Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší

Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.

Vydané  Text: 

Pri príležitosti zahraničnej pracovnej cesty nemeckého kancelára Olafa Scholza do Číny prišiel nemecký portál welt.de s informáciou, v ktorej sa nemecký automobilový priemysel negatívne vyslovil proti hrozbe represívnych ciel na dovoz elektrických áut z Číny.

Prezidentka Zväzu automobilového priemyslu (VDA) Hildegard Müllerová na margo negatívneho postoja povedala, “že obe strany sú ochotné zapojiť sa do dialógu” ohľadom antisubvenčného vyšetrovania Európskej Únie (EÚ).

V praxi tak nastáva paradoxná situácia. Na jednej strane európske automobilky avizujú výrobu nových malých mestských elektromobilov a znižovanie výrobných nákladov ako odpoveď na čínsku konkurenciu. Na strane druhej sa vyslovujú proti zavádzaniu ciel na lacnejšie automobily z Číny.

Inzercia

Inzercia

Jedným z dôvodov negatívneho postoja je podľa hlavného lobistu pre automobilový priemysel to, že nemecké automobilky predávajú 30 až 40 % svojich vozidiel na čínskom trhu.

V prípade európskych sankčných ciel by preto nemeckí výrobcovia mohli byť prvým cieľom potenciálnych odvetných opatrení zo strany Pekingu.

Prezidentka VDA sa pre portál Welt ďalej vyjadrila, že obchodný konflikt by mal veľký dopad na transformáciu smerom k elektromobilite a digitalizácii. V tejto súvislosti poznamenala, že v súčasnosti obchod s Čínou zabezpečuje veľké množstvo pracovných v Nemecku.

Antisubvenčné vyšetrovanie pokračuje

Pre komplexnosť pripomíname, že vyšetrovanie Európskej komisie (EK) dovozu elektrických vozidiel z Číny, ktoré začala z vlastnej iniciatívy (ex officio), stále pokračuje.

Podnetom pre začatie vyšetrovanie boli dôkazy o narastajúcom dovoze lacných a dotovaných elektrických vozidiel z Číny do EÚ.

Čo vlastne znamená antisubvenčné?  V oblasti ochrany trhu je toto pomenovanie definované ako vyrovnávacie clá alebo dovozné clá, uložené podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO) s cieľom neutralizovať negatívne účinky subvencií. Ukladajú sa po tom, ako sa inšpekciou zistí, že cudzia krajina subvencuje svoj vývoz, a tým predstavuje ujmu domácim výrobcom v dovážajúcej krajine.

Chce si Čína podmaniť Európu? EÚ tvrdí, že má dôkazy o priamych platbách pre čínskych výrobcov elektromobilov

Cieľom vyšetrovania EK  je zistiť, či hodnotové reťazce čínskych výrobcov elektrických vozidiel profitujú z nezákonného subvencovania (peňažná podpora z verejných prostriedkov) a či táto podpora môže spôsobiť, resp. už spôsobuje ekonomickú ujmu európskym výrobcom elektrických vozidiel. V prípade, ak sa tie obavy potvrdia ako pravdivé, vyšetrovanie preskúma pravdepodobné dôsledky a vplyv opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov elektrických vozidiel v rámci EÚ.

Samotné vyšetrovanie začalo 13. septembra 2023 oznámením predsedníčky EK Ursuli von der Leyenovej v prejave o stave Európskej únie kedy sa zároveň vyjadrila, že „toto antisubvenčné vyšetrovanie bude dôkladné, spravodlivé a založené na faktoch.“ Vyšetrovanie sa bude riadiť prísnymi zákonnými postupmi v súlade s pravidlami EÚ a WTO, a časovo je stanovené na 13 mesiacov. Podľa najnovších informácii Európskej komisie by oznámenie o prebiehajúcom vyšetrovaní dotácií čínskych elektromobilov malo byť predstavené verejnosti do 5. júna.

Plán B čínskych automobiliek

Akokoľvek dopadne vyšetrovanie EK, niektorí čínski výrobcovia prechádzajú na „plán B“ – budovanie výrobných závodovv Európe.

V piatok 19. apríla priniesla agentúra Reuters správu o získaní výrobného závodu v Barcelone firmou Chery. Firma Chery chce do roku 2029 v závode vyrábať 150 000 vozidiel ročne v spolupráci s „domácou“ firmou EV Motors.  Výrobne haly tohto závodu patrili kedysi automobilke Nissan, po odchode sa odovzdali spoločnosti EV Motors. Je to prvý závod v Európe a výroba sa rozbehne už koncom leta 2024. Obe spoločnosti investujú do tohto závodu približne  400 milióv €. Na začiatku automobilka zamestná 150 bývalých zamestnancov Nissanu, ktorí sú v súčasnosti na potrebných školenia.

Na spoločnom stretnutí španielskeho premiéra Pedra Sancheza a výkonného viceprezidenta firmy Chery Guibing Zhanga v tomto novom závode odznela informácia, že táto spolupráca stavia Španielsko do pozície veľkého centra elektrických vozidiel pre Európu.

Podnik si stanovil cieľ zamestnať až 1250 pracovníkov, pričom  „akonáhle dosiahneme dostatočný (výrobný) rozsah, naplánujeme export do zvyšku Európy a ďalších krajín, čím sa staneme jedným z hlavných exportných zariadení Chery po celom svete“ uviedol na záver Guibing Zhang.

Čínska automobilka BYD postaví továreň v Maďarsku, má to byť najväčšia investícia v histórii Maďarska. Tisíce pracovných miest môžu využiť aj Slováci


Zdroje:  welt.de, Reuters







ODPORÚČANÉ