel dokonca zájsť ešte ďalej a už od roku 2023 chcel zaviesť používanie palív E50. Z toho však napokon nič nebude, nakoľko by to opäť raz malo obrovský finančný dopad na peňaženky výrobcov. Veď len prechod z palív E5 na E10 bude výrobcov stáť približne 50 miliónov euro.
Nový tvar monopostov pre sezónu 2022 vracia autám konečne krásny dizajn
**Od roku 2026 sa však okrem odstránenia hybridných systémov tak, ako ich dnes poznáme, plánuje aj zavedenie palív so 100% podielom biozložky**. Prechod na ekologické palivá má byť dôsledkom zmeny F1 na uhlíkovo neutrálnu. Už dnešné emisné predpisy sú pre výrobcov veľmi náročné a tak zavedenie biopaliva bude už len akýmsi zavŕšením celej snahy o prechod na eko F1. **Ešte jedna zaujímavosť na záver, po roku 2023 by sme mali minimálne na 10 rokov vidieť v kalendári F1 aj okruh v Qatare, ktorý si túto sezónu odbije svoju premiéru. A viete čo? Qatar má 14,6%-ný podiel v koncerne Volkswagen**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »