SERVIS/Poradca pri kúpe jazdenky

Podvody s autami: na niektoré by ste ani nepomysleli

Sú také, na ktoré si pri kúpe jazdenky dáva pozor snáď každý. A potom aj tie, pri ktorých zasvieti výstražná kontrolka len málokomu. Podvodom zvýšiť cenu skúšajú mnohí majitelia ojazdených áut, ako im nenaletieť si povieme v druhom pokračovaní Poradcu pri kúpe jazdeného vozidla.

Vydané  Text: 

1. Stáčanie kilometrov

Tento trik pozná každý. Ale nie každý vie, ako naň prísť. Samozrejme sú tradičné rady – auto s 30-tisíc km na odometri nebude mať úplne zodraný volant či pedále. Ale sú aj oveľa účinnejšie a hlavne spoľahlivejšie metódy. „K dispozícii je hneď niekoľko renomovaných a overených služieb na verifikáciu histórie vozidiel, ako napr. Cebia. Aj nám pri výkupe certifikujú počet odjazdených kilometrov a my ich následne vieme garantovať našim zákazníkom,“ hovorí Radoslav Skaloš, manažér predaja pre Slovensko z AAA Auto.

2. Skrytá havária

Tu si laik poradí len veľmi ťažko. Neraz sa aj veľmi poškodené autá vracajú na trh ako „nebúrané“. Opäť sa na ich preverenie dajú využiť online databázy, ktoré odhalia závažné poistné udalosti. No v mnoho pomôže aj oko skúseného mechanika. „Ak sa dá, vždy si takéhoto človeka na obhliadku vozidla priveďte. Môže si všimnúť zvyšky tmelu, nelícujúce diely karosérie, podozrivé zvary či iné odtiene laku. Ten sa mimochodom dá zmerať. Ak vykazuje jeho hrúbka podozrivé odchýlky pri niektorých častiach karosérie, auto radšej neberte,“ radí Radoslav Skaloš. Samozrejmosťou by mala byť skúšobná jazda a overenie funkčnosti všetkých ovládačov, bŕzd či svetiel. „A prezrite si auto aj odspodu. Olejom poznačené komponenty neveštia nič dobré.“

3. Klonovanie vozidiel

Napadlo by vás, že na prvý pohľad dokonale vyzerajúce vozidlo v skutočnosti nie je tým, za koho sa vydáva? Predajcovia totiž môžu použiť VIN-ko či evidenčné číslo legálneho automobilu, aby zakryli pôvod svojho „auta bez ďalších investícií“. V čom vlastne neklamú – ak vám polícia takto nevedomky získané kradnuté auto zhabe, nič viac do neho investovať nebudete. „Preto si vždy pozorne skontrolujte VIN číslo na viacerých miestach vo vozidle. Seriózny predajca by nemal mať problém s overením pôvodu cez STK alebo políciu,“ vysvetľuje Radoslav Skaloš.

4. Právne vady

Niektoré autá sú stále predmetom leasingu alebo sú zaťažené exekúciou. Predávajúci vám o tom nemusí povedať a vy môžete zostať bez auta aj bez peňazí, ak si ho veriteľ nárokuje späť. „Overte si vozidlo v registri záložných práv, v exekučných registroch a tiež v databázach leasingových spoločností. Ideálne je podpísať kúpnu zmluvu a uskutočniť platbu až po overení čistoty vlastníctva,“ vystríha Radoslav Skaloš.

5. Falošná zmluva a „mŕtvy“ predajca

Niekedy je vozidlo predávané osobou, ktorá nie je jeho skutočným majiteľom. V zmluve môže byť uvedený fiktívny predávajúci alebo niekto, kto už nie je dostupný – napríklad „strýko v zahraničí“. Preto vždy trvajte na osobnom stretnutí s majiteľom vozidla. Skontrolujte občiansky preukaz a technický preukaz – meno majiteľa musí sedieť. Trvajte na písomnej kúpnej zmluve a neplaťte v hotovosti bez dokladu.

Sú také, na ktoré si pri kúpe jazdenky dáva pozor snáď každý. A potom aj tie, pri ktorých zasvieti výstražná kontrolka len málokomu. Podvodom zvýšiť cenu skúšajú mnohí majitelia ojazdených áut, ako im nenaletieť si povieme v druhom pokračovaní Poradcu pri kúpe jazdeného vozidla.

Najlepšia rada na záver

Ak sa chcete vyhnúť všetkých vyššie spomenutým rizikám, kupujte si jazdenky v overených autobazároch. „V AAA Auto pri výkupe skontrolujeme viac ako 260 parametrov na vozidle. Každý od nás získa garanciu pôvody, technického stavu či počtu najazdených kilometrov. Novému majiteľovi tak nehrozí žiadne z rizík, ktoré sa typicky spájajú s kúpou auta od súkromného predajcu či s dovozom automobilu z cudziny,“ uzatvára Radoslav Skaloš, manažér predaja pre Slovensko z AAA Auto.