Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur.
Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
Vydané Text: 

Parlament schválil zákon o strategických investíciách

Koncom apríla bol prijatý zákon, ktorý je podľa rezortu dopravy bičom na „pôsobenie neslávne známych špekulantov, ktorí svojimi obštrukciami predlžujú proces prípravy dopravných stavieb“.

Za taký považuje zákon o strategických investíciách, ktorý umožní, ak si to okolnosti vyžiadajú, uplatňovať inštitút vyvlastnenia. „Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj Ústava SR,“ poukazuje rezort v tlačovej správe.

Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete nadobudne účinnosť v júli a Ministerstvo dopravy SR je pripravené vďaka nemu zrýchliť prípravu chýbajúcich úsekov diaľnice D1, D3 na Kysuciach, či úsekov rýchlostnej cesty R4 od Prešova po hranice s Poľskom.

Schválený zákon zjednodušuje administratívne procesy pri stavbách nosnej TEN-T infraštruktúry, odbúrava byrokratické prekážky a zosúlaďuje slovenskú legislatívu s európskou. Okrem dopravných stavieb môže vláda vyhlásiť za strategickú napr. investíciu do stavby novej nemocnice, či vojenské a bezpečnostné objekty. Ide o projekty nad 50 miliónov eur, ktoré musia mať spracovanú štúdiu realizovateľnosti a musia byť posúdené v procese EIA, v ktorom práva verejnosti zostávajú úplne zachované.

Rýchlostná cesta R4

Rýchlostná cesta R4 (R4) je 130 kilometrov dlhá rýchlostná cesta na Slovensku, ktorá po svojom dokončení spojí štátnu hranicu s Poľskom pri obci Vyšný Komárnik so Svidníkom, Prešovom, Košicami a štátnou hranicou s Maďarskom pri Milhosti.

Rýchlostná cesta R4 / Zdroj: Wikipedia

Na poľskej strane bude na R4 nadväzovať rýchlostná cesta S19, na maďarskej diaľnica M30. Prechádza územím Košicko-prešovskej aglomerácie. Súčasná cesta R4 sa nachádza v dopravnom koridore, ktorý prepája juhovýchodné Poľsko s napojením na baltické štáty a severovýchodné Maďarsko s napojením Rumunsko a balkánsky polostrov.

Na Slovensku bola v tomto koridore plánovaná kapacitná komunikácia ešte v minulom storočí.  Prvotne bol tento koridor do siete rýchlostných ciest a teda súčasne aj do plánov výstavby zaradený už v roku 1963, uznesením vlády ČSSR č. 286/1963, v tej dobe ako kombinácia diaľnice č.73 v úseku od Vyšného Komárniku po Prešov a diaľnice č.68 v úseku od Košíc po hranice s Maďarskom, v tej dobe ešte Maďarskou ľudovou republikou. Po roku 1999 v rámci celkovej reorganizácie siete rýchlostných ciest a ich prečíslovania hovoríme v tomto koridore o rýchlostnej ceste R4.

Výstavba prvého úseku cesty započala až v roku 2007, teda vyše štyridsať rokov po prvom naplánovaní kapacitnej komunikácie v tomto koridore.

350 miliónov na zlepšenie verejnej dopravy

Ministerstvo dopravy SR vyhlásilo výzvu z Programu Slovensko 2021-2027 zameranú na modernizáciu verejnej osobnej dopravy a udržateľnej mestskej mobility v slovenských regiónoch.

Mestá, obce, župy, ale aj dopravné podniky a dopravné spoločnosti môžu získať peniaze napríklad na nové ekologické autobusy, električky, výstavbu záchytných parkovísk, zastávok, ale aj na modernizáciu električkových tratí.

Výzva bude otvorená až do vyčerpania rozdeľovanej sumy 350 mil. eur, najneskôr však do decembra 2029.

Na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch mimo Bratislavského kraja je v Programe Slovensko celkovo vyčlenených 490,5 milióna eur. Na projekty v Bratislavskom kraji je určených 300 mil. eur a výzva na predkladanie projektov pre žiadateľov z tohto kraja bude zverejnená v priebehu najbližších týždňov.

Peniaze z výzvy nie sú určené iba na trate, ale aj na budovanie prvkov preferujúcich verejnú dopravu pred inými, napríklad na inteligentné semafory. Investované môžu byť aj do ďalších aktivít, ako je obnova a modernizácia električiek, trolejbusov či autobusov na alternatívny pohon. Do výzvy sa možno prihlásiť až do vyčerpania celej sumy, najdlhšie však do decembra 2029,“ priblížil minister investícií Richard Raši.

Dopravný podnik spustil prevádzku najväčších trolejbusov v histórii. Kde sa nimi môžete odviezť?








ODPORÚČANÉ