Elektrické Audi e-tron je oficiálne odhalené, ponúkne výborný dojazd a špičkový výkon
Dlho to vyzeralo, že Audi e-tron bude dizajnom nápadne vytŕčať z portfólia automobilky, nakoniec pôsobí ako moderné, ale konvenčné SUV.
Vydané Text: Erik Stríž
e-tron je vybavený pohonom **všetkých štyroch kolies**, o ktorý sa starajú **dva elektromotory**. Ich spoločný maximálny výkon sa posiela na kolesá iba v prípade potreby a krátkodobo, v opačnom prípade by sa príliš rýchlo vybíjali batérie, ktoré zatiaľ Audi ponúkne iba v jednom variante. Do budúcnosti sa špekuluje aj o slabšej verzii, ktorej dojazd bude prirodzene kratší.
Nové elektrické SUV stojí na **adaptívnom vzduchovom podvozku** s rázvorom 2 928 mm, približuje sa teda viac k modelom Q7 a Q7 (2 995 mm), než k modelu Q5 (2 677 mm). Dĺžkou 4 901 mm takmer dosahuje dĺžku úplne nového SUV-kupé Q8 (4 986 mm) a výrazne prevyšuje Q5 (4 486 mm). Šírka vozidla je 1 935 mm, výška 1 616 mm a **batožinový priestor ponúka minimálne 660 litrov**.
Hmotnosť vozidla je podľa Audi perfektne vyvážená v pomere 50:50 a **koeficient aerodynamického odporu** je iba 0,27. Vzduchový podvozok je možné v prípade potreby znížiť o pôsobivých 76 mm.
Jednou z najvýznamnejších inovácií je možnosť **odomykať si nové funkcie na aute prostredníctvom internetu**. Skrátka, budete mať možnosť dokúpiť si do auta funkcie aj bez toho, aby ste navštevovali servisné centrum. Ako príklad sú uvedené inteligentné svetlomety Matrix LED, ktoré bude možné od druhej polovice roka 2019 aktivovať aj v rozšírenom režime funkčnosti.
Inováciou prešiel aj **brzdový systém** automobilu. Ako vieme, elektromobily brzdia nielen brzdami, ale aj samotnými elektrickými motormi, keď výraznejšie rekuperujú. Audi e-tron je vybavené štyrmi kotúčovými brzdami, ktoré ale zapája iba v prípade, že brzdový účinok dosiahne úroveň 0,3 g. V praxi to môže znamenať, že keď jemne stlačíte brzdový pedál, samotné brzdy sa ešte neaktivujú – spočiatku sa bude brzdiť iba elektrickými motormi a rekuperovať.
Motivujúcim faktorom pre kúpu môže byť aj „organizačný zázrak“, ktorý sa Audi poradil pri modeli e-tron. Spoločne s autom dostanete jednu kartu, s ktorou budete môcť použiť až 80 percent nabíjacích staníc v Európe. Podpora tejto skvelej možnosti v Českej republike a na Slovensku sa údajne pripravuje.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk