Najčastejšie poruchy naftových áut už nie sú výnimkou, servisy bijú na poplach

Dieselové motory sú účinné, no zložité. Pozrite si najčastejšie poruchy, ktoré ich trápia po 200 000 km – od DPF a EGR po vstrekovače a turbodúchadlá.

Najčastejšie poruchy moderných dieselových automobilov postihujú aj vozidlá, ktoré boli dlhé roky symbolom spoľahlivosti. Ak kupujete auto s nájazdom nad 200 000 kilometrov, riziko, že sa s nimi stretnete, je dnes vyššie než kedykoľvek predtým. Moderné naftiaky sú technologicky vyspelé stroje – efektívne, silné a zároveň úsporné. Aby však spĺňali prísne emisné normy Euro 5 či Euro 6, vybavili ich výrobcovia zložitými systémami úpravy výfukových plynov. Tie fungujú skvelo, pokiaľ jazdíte v ideálnom spektre – dlhé trasy, rovnomerná rýchlosť, kvalitné palivo. Lenže realita mestského šoférovania je iná. A práve v nej vznikajú najčastejšie poruchy, ktoré sa vedia predražiť.

Keď technológia ide proti motoru

Odborníci sa zhodujú, že najčastejšie poruchy dieselových motorov vznikajú v systémoch, ktoré majú znižovať emisie. Filter pevných častíc (DPF), ventil recirkulácie výfukových plynov (EGR) či systém SCR s močovinou fungujú len vtedy, keď má motor ideálnu teplotu a jazdí v optimálnom režime. V meste, pri krátkych presunoch, je to však takmer nemožné.

Filter pevných častíc je skutočným postrachom majiteľov starších naftiakov. Zachytáva sadze, ktoré sa pri vyššej teplote spaľujú, no ak motor nedosiahne potrebnú teplotu, filter sa upchá. Auto následne prejde do núdzového režimu a vodič zrazu zisťuje, že jeho vozidlo zrýchľuje ako bicykel do kopca. Regenerácia filtra sa dá síce manuálne spustiť, no často je už neskoro – výmena DPF filtra môže stáť aj viac než tisíc eur.

EGR ventil

EGR ventil vracia časť výfukových plynov späť do motora, čím znižuje množstvo oxidov dusíka. Lenže tieto plyny sú plné sadzí a olejových pár, ktoré ventil upchávajú. A tak sa ventil, ktorý má znižovať emisie, stáva zdrojom znečistenia a porúch. Príznaky sú spoľahlivé: nerovnomerný chod, strata výkonu, kontrolka motora. Niektorí vodiči sa snažia EGR „zaslepiť“ alebo softvérovo vyradiť, no to je riešenie, ktoré môže viesť k pokutám či problémom na STK.

Dieselové motory sú účinné, no zložité. Pozrite si najčastejšie poruchy, ktoré ich trápia po 200 000 km – od DPF a EGR po vstrekovače a turbodúchadlá.

Palivový systém

Moderné dieselové motory pracujú pri extrémnych tlakoch, čo znamená, že aj najmenšie nečistoty v palive môžu spôsobiť katastrofu. Vstrekovače (trysky) sú mimoriadne citlivé, a keď sa poškodia, prejaví sa to nadmerným dymením, zvýšenou spotrebou či nerovnomerným chodom motora. Ich oprava patrí medzi tie najdrahšie, ktoré vôbec v servise nájdete.

A čo palivové čerpadlo? To je samostatná kapitola. Keď zlyhá vysokotlakové čerpadlo (HPF), oprava môže stáť o 60 % viac než pri benzínových autách. Ak sa kovové piliny z poškodeného čerpadla dostanú do systému, často je nutné vymeniť celý palivový okruh. To znamená nie stovky, ale tisíce eur.

Turbodúchadlo

Ďalšou súčasťou, ktorú postihujú najčastejšie poruchy, je turbodúchadlo. Pracuje pri teplotách a otáčkach, ktoré by ste našli skôr v leteckom motore než v aute. Stačí zanedbať výmenu oleja, použiť nekvalitný produkt alebo mať nízku hladinu maziva – a ložiská turbíny sa zničia. V prípade turba s variabilnou geometriou sa môže pridať aj mechanické zaseknutie, ktoré výrazne zníži výkon. Vtedy už nepomôže čistenie, ale len výmena celého komponentu.

Dvojhmotový zotrvačník

Nie je to komponent, ktorý by bol v popredí záujmu vodičov, ale mechanici ho spomínajú čoraz častejšie. Dvojhmotový zotrvačník tlmí vibrácie dieselu a chráni prevodovku. No agresívna jazda, časté štarty či radenie pri nízkych otáčkach ho ničia rýchlejšie, než by ste čakali. Výmena? Bežne okolo tisíc eur – a to len za diel, nie za prácu.

Dieselové motory sú účinné, no zložité. Pozrite si najčastejšie poruchy, ktoré ich trápia po 200 000 km – od DPF a EGR po vstrekovače a turbodúchadlá.

Ako sa vyhnúť katastrofe

Väčšine problémov sa dá predísť – hoci nie všetkým. Pravidelná údržba, kvalitné palivo a dodržiavanie intervalov výmeny oleja sú základ. Mechanici odporúčajú aspoň raz za mesiac vyraziť s autom mimo mesta, aby sa systémy ako DPF či EGR mohli správne „vyčistiť“. A hlavne, neignorujte varovné kontrolky – sú tam preto, aby ste sa vyhli omnoho drahším opravám.

Ak by sme mali zhrnúť, ktoré najčastejšie poruchy dnes trápia moderné naftové motory, potom ide o DPF filter, EGR ventil, vstrekovače, palivové čerpadlo, turbodúchadlo a dvojhmotový zotrvačník. Všetky tieto súčasti sú citlivé, no zároveň nevyhnutné pre ekologický chod motora. A práve preto ich údržba patrí medzi najdôležitejšie investície, ktoré môže vodič urobiť.

Aj keď dieselové motory prešli obrovským vývojom – sú tichšie, čistejšie a efektívnejšie než kedykoľvek predtým, každá minca má dve strany. Zložitá technológia prináša vyššie riziko porúch a nákladov. Preto si pri kúpe ojazdeného vozidla dobre premyslite, čo od auta očakávate. Ak má za sebou 200 000 kilometrov, najlepšie urobíte, ak si ho dáte skontrolovať v servise, ktorý sa na tieto najčastejšie poruchy špecializuje.