Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Audi modernizuje elektrifikované modely Q7 a Q8 s aktualizovanou technológiou batérií a efektívnejšími jazdnými režimami.
V rámci modernizácie modelov bol prepracovaný aj dizajn exteriéru, ktorý obsahuje nové predné a zadné nárazníky, ktoré zvýrazňujú výrazný charakter oboch modelov. Po prvýkrát sú oba plug-in hybridy k dispozícii s riadením všetkých kolies pre vyššiu mieru bezpečnosti a komfortu.
Elektromechanická aktívna stabilizácia náklonu (eAWS) zaručuje ešte dynamickejšie jazdné vlastnosti. Ceny sa začínajú od 82 020 eur (Q7 55 TFSI e) a 91 420 eur (Q8 55 TFSI e).
Srdcom oboch plug-in hybridov je trojlitrový šesťvalcový motor Otto s výkonom 250 kW (340 k), kompaktný elektromotor (PSM) s maximálnym výkonom 130 kW a krútiacim momentom 460 Nm. Nová a výkonnejšia je aj kvapalinou chladená lítiová batéria umiestnená pod podlahou kufra.
Energia batérie je sústredená v 17 článkoch s kapacitou po 70 Ah, tzv. šesť stohov tvorí jeden celok, ktoré sú zapojené do série. Táto kompaktná konštrukcia vo vnútri krytu batérie eliminuje potrebu ďalšieho krytu modulu, čo vedie k vyššej hustote výkonu. Konštrukcia dosahuje maximálnu kapacitu 25,9 kWh brutto (22 kWh netto) pri napätí 370 V. Výsledkom zvýšenej kapacity je plne elektrický dojazd až 90 km v mestských oblastiach podľa normy WLTP EAER City: to zodpovedá kombinovanému elektrickému dojazdu až 85 km podľa normy WLTP EAER.
Maximálny systémový výkon oboch modelov 55 TFSI e quattro začína na 290 kW (394 k) a maximálny krútiaci moment je 600 Nm. Spotreba paliva pre Q7: 1,4-1,2 l/100 km, spotreba energie: 29,1-27,8 kWh/100 km) Spotreba paliva pri vybitej batérii: 10,5-9,8 l/100 km. Spotreba paliva pre Q8: 1,6-1,2 l/100 km, spotreba energie: 30,4-27,7 kWh/100 km. Spotreba paliva pri vybitej batérii: 10,9-8,9 l/100 km.
Elektrifikované modely Q7 a Q8 s oboma motormi pracujúcimi naraz zrýchlia na 100 km/h za 5,7 sekundy. Vyššia v ponuke je verzia 60 TFSI e quattro, ktorá tiež využíva novo navrhnutý elektromotor so systémovým výkonom až 360 kW (490 k) a krútiacim momentom až 700 Nm (spotreba paliva pre Q7: 1,4-1,3 l/100 km, spotreba energie: 29,1 – 28 kWh/100 km. Spotreba paliva pri vybitej batérii: 10,5-10 l/100 km. Spotreba paliva pre Q8: 1,6-1,2 l/100 km, spotreba energie: 30,2-27,9 kWh/100 km. Spotreba paliva pri vybitej batérii: 10,9-9,9 l/100 km.
V tejto konfigurácii zrýchli Q7 a Q8 z 0 na 100 km/h za 5,0 sekundy. Všetky varianty majú elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť na 240 km/h, pričom plne elektrická maximálna rýchlosť je 135 km/h. Batéria sa nabíja výkonom až 7,4 kW a pri maximálnom výkone dosiahne 100 % za približne tri hodiny a 45 minút. Zákazníci, ktorí si objednajú službu Audi charging, majú prístup k približne 630 000 nabíjacím miestam v 29 európskych krajinách vrátane nabíjacích centier Audi v Norimbergu, Zürichu, Berlíne, Salzburgu, Mníchove a Frankfurte (ďalšie miesta budú pribúdať). Zákazníci môžu pohodlne nabíjať u Audi a mnohých ďalších poskytovateľov pomocou jednej karty.
Ako zlepšiť dojazd na elektrinu? Je to v detailoch
Pre účinnosť plug-in hybridných vozidiel Q7 a Q8 sú rozhodujúce momenty, keď vodič uvoľní nohu z plynového pedálu. Prevádzková stratégia sa v týchto situáciách prepína na prediktívny asistent účinnosti (PEA). Tento asistenčný systém vodiča využíva okrem navigačných údajov aj vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu na rozhodovanie medzi jazdou na voľnobeh s vypnutým TFSI a rekuperáciou, t. j. spätným získavaním kinetickej energie a jej premenou na elektrickú energiu. Vo fázach záťahu dokáže Q7 a Q8 TFSI e rekuperovať až 25 kW energie a dodávať ju späť do lítium-iónového akumulátora.
Elektromotor, ktorý funguje ako generátor, vykonáva všetky ľahké až stredne ťažké brzdenia do 0,3 g, čo zodpovedá viac ako 90 % všetkých prípadov spomalenia pri každodennej jazde. Hydraulické brzdy kolies sa musia použiť len pri silnom brzdení. Hybridné vozidlá SUV dosahujú pri brzdení rekuperačný výkon až 80 kW.
Keď je aktívny voliteľný adaptívny tempomat s radarovým tempomatom, PEA pomáha pri spomaľovaní a úspornom zrýchľovaní. Ak je vypnutý, Audi virtual cockpit alebo voliteľný head-up displej vodičovi ukazuje, kedy má dať nohu z pravého pedálu. Ikony detailov, ako sú križovatky, mestské značky alebo vozidlá pred vami, ilustrujú dôvod zníženia rýchlosti.
Slovenské ceny a dostupnosť
Nové Audi Q7 TFSI e quattro a Q8 TFSI e quattro s inteligentnou hybridnou technológiou a prepracovaným dizajnom, inovatívnou svetelnou technikou a bohatou sériovou výbavou sa začnú predávať koncom apríla 2024.
Ceny modelu Q7 55 TFSI e quattro sa začínajú od 82 020 eur, zatiaľ čo výkonnejší model 60 TFSI e quattro stojí 92 810 eur.
Nové Audi Q8 55 TFSI e quattro je možné objednať za 91 420 eur; cena modelu Q8 60 TFSI e quattro začína na 105 340 eur.