Vypočujte si zvuk elektrického Audi e-tron GT quattro

e-tron GT quattro má byť historicky významný model značky Audi, ktorá sa už transformuje na elektro-automobilku.
Vydané  Text: 
Elektrické autá už roky nie sú malé škatuľky s úsmevným vzhľadom, krátkym dojazdom a vysokou cenou. Výrobcovia automobilov veľmi dobre vedia, že jedna z ciest popularizácie elektromobility spočíva v autodizajne, ktorý sa nemal zásadným spôsobom líšiť od vzhľadu bežných áut, ale byť skôr jeho prirodzenou evolúciou. Nové Audi e-tron GT quattro môžeme považovať za auto, ktoré nasleduje práve takéto princípy (až na tú cenu uvedenú nižšie). Už na prvý pohľad sa evidentne jedná o Audi s jemu príznačnými krivkami, robustnou prednou maskou a prevažne hranatými krivkami, na druhej strane vidieť veľký pokrok v evolúcii dizajnu. Predovšetkým zadné partie sú výrazne odlišné od toho, čo nám Audi ponúkalo doteraz, najviac pozornosti upútajú priam plastické svetlomety spojené červeným LED pásom.
Naopak, interiér môžeme považovať za tradičný v tom zmysle, že v rozumnej miere kombinuje mechanické ovládače a tlačidlá s tými virtuálnymi, pričom dnes tak populárna minimalizácia stredových konzol bola úspešne ignorovaná.
Ústredným motívom je tu členitosť a nápadné kontrasty, v prípade verzie RS e-tron GT quattro čierno-červené. Všimnite si zaujímavý detail – polohu výduchov klimatizácie pod panelom ovládania klimatizácie na stredovej konzole. ### Aký je rozdiel medzi Audi e-tron GT quattro a RS e-tron GT?
Audi e-tron GT quattro (2022)
Predaj obidvoch verzií Audi e-tron GT quattro začína už tento mesiac. Nemecké ceny sú primerané: 99 800 eur za e-tron GT quattro a RS od 138 200 eur. Obe sú pritom mimoriadne výkonné elektromobily, vo verzii RS je kladený ešte väčší dôraz na športovú jazdu, ale aj športový charakter interiéru a v detailoch exteriéru. Základové Audi e-tron GT quattro ponúka pohon všetkých štyroch kolies, systémový výkon 350 kW (476 PS) a maximálny krútiaci moment 630 Nm. Auto je vybavené dvomi pohonnými jednotkami – predným elektrickým motorom s max. výkonom 175 kW (238 PS) a zadným s max. výkonom 320 kW (435 PS). Spoločne majú výkon 350 kW, ale maximálny výkon je ešte o niečo vyšší: 390 kW (510 PS), ktoré sú dostupné na 2,5 sekundy počas rýchleho štartu (Boost Mode).
Audi RS e-tron GT quattro (2022)
V prípade **športovej verzie RS e-tron GT** je výkon zadného elektrického motora vyšší (335 kW/456 PS), takže aj celkový systémový výkon dosahuje 440 kW (598 PS) a krútiaci moment až 830 Nm. V režime Boost Mode je na dve a pol sekundy k dispozícii výkon o niečo vyšší, až 475 kW. AUtomobil akceleruje z nuly na rýchlosť 100 km/h za 3,3 sekundy, v predaji bude aj funkcia natáčania zadných kolies, trojkomorové vzduchové tlmenie a kontrolovateľný zámok zadného nápravového diferenciálu. V oboch prípadoch má zadný motor prevodovku s dvomi prevodovými stupňami pre jazdu vpred a podľa Audi obidva motory pracujú s veľmi vysokou účinnosťou. Elektrické motory, prevodovka aj riadiaca jednotka pritom na nápravách tvoria jeden kompaktný blok. Veľmi pôsobivý je tiež údaj o výkone rekuperácie energie pri brzdení a spomaľovací, až do 265 kW. Netto kapacita akumulátora je v oboch prípadoch 85 kWh (max. 93 kWh), pohon pracuje s 800-voltovým napätím. Štandardne sa modely budú dodávať s palubnou nabíjačkou na striedavý prúd s výkonom 11 kW, za príplatok bude k dispozícii 22 kW verzia. Jednosmerným prúdom sa dokáže e-tron GT nabíjať výkonom 270 kW, čo by malo znamenať nabíjanie 100 kilometrov za päť minút. Dnes Audi odhaduje spotrebu energie základnej verzie na 19.6-18.8 kWh/100 km, vo verzii RS na 20.2-19.3 kWh/100 km. Podľa metodiky WLTP to znamená dojazd 487 a 472 kilometrov. ### Ako znie športový elektromobil? Tvorbu zvuku pohonu pre nové Audi vytvorili zvukoví inžinieri značky Rudolf Halbmeir a Stephan Gsell. Halbmeir pritom poznamenal, že hoci pre Audi pracuje už takmer 20 rokov, počas prvých deviatich rokov sa venoval tomu, ako spraviť spaľovacie motory tichšími. Dnes má presne opačnú úlohu, pridať taký zvuk, ktorý bude pre motoristu prirodzený, bude zodpovedať charakteru vozidla a jeho pohonu a bude navyše informovať aj okoloidúcich, že sa auto blíži, či spomaľuje alebo zrýchľuje. Zvuk je napokon podstatne odlišný od toho, [čo sme videli a počuli vo filme Avengers: Infinity War, kde vozidlo šoféroval herec Robert Downey Jr.](https://www.autoviny.sk/novinky/119653/filmari-sa-v-avengers-vysmiali-elektrickym-autam-toto-ste-si-v-kine-urcite-nevsimli) **Nové Audi e-tron GT quattro napokon znie nasledovne**:
### Audi e-tron GT quattro – oficiálne video Je podstatné pripomenúť, aby si čitateľ nezamenil nové Audi e-tron GT s už dávnejšie predstavenými esúvečkami **Audi e-tron** a **Audi e-tron Sportback**:

Elektrické Audi e-tron je oficiálne odhalené, ponúkne výborný dojazd a špičkový výkon

Dlho to vyzeralo, že Audi e-tron bude dizajnom nápadne vytŕčať z portfólia automobilky, nakoniec pôsobí ako moderné, ale konvenčné SUV.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »