Od secesie k digitálnemu veku

Prvé bicykle a motocykle vyrábali Laurin a Klement ešte pod značkou Slávia. S príchodom výroby automobilov vzniklo kruhové logo s iniciálami L&K, po obvode doplnené stvárnením vavrínového venca. K DNA spoločnosti totiž už v tom čase patrili významné úspechy v motoristickom športe. Dňa 15. decembra 1923 si ochrannú známku Škoda s letiacim šípom oficiálne zaregistrovali Škodove závody v Plzni. Za… Prečítať celé

Vydané  Text: 

Prvé bicykle a motocykle vyrábali Laurin a Klement ešte pod značkou Slávia. S príchodom výroby automobilov vzniklo kruhové logo s iniciálami L&K, po obvode doplnené stvárnením vavrínového venca. K DNA spoločnosti totiž už v tom čase patrili významné úspechy v motoristickom športe.

Dňa 15. decembra 1923 si ochrannú známku Škoda s letiacim šípom oficiálne zaregistrovali Škodove závody v Plzni. Za vzor krídel slúžila hlava indiánskeho náčelníka s čelenkou z pier. Na automobiloch z Mladej Boleslavi sa nové označenie začalo objavovať o necelé dva roky neskôr, po začlenení automobilky Laurin & Klement do strojárskeho koncernu Škoda.

So začlenením do koncernu Volkswagen sa zmenilo aj logo. Pôvodná modrá a biela farba sa pre potreby firemných tlačovín používali do prelomu rokov 1992 a 1993 a ako emblém na automobiloch do roku 1995. V decembri 1992 modrú farbu nahradila zelená a v medzikruží sa objavilo označenie Škoda Auto s novým typom písma. Mierne upravená podoba sa na automobiloch ako emblém uplatnila od v tom čase ešte len pripravovaného radu Škoda Felicia. Súčasťou emblému použitého na automobiloch bol aj vavrínový veniec, ktorý odkazoval na bohatú športovú tradíciu a historické varianty loga Laurin & Klement.

Na autosalóne v Ženeve v roku 2011 Škoda oslavovala 110. výročie pôsobenia v motoristickom športe a spolu s novými dizajnovými štúdiami sa objavilo aj inovované logo. Zelený odtieň okrídleného šípu sa zmenil na svetlejší nazvaný Škoda Green, ktorý lemoval jemnejší chrómový kruh. Vďaka použitiu 3D prvku pôsobilo logo aj výrazne plastickejšie. Od roku 2012 sa nové logo nachádzalo aj na vozidlách.

Okrem kruhového loga s okrídleným šípom sa od roku 2018 začal používať aj nápis Škoda, a to napríklad na zadnej časti automobilov. V lete 2022 sa stal hlavným komunikačným nástrojom. Dostal nový vzhľad s mäkčeňom zapracovaným do písmena S a pracuje aj so symetriou a kombináciou kriviek a hrán.

S digitálnou érou sa logo zjednodušilo, teraz je dvojrozmerné a vyzerá pôsobivejšie najmä na mobilných zariadeniach. Nové odtiene zelenej, smaragdová a elektrická zelená, zachovávajú prepojenie s históriou, pričom odkazujú na elektromobilitu ako základný kameň budúcnosti značky.

1923

Osobnosti, ktoré formovali Škodu

Autá sa nevymyslia samé. Nenakreslia, nevytvoria, neposkladajú, nepredajú. Za všetkým treba hľadať ľudí. S víziou, odvahou, odhodlaním. Schopných pohnúť svetom a vytvoriť z ničoho niečo. Za 130 rokov sa ich v automobilke Škoda vystriedalo viacero. Spoznajte tváre aspoň niektorých, ktorí výrazne zasiahli do jej osudov.

Václav Laurin (1865 – 1930) & Václav Klement (1868 – 1938)

Intuitívny technik s tvorivou fantáziou Václav Laurin spojil sily s vášnivým cyklistom a vizionárom individuálnej mobility, vyučeným kníhkupcom Václavom Klementom. Spoločne v roku 1895 založili firmu Laurin & Klement. Svojimi skúsenosťami aj konexiami prispievali k rozvoju automobilky aj po roku 1925 a vstupe strategického partnera, plzenského koncernu Škoda. Až do konca života zostali Václavovia Laurin s Klementom najbližšími priateľmi, v Mladej Boleslavi bývali v susedstve a na miestnom cintoríne sú pochovaní neďaleko od seba. Dnes ich odkaz na autách Škoda pretrváva v podobe označenia najvyššej výbavy ich menami.

 

Narcis Podsedníček (1866 – 1932)

Narcis Podsedníček nemal veselé detstvo, v útlom veku stratil matku aj otca-horára, ktorého zastrelili pytliaci. Stal sa výrobcom náradia a zároveň patril k obchodným zástupcom velocipédov Slavia z produkcie továrne L&K. Ako zamestnanec firmy Laurin & Klement sa vypracoval na vrchného majstra. V tejto pozícii zodpovedal za vývoj bicyklov aj motocyklov, s ktorými sám pretekal. Značku úspešne reprezentoval hneď v prvých medzinárodných pretekoch, ktorých sa zúčastnil: v sedle motocykla L&K obstál v pretekoch Paríž — Berlín s dĺžkou 1 196 km.

 

 

Saša Kolowrat (1886 – 1927)

Zástupca jedného z najstarších českých šľachtických rodov sa narodil v USA, no časom sa stal hlavným akcionárom mladoboleslavskej automobilky. Pre jeho vystupovanie ho obľubovali všetci, počnúc mechanikmi, s ktorými sa, vraj zamazaný od oleja viac ako všetci ostatní, aj po nociach podieľal na príprave pretekárskych áut, až po aristokratov, medzi ktorými malo jeho odporučenie vhodného typu vozidla svoju váhu. Zároveň patril k priekopníkom letectva a filmu. V jeho ateliéri pracovala Marlene Dietrichová i režisér Michael Curtiz, dávno po Kolowratovej smrti preslávený vojnovou romancou Casablanca.

 

Vladimír Matouš (1896 – 1963)

Azda žiadny iný technik neformoval vývoj áut značky Škoda tak dlho ako šéfkonštruktér Ing. Vladimír Matouš: od roku 1928, teda od začiatkov pásovej výroby, až do roku 1959. Jeho životným dielom bolo vypiplanie dlhého vývojového radu škodoviek s chrbticovým nosníkom rámu podvozku, konceptu používaného od modelu Š 420 Standard (1933) po Škoda 1202 (1973). Precízneho a skromného šéfkonštruktéra si natoľko vážili, že po ôsmich rokoch práce ho povýšili na viceriaditeľa firmy. Po krátkej povojnovej prestávke v službách ministerstva priemyslu sa v roku 1948 do Mladej Boleslavi vrátil ako technický riaditeľ AZNP a ešte predtým, ako v decembri 1959 odišiel do dôchodku, stihol do výroby zaviesť dodnes populárne modely Octavia a Felicia.

 

 

Petr Hrdlička (*1934)

Petr Hrdlička je synom predvojnového riaditeľa mladoboleslavskej automobilky Karla Hrdličku a zároveň otcom súčasného vedúceho vývoja podvozku a agregátu Martina Hrdličku. Začínal ako učeň, neskôr si získal uznanie ako odborník na hypoidné ozubené súkolia, v rokoch 1963 a 1964 pôsobil v Mladej Boleslavi ako vrchný dielovedúci ozubárne. Potom pracoval vo Švajčiarsku a v Ústave pre výskum motorových vozidiel v Prahe. V marci 1983 bol Peter Hrdlička poverený vedením projektu automobilu novej generácie s pohonom predných kolies Škoda Favorit. Ako externý konzultant spolupracoval na projektoch ľahkých úžitkových vozidiel Škoda Felicia pick-up a Fun (1995 – 1997).

 

Ludvík Kalma (1941 – 1996)

V roku 1991 sa mladoboleslavská automobilka stala len štvrtou značkou koncernu Volkswagen. Predsedom predstavenstva automobilky Škoda sa stal Ludvík Kalma. V období 1991 až 1996 sa zaslúžil o úspešnú transformáciu firmy zo štátneho podniku na modernú spoločnosť. Vrcholom jeho pôsobenia sa stala Škoda Octavia.

 

 

 

 

Carl Horst Hahn (1926 – 2023)

Tvorcom začlenenia značky Škoda do koncernu Volkswagen bol profesor Carl Horst Hahn, predseda predstavenstva VW. Jeho predkovia žili od 17. storočia v juhočeských Nových Hradoch, kde Hahn v detstve navštevoval svojho dedka. Mladú Boleslav prvýkrát navštívil vo februári 1990. Dňa 22. marca 1991 už prebehli rokovania s vedením automobilky Škoda aj s vrcholnými politickými predstaviteľmi. Celý proces bol zavŕšený 28. marca 1991 podpisom zmluvy, ktorá vstúpila do platnosti 16. apríla.

 

 

 

Jozef Kabaň (*1973)

Vo februári 2008 sa hlavným dizajnérom automobilky Škoda stal vtedy 35-ročný slovenský rodák Jozef Kabaň, okrem iného absolvent londýnskej Royal College of Art. Do Mladej Boleslavi prešiel zo značky Audi. Automobilom s okrídleným šípom v logu vtisol jeho tím výraznú podobu – pripomeňme tretiu generáciu modelových radov Škoda Fabia, Octavia a Superb. Dizajnový jazyk sa inšpiroval okrem iného tradičným brusom českého kryštálu.

 

 

Klaus Zellmer (*1967)

Od roku 2022 predseda predstavenstva automobilky Škoda. Vyštudoval podnikovú ekonomiku a v spoločnosti Porsche AG pôsobil na viacerých pozíciách v Nemecku, aj v zahraničí, okrem iného viedol región Severnej Ameriky. V automobilke Škoda zúročuje skúsenosti z dôslednej organizačnej, digitálnej a udržateľnej orientácii značky Volkswagen na potreby zákazníkov.

 

Simply Clever ako súčasť DNA Škody

Keď sa dnes povie Škoda, mnohým sa automaticky vynoria mnohé riešenia, ktoré uľahčujú život a dokazujú, že konštruktéri mysleli aj na drobnosti, ktoré by nikomu inému nezišli na um. Najznámejšie sú azda škrabka na ľad vo veku nádrže, prípadne dáždnik vo dverách. Lenže premyslený prístup ku konštrukcii nie je výsledkom pár ostatných rokov. Iskrivé nápady mali konštruktéri v Škode už od počiatku existencie ešte pod značkou L & K. Napríklad už v podobe motora v ráme motocykla, ktorý sa dal využiť aj na pohon poľnohospodárskych strojov.

1925

Skladačka podľa potreby

Konštruktéri si kládli otázku, ako vytvoriť vozidlo, s ktorým by živnostníci mohli cez týždeň riešiť svoje pracovné veci a cez víkend vyjsť s rodinou na výlet. Riešenie poskytla možnosť výmeny nadstavby za zadnými sedadlami. Cez týždeň tak mohli využívať úžitkovú verziu s nosnosťou 500 kg, cez víkend ju vymenili za miesto na sedenie a mohli vyraziť na výlet. Dá sa povedať, že Škoda tak vytvorila pojem kombinované vozidlo, alebo kombi – využiteľné na prácu, aj voľný čas.

1935

Sneh nie je problém

Zimy s veľkými nádielkami snehu dnes nebývajú úplne každý rok, no v prvej polovici minulého storočia si ich ľudia užívali neustále. A tak hľadali spôsob, ako využiť autá aj na tomto nestabilnom povrchu. Riešenie v podobe namontovania lyží dopredu a snežných reťazí dozadu ocenili policajti, horári, zásobovači na horských chatách, ale aj lyžiari. Takto upravená Škoda Popular napríklad ťahala do kopca lyžiarov v Krkonošiach ešte predtým, ako sa vo veľkom rozšírili vleky.

2008

Čo si otvoríte?

Na jar 2008 uviedla Škoda na trh druhú novodobú generáciu modelu Superb s unikátnym riešením TwinDoor. Keď ste otvorili veko batožinového priestoru len v jeho zadnej časti, priemer nakladacieho otvoru bohato postačil na manipuláciu s väčšinou bežne prepravovaných predmetov. Poklop sa navyše dal otvoriť i zatvoriť rýchlejšie a s menšou námahou. Zadné sklo ani plató sa nepohybovali, takže k hlavám cestujúcich sa zvonku nedostala zima, prípadne horúčava, čo by narušilo fungovanie klimatizácie. Postačovalo však stlačenie ďalšieho zo spínačov a vyklopilo sa celé zadné veko zasahujúce až do strechy. Aj pri plnom obsadení ostal k dispozícii batožinový priestor s objemom 565 l.

60 riešení

Spoločné označenie dobrých nápadov Simply Clever sa začalo používať v roku 2003 a odvtedy pod neho spadá viac ako 60 riešení, ktoré s každým novým modelom pribúdajú. K najnovším prvkom Simply Clever, ktorý sa prvýkrát objavil v roku 2018 pri modeli Scala, patrí lievik v uzávere nádržky ostrekovačov čelného skla. Skôr predstavené modelové rady ním možno vybaviť z ponuky Škoda Originálneho príslušenstva. Digitálna doba priniesla aj prvky ako online komunikáciu s vozidlom pomocou aplikácie v mobilnom telefóne, alebo možnosť kúpiť si diaľničnú známku priamo z vozidla po naskenovaní QR kódu, ktorý sa objaví na stredovej obrazovke. Vďaka nemu sa dostanete k oficiálnemu predajcovi a nenaletíte rôznym priekupníkom.

Slovenská stopa

Automobilka Škoda pôsobí na Slovensku prostredníctvom svojho zastúpenia už viac ako 30 rokov. Za ten čas sa vypracovala na neohrozenú trhovú jednotku so stabilným, približne 20-percentným trhovým podielom, pričom veľmi dobre sa jej darí najmä medzi firemnou klientelou. Lenže to nie je jediná väzba medzi automobilkou a našou krajinou. Okrem toho, že azda najznámejším Slovákom v službách Škody bol dizajnér Jozef Kabaň, existujú aj ďalšie putá.

1975

Škoda 1203. nesmrteľné vozidlo, ktoré človeka v Československu, na Slovensku, aj v Čechách, vedelo sprevádzať od narodenia, až po hrob. A nielen metaforicky. Z ľahkého úžitkového vozidla s motorom vpredu a pohonom zadných kolies vznikli mnohé verzie, vrátane sanitky a pohrebného auta. Okrem toho osobné a úžitkové verzie od výmyslu sveta. Vznikla v čase, keď išlo viac o úžitok ako o špičkové konštruktérske riešenia, a tak sa vodičom postarala o nejednu veselú príhodu. Napriek tomu, že o nej existuje množstvo vtipov, počas svojho života odviedla množstvo práce a hrdinsky zvládala nároky, ktoré na ňu jej užívatelia kládli. No a slovenská stopa? Tento nezmar našich ciest sa v rokoch 1975 až 1997 vyrábal v Trnavských automobilových závodoch.

1982

Škoda Garde. Na to obdobie netradičné vozidlo s ambíciami vzbudiť emócie a nadviazať na športové úspechy modelu R. V rokoch 1982 a 1983 sa vyrábala v Bratislave, jej nástupca, model Rapid, opúšťal bratislavský závod až do roku 1990. Ambície s výrobnými číslami sa nepodarilo naplniť, no záujem medzi motoristami vzbudila a dosiahla aj postavenie populárneho vozidla.

1997

Škoda Felicia Fun. Prelom milénií priniesol obrovskú tvorivosť a automobilky predstavovali aj modely, ktoré možno nemali až taký veľký trhový potenciál. Alebo ho nevedeli naplno využiť. K nim patril aj model Škoda Felicia Fun. Vznikol z úžitkovej verzie pick-up a za prednou dvojicou sedadiel skrýval ďalšiu dvojicu, ktorá sa dala vytiahnuť podľa potreby a poskytla miesto pre ďalších pasažierov. Inovatívny nápad hodný označenia Simply Clever. Napriek tomu, že celkovo sa vyrobilo iba 4 016 kusov, ide dnes o veľmi vyhľadávanú raritu. No a slovenská stopa? Na dizajne auta pacoval aj slovenský dizajnér Michal Kačmár, ktorý si ho s odstupom času aj kúpil.

Podpora, ktorá má zmysel

Koho podporiť, aby to malo zmysel? Aby ste oslovili čo najviac ľudí a našli prepojenie medzi značkou, jej hodnotami a posolstvom? Nad tým sa zamýšľa mnoho marketingových mágov a je okolo toho veľká veda. Škoda to vyriešila veľmi múdro. Zamerala sa na hokej a cyklistiku. Dôvody sú úplne jasné.

1993

Majstrovstvá sveta v hokeji

Sviatok hokeja sa s automobilkou Škoda spája už od roku 1993. Za 32 rokov ide o jedno z najdlhších partnerstiev vo svete športu. Spojenie českého výrobcu so športom, v ktorom dlhodobo dominujú českí hráči a sledujú ho milióny fanúšikov, najmä v bonitnej severnejšej časti Európy, dáva zmysel.

Škoda každý rok spojila šampionát s predstavením nového modelu. V roku 1993 to bol v Mníchove Favorit a Forman, bratislavský a košický šampionát v roku 2011 predstavil model Citigo, v roku 2019 to bola Octavia IV. No a tento rok sa v Štokholme a Herningu predstavil Enyaq RS. Okrem toho Škoda organizátorom každý rok dodáva niekoľko desiatok vozidiel, v ostatných rokoch plne elektrických.

To nie je všetko. Dizajn interiérov vozidiel Škoda už dlhodobo vytvára skvelý Slovák Peter Olah, ktorý každoročne pripravuje aj cenu pre najužitočnejšieho hráča šampionátu. Ako inšpirácia mu slúži české umenie práce so sklom. A tak aj ceny mávajú tvar vázy z fúkaného a brúseného skla.

2004

Tour de France

Najslávnejšie cyklistické preteky na svete, jeden z troch najsledovanejších športových prenosov vôbec. A vy dostanete avízo, že hľadá automobilového partnera. Nie je veľa dôvodov, aby ste odmietli. Obrovská sledovanosť. Obrovský zásah na veľkých trhoch ako Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Veľká Británia. Presne na tých, ktoré hokej nezaujíma. Zvlášť, keď ste ako značka začali s výrobou bicyklov a úspešne ste na nich pretekali. Splnené všetky podmienky úspešnej spolupráce. A tak Škoda každoročne pripravuje desiatky sprievodných vozidiel pre riaditeľa pretekov, tímy, podporné skupiny, všetkých. Tento rok to bude dovedna 250 vozidiel s plug-in hybridným a elektrickým pohonom. Aj v tomto prípade vytvára Peter Olah trofej pre víťaza, tentokrát bodovacej súťaže, ktorej partnerom je automobilka Škoda. Aby to nebolo len o Tour de France, Škoda podporuje aj ďalších 19 medzinárodných cyklistických podujatí a bude tak robiť minimálne do roku 2028.

Okrem Petra Olaha má táto aktivita aj ďalší slovenský presah. Automobilka už niekoľko rokov podporuje aj najväčší seriál pretekov amatérov na horských bicykloch na Slovensku s názvom Škoda Bike Open Tour. Václavovia Laurin s Klementom by mali radosť!

 

 

 

Vavríny za každej doby

Na to, aby ste si mohli do loga zakomponovať vavrínový veniec určený pre víťazov, musíte aj niečo vyhrať. A Škoda vyhrávala, odkedy začala pretekať.

1901

Už v roku 1901 Narcis Podsedníček vyhral 1 200 km merajúce preteky z Paríža, cez Aachen a Hannover, do Berlína. Aj vďaka ochrannej vložke, ktorú vymyslel s parížskou krajčírkou a umiestnil ju medzi plášť a dušu, aby tak výrazne eliminoval riziko defektov.

1936

S roadsterom Škoda Popular sa začína obdobie, keď Škoda dosahovala pódiové umiestnenia na Rely Monte Carlo. V roku 1936 to bolo druhé miesto v triede do 1 500 cm3, o rok neskôr sa darilo väčšiemu kupé Rapid. Po druhej svetovej vojne vyhrala trojica vozidiel Škoda 1101 svoju triedu v 24-hodinových pretekoch v belgickom Spa. Vznikli aj špeciály Sport a Supersport preplňované kompresorom, prípadne roadstery a kupé Škoda 1100 OHC (1957 a 1959). Nasledovala slávna éra Škody Octavia. Pripomeňme aspoň jej víťazný hetrik v triede na Rallye Monte Carlo (1961-1963).

