Končí súčasný interval STK: Potrestajú vodičov s nižším platom, nový vekový limit

Oznámený nový interval STK zahŕňa odstupňovanie podľa veku vozidla. Už dnes je isté, že časť motoristov s nižšími príjmami na to doplatí najviac.
interval STK

Ako často by mali vodiči so svojimi vozidlami absolvovať technickú kontrolu a aký interval STK by mal platiť pre staršie vozidlá? V našom regióne sa opäť rozprúdila diskusia o téme, ktorá vzbudzuje rozpačité reakcie motoristov. Kým Brusel tlačí na interval STK raz ročne pre autá nad 10 rokov, mnohí vodiči by sa najradšej inšpekcii technického stavu svojho auta čo najviac vyhli.

V susednom Rakúsku sa o technických kontrolách v súčasnosti intenzívne diskutuje. Vláda ohlásila, že aktuálna periodicita je vraj zbytočne častá, vodičov aj firmy nezmyselne zaťažuje a oberá ich o čas aj peniaze.

nový typ STK

Interval STK: Každý rok pre staršie vozidlá

V súčasnosti musia majitelia nových automobilov na rakúskych ŠPZ absolvovať prvú technickú prehliadku po troch rokoch, druhú o dva roky neskôr a následne každý rok. Vláda navrhuje, aby sa vozidlá kontrolovali prvýkrát po štyroch rokoch a následne každé dva roky až do dosiahnutia veku auta 10 rokov. Od tohto limitu by zase platila povinnosť každoročnej STK. Štát argumentuje tým, že moderné autá sú kvalitné a spoľahlivé po technickej stránke, a preto si vraj nevyžadujú tak časté prehliadky ako dnes.

Motoristické združenie ÖAMTC však varuje pred rizikami pre bezpečnosť. Autoklub sa postavil proti návrhu. Podľa jeho stanoviska je aktuálny systém nastavený správne. Hoci by sa mohlo zdať, že organizácia bráni vlastný podnikateľský model, keďže sama ponúka technické kontroly, zástupca ÖAMTC Martin Grasslober odmieta, že by za odmietavým postojom stál finančný záujem.

lehota STK

Podľa neho navrhovaná zmena len kopíruje minimálne požiadavky Európskej únie a nejde o systém, ktorý by zabezpečil ideálnu úroveň bezpečnosti na cestách. ÖAMTC tvrdí, že rozhodnutím predĺžiť interval STK by sa citeľne nezvýšil komfort vodičov ani úspora nákladov.

Ceny STK: Slovensko výrazne lacnejšie ako Nemecko

Kým napríklad v Nemecku stojí dvojročná kontrola aj s emisnou kontrolou približne 150 eur, pre rakúske autá vychádza ročná prehliadka na približne 80 až 90 eur. Na Slovensku však platíme zhruba podobné sumy ako v Rakúsku, a to za obe kontroly, avšak interval STK je u nás stále dvojročný (s prvou kontrolou po období štyroch rokov od prvej registrácie). Rakúsky autoklub napriek tomu presviedča, že úspora peňazí by pre tamojších motoristov bola zanedbateľná.

Navyše, navrhované pravidlá v Rakúsku by vytiahli viac peňazí z peňaženiek motoristov, ktorí v mnohých prípadoch jazdia na staršom aute, pretože majú nižší zárobok a nemôžu si dovoliť novší model. Takýchto prípadov pribudlo najmä po citeľnom zdražení nových áut v posledných rokoch.

Padol protinávrh pre technické kontroly

Komora podnikateľov u susedov tiež nesúhlasí s plánom vlády a má iný návrh. Lepšie ako predĺžiť interval STK by vraj bolo obmedziť niektoré kontrolné úkony, navrhuje Rakúska hospodárska komora (WKO).

technická kontrola

Napríklad meranie hlučnosti by bolo možné zo zoznamu povinných úkonov úplne vypustiť. WKO zároveň tvrdí, že moderné vozidlá majú čoraz viac technológií a sú komplexnejšie, a to najmä vďaka pokročilým asistenčným systémom. Práve preto by vraj mali byť pravidelne kontrolované.

Diskusia o zmene technických kontrol u susedov sa aktuálne dostáva na pôdu vlády, ktorá bude musieť nájsť čo najlepšie riešenie ako kompromis medzi snahou o dereguláciu a požiadavkami na zachovanie čo najvyššej úrovne bezpečnosti.

Zdroj: Heute