Čínske automobilky

Chce si Čína podmaniť Európu? EÚ tvrdí, že má dôkazy o priamych platbách pre čínskych výrobcov elektromobilov

EÚ by mohla zaviesť retroaktívne clá na dovoz čínskych elektrických áut, aby ochránila európskych výrobcov.

Priame dotácie čínskych výrobcov, aby si podmanili Európu, Čínska obchodná komora pri EÚ odmieta.
Vydané  Text: 

Európska komisia tvrdí, že má dôkazy, že čínska vláda dotuje elektromobily vyvážané do Európy prostredníctvom „priameho prevodu financií“ a iných mechanizmov.

Komisia je uprostred vyšetrovania, či elektrické vozidlá vyrobené v Číne dostávajú nespravodlivé dotácie. Potenciálne nápravné opatrenia by mohli zahŕňať clá na ochranu výrobcov z EÚ. Vyšetrovanie by sa malo ukončiť do novembra, hoci EÚ by mohla uložiť dočasné clá už v júli.

Komisia uviedla, že vo štvrtok začne s colnými registráciami čínskeho dovozu elektrických vozidiel, čo znamená, že od tohto bodu by ich mohli postihnúť retroaktívne clá, ak obchodné vyšetrovanie EÚ neskôr dospeje k záveru, že dostávajú nespravodlivé subvencie, informuje denník Automotive News Europe.

V utorok komisia zverejnila dokument, v ktorom uviedla, že má dostatok dôkazov, ktoré poukazujú na to, že čínske elektromobily sú dotované a že dovoz sa od formálneho spustenia vyšetrovania v októbri medziročne zvýšil o 14 percent.

Komisia uviedla, že nemôže odhadnúť výšku prípadných spätných ciel.

Čo ste inde nevideli: Kuriózne autá zo ženevského autosalónu objektívom nášho fotografa

Dôkazy, ktorá údajne má EÚ

Komisia uviedla, že má dôkazy, ktoré dokazujú, že dovoz do EÚ je subvenčný, hoci neuviedla konkrétne prípady.

Uvádza však, že má ísť napríklad o priame finančné prevody pre automobilky a tiež dodávky vozidiel za výrazne nižšie ceny, než je ich trhová hodnota.

Elektromobil BYD SEAL U prezentovaný na autosalóne v Ženeve. Foto: Rudolf Banecký

Komisia uviedla, že vývoz z Číny je sprevádzaný „kritickými okolnosťami“ a zmieňuje „masívny dovoz v relatívne krátkom čase“.

Od októbra 2023 do januára 2024 sa uskutočnilo 177 839 dovozov, čo predstavuje 11-percentný nárast počas obdobia vyšetrovania od októbra 2022 do septembra 2023.

Dovoz sa v období od októbra do januára medziročne zvýšil o 14 percent, uviedla komisia.

Bola to len otázka času: Stellantis zaplaví Európu lacnými autami, plánuje až 7 modelov. Musí zakročiť proti čínskej konkurencii

Čína sa bráni

Čínska obchodná komora pri EÚ uviedla, že je týmto krokom sklamaná a že nárast dovozu odráža rastúci európsky dopyt po elektrických vozidlách.

Čínski výrobcovia automobilov, ako BYD a MG od SAIC, sa zameriavajú na Európu s radom elektromobilov za konkurencieschopné ceny, čím vyvíjajú tlak na výrobcov masových trhov, akými sú Stellantis a Volkswagen Group.

Spoločnosť BYD, ktorá minulý rok predbehla Teslu ako najväčšieho svetového výrobcu elektrifikovaných vozidiel, v decembri uviedla, že postaví automobilku v Maďarsku, aby podporila predaj v Európe.

Čínska automobilka BYD postaví továreň v Maďarsku, má to byť najväčšia investícia v histórii Maďarska. Tisíce pracovných miest môžu využiť aj Slováci

 









Pokračujte na ďalší príspevok »