1950

Prvá a jediná účasť automobilky Škoda na legendárnych pretekoch 24 hodín Le Mans s modelom Škoda Sport. Technika? Nie veľmi odlišná od toho, čo ste mohli dostať v sériovom vozidle Škoda 1101 Tudor z roku 1946. Na podvozku s chrbticovým rámom a nápravách sa takmer nič nezmenilo. Pre potreby pretekov vo vysokých rýchlostiach boli upravené len brzdy a prevodovka. Namiesto klasickej osobnej karosérie dostalo auto štíhly hliníkový exteriér, čo znížilo hmotnosť vozidla na 590 kg. Na plnú nádrž sa dalo jazdiť štyri hodiny, takže Václav Bobek a Jaroslav Netušil boli schopní bez zastávok zvládať citeľne dlhšie úseky ako ich konkurencia. Po poruche poistky ojničného čapu, teda súčiastky, ktorá stojí pár halierov, sa rozbil celý motor. A keďže bolo vtedy možné auto opravovať len so súčiastkami, ktoré si vozidlo viezlo so sebou, musela Škoda skončiť a opustiť preteky z priebežného pódiového umiestnenia.

1964

Na trate prišla Škoda 1000 MB. Nadviazali na ňu Š 110 L Rallye, Š 120 S a najmä Porsche Východu, legendárne kupé Škoda 130 RS. Svoju triedu ovládlo napríklad na Rely Monte Carlo (1977), či Rely Akropolis (1978, 1979 a 1981), nehovoriac o absolútnom víťazstve na Majstrovstvách Európy cestovných automobilov na okruhoch v hodnotení značiek (1981).

Novodobá história účinkovania značky Škoda na poli motoristického športu odštartovala v úvode 90. rokov nasadením modelu Favorit v Rely Monte Carlo. Nasledovala Octavia Kit Car, ale od sezóny 1999 bola vypísaná nová súťažná kategória WRC. Prvým zástupcom okrídleného šípu sa stala Octavia WRC, ktorú potom vystriedala Fabia WRC (2003 – 2007).

2015

Vlajkovou loďou športových aktivít mladoboleslavskej automobilky sa stala Škoda Fabia R5/Rally2. Práve s ňou získali posádky továrenského tímu Škoda Motorsport v rokoch 2015 až 2019 päť titulov majstrov sveta v hodnotení výrobcov. Ďalších päť titulov pod hlavičkou FIA pridali úspešné zákaznícke tímy ŠKODA, ktoré si pripísali 23 prvenstiev v národných šampionátoch.

2022

Na trate pretekov rely nastúpil nový model Škoda Fabia RS Rally2. Úplne nový súťažný špeciál využíva prednosti sériového modelu Fabia, ako sú vycibrená aerodynamika, vysoká tuhosť karosérie a nové proporcie. Pridáva k nim pretekárske prvky – bezpečnostný ochranný rám, motor, prevodovku, alebo podvozok, ktoré vznikli na základe skúseností tímu Škoda Motorsport. Dovtedy patrili modely Fabia Rally2 a FABIA Rally2 evo k najúspešnejším súťažným automobilom. Zákazníci Škoda Motorsport tisíce pódiových umiestnení, z takmer dve tisícky víťazstiev, vrátane triumfov v slávnej Rely Monte Carlo.

  1. Laurin & Klement Slavia typ B (1901)
  2. Škoda 1100 OHC (1959)
  3. Škoda Spider (1972)
  4. Škoda 1000 MB Rallye (1967)
  5. Škoda 130 RS (1976)
  6. Škoda F3 (1965)
  7. Laurin & Klement BSC (1908)
  8. Škoda Fabia WRC (2003)
  9. Škoda 440 Rally (1957)
  10. Škoda Felicia KitCar 1500 (1996)
  11. Škoda Octavia WRC (2003)





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.