Manuál alebo automatika? Zvážte oboje, majú svoje výhody aj nedostatky
Kupujete si nové auto a neviete sa rozhodnúť, či si vybrať automatickú alebo manuálnu prevodovku? Prečítajte si viac o ich výhodách aj nevýhodách bez tendenčných komentárov.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Automat alebo manuál? Ktorá prevodovka je lepšia?
Rozhodovanie sa o kúpe automatickej či manuálnej prevodovky je zvyčajne subjektívna záležitosť. Sú motoristi, ktorí preferujú manuálne prevodovky preto, že majú autentický kontakt s vozidlom vďaka tomu, že majú úplnú kontrolu nad radením. Najmä pri športovo ladených automobiloch vie byť jazda s manuálom zábavná, napríklad aj pre používanie medziplynu (i keď aj automaty ho zvládajú automaticky). V praxi ale vidíme aj to, že motoristi odmietajú automatické prevodovky preto, lebo sa obávajú prípadných porúch alebo toho, že stratia ten správny dojem z jazdy. Manuálna prevodovka nachádza využitie aj pri naloženom aute, ťahaní prívesu, stúpaní do prudkého kopca či pri úžitkových autách. Môže byť veľmi prínosné vedieť pracovať s prevodovkou a spojkou manuálne a prispôsobiť tak výkon pohonu aktuálnej potrebe. Moderné automaty toto ale už zvládajú bez problémov a nesnažia sa jazdiť s nízkymi otáčkami tam, kde je práve potrebný väčší krútiaci moment.Pozor na CVT prevodovky
Špecifický problém CVT prevodoviek je citlivosť na dlhú jazdu rovnakou rýchlosťou, uvádza český servis KAPS Automatic: V tomto prípade nemá prevodovka dôvod meniť prevodový pomer a dochádza k neustálemu treniu reťaze o to isté miesto, ktoré je nadmerne obrusované a vzniká drážka, do ktorej reťaz zapadne. To spôsobí, že pôvodne plynulé radenie prestane byť plynulým. Riadiaca jednotka sa bude snažiť problém spočiatku vyriešiť, ale v prípade hlbokej drážky bude počítač hlásiť chybu a je nutné navštíviť autoservis.Samozrejme, že vývoj materiálov v uplynulých rokoch pokročil a moderné CVT prevodovky môžu byť menej náchylné na takéto poškodenia, je dobré ale myslieť na koncepciu funkčnosti variátorov aj v nových autách.
Automatov je viac, ale stále podstatne menej ako manuálov
Je evidentné, že automobily s automatickou prevodovkou sú čoraz populárnejšie. Sú jednoduchšie na ovládanie, veľmi často umožňujú aj manuálne radenie stupňov (páčkami -/+ za volantom alebo samotným voličom prevodovky) a umožňujú dosahovať na vozidle optimálnu spotrebu paliva. To, ako sa automatika správa, sa častokrát dá ovplyvniť výberom jazdných režimov.Väčšina áut u nás sa však naďalej predáva s manuálnou prevodovkou. Platí to nielen pri nových autách, ale aj tých jazdených. Spoločnosť AURES Holding, ktorá na Slovensku prevádzkuje najväčší autobazár, začiatkom roka informovala, že počas roka 2020 si už takmer štvrtina Čechov a Slovákov vybrala kúpu jazdených áut práve s automatom. Teda viac ako tri štvrtiny boli autá s manuálom.
Čo si teda vybrať?
Článok sme začali konštatovaním, že výber manuálnej alebo automatickej prevodovky je najmä subjektívnou záležitosťou. My rozumieme obom stranám, zároveň ale potvrdzujeme aj to, že s automatikou vie byť tiež zábava. A aj to, že moderné manuálne prevodovky sa ovládajú s ľahkosťou, sú takpovediac „blbuvzdorné“, teda bránia zhasnutiu motora, majú vysokú mieru tolerancie pri nesprávne zaradenom prevode a spoločne s funkciou hill-holder vedia podržať auto v kopci počas rozbiehania.Stále teda platí, že by ste si mali vybrať práve to, na čo sa práve cítite.
Ak sa rozhodnúť predsa len neviete, odporúčame rozhodnúť sa pre automatickú prevodovku s možnosťou manuálneho radenia.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší
Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.
STK
Technická kontrola aj bez návštevy STK. V Poľsku schvaľujú prelomový zákon, ktorý pošle STK priamo za majiteľom vozidla
Novela zákona o technických kontrolách vozidiel zavádza možnosť vykonať technickú skúšku aj mimo stanice technickej kontroly.
Novinka však nie je platná pre všetkých motoristov, navyše má svoje úskalia.Slovensko
Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách
V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.
Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.AKTUALITA
Toto je malá revolúcia v priamom prenose. Nová MAZDA EZ-6 je nielen úchvatná, ale dá sa ovládať zvonka hlasom
Inteligentná parkovacia technológia, ktorá umožňuje ovládať vozidlo hlasom, aj keď je vodič mimo vozidla, nadčasová elegancia a mnoho ďalšieho.
Nové elektrifikované vozidlá Mazda EZ-6 a Mazda ArataPlug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.