Pravda o elektromobiloch: Čo likviduje ich dojazd? Častá chyba vodičov
Mnohí vodiči sa domnievajú, že najväčším žrútom energie v elektromobile je klimatizácia. Je to však naozaj tak? Nová rozsiahla analýza ukazuje, že realita je úplne inde a pravda o elektromobiloch je omnoho zložitejšia, ako by sa mohlo zdať.
Skutočný zabijak dojazdu sa totiž skrýva v rýchlosti jazdy a fyzike, ktorú nedokážete žiadnym spôsobom zmeniť, ani s ňou jednoducho vybabrať. Spoločnosť Geotab preskúmala údaje z viac ako troch miliónov reálnych jázd elektrických áut. Výsledok je jednoznačný. Spolu s tým, ako rastie rýchlosť, dojazd prudko klesá.
Hlavným vinníkom je dramaticky rastúci odpor vzduchu. Ide o faktor, ktorý sa pri vyšších rýchlostiach stáva dominantným. Najvýraznejšie sa to prejavuje pri teplom počasí okolo 30 stupňov Celzia a rýchlostiach medzi 80 a 130 km/h.
Pravda o elektromobiloch odhalená cez konkrétne príklady
Pri elektrododávke s batériou 65 kWh vzniká prekvapivý rozdiel z hľadiska dojazdu. Stačí len zmeniť rýchlosť, ktorou sa pohybuje na ceste. Pri 80 km/h môžete počítať s približne 230 kilometrami dojazdu. Keď zrýchlite na 97 km/h, dojazd klesá na zhruba 195 kilometrov. Jeho hodnota sa následne zníži na iba 166 kilometrov, keď pridáte na 112 km/h. Pri rýchlosti 128 km/h už vám zostane len 142 kilometrov, ktoré môžete s autom prejsť.
Keď to zhrnieme, pravda o elektromobiloch vyzerá nasledovne: Medzi rýchlosťou 80 km/h a 128 km/h nastáva prepad vzdialenosti, ktorú auto zvládne na jedno nabitie, takmer o 40 %. Podobný efekt sa pritom vyskytuje aj pri limuzínach, hoci v o niečo miernejšej podobe. Pokles prevádzkového dosahu pri tomto druhu vozidiel predstavuje približne 28 %. Napríklad zo 446 kilometrov na 322 kilometrov.
Prečo sa to deje?
Odpor vzduchu sa nezvyšuje lineárne, ale kvadraticky. Dvojnásobná rýchlosť znamená až štvornásobný odpor. Preložené do ľudskej reči, auto musí vynaložiť oveľa viac energie len na to, aby si udržalo konštantnú rýchlosť.
Aký vplyv má na prevádzku elektromobilov už spomenutá klimatizácia? Ide skôr o menej podstatný aspekt. Výskum, z ktorého sa dá odvodiť pravda o elektromobiloch, ukázal, že chladenie interiéru nepredstavuje taký veľký problém, ako si mnohí myslia. Najväčší vplyv má pri nízkych rýchlostiach, a to napríklad v meste pri horúčavách. Za takýchto podmienok býva odpor vzduchu minimálny. O to väčší vplyv majú iné faktory a regulácia teploty kabíny vtedy spôsobuje elektromobilu väčšiu záťaž.
Na diaľnici sa však vplyv klimatizácie výrazne znižuje v porovnaní s energiou potrebnou na zachovanie rýchlej jazdy. Experti preto vydali jasnú radu. Ak máte elektromobil, jazdite rozvážnejšie a pomalšie. Môžete tak prejsť desiatky kilometrov navyše bez potreby nabíjania.
Ako zvýšiť dojazd elektromobilu?
„Mnohí sa boja zapnúť klimatizáciu kvôli obave, že prídu o drahocenné kilometre,“ vysvetľuje Charlotte Argue zo spoločnosti Geotab. „Údaje však hovoria jasne – najväčšie straty nastávajú pri vysokej rýchlosti. Už len spomalenie o 16 až 24 km/h môže zvýšiť dojazd o viac než 20 %, v závislosti od typu vozidla,“ doplnila.
Hoci moderné elektromobily disponujú čoraz väčšími batériami a väčšina každodenných trás je pre ne bezproblémová, pravda o elektromobiloch je taká, že ich dojazd zostane vždy dynamickým parametrom. Ovplyvňuje ho veľké množstvo faktorov ako teplota okolia, profil trasy, dopravné podmienky a samozrejme váš štýl jazdy.
Aj keď samotná klimatizácia potrebuje energiu, aby mohla fungovať, pokiaľ nejazdíte výhradne v meste v extrémnych horúčavách, nemá taký vplyv, ktorý by vám znížil dojazd o desiatky percent. Ak chcete využiť kapacitu batérie čo najefektívnejšie, najjednoduchšie riešenie je zároveň aj najlacnejšie, no cestným pirátom sa páčiť určite nebude. Treba totiž ubrať plyn a zmieriť sa s tým, že nepôjdete na diaľnici rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, ktorá je tak či tak zakázaná. Zbytočne vysoká rýchlosť býva mnohokrát chybou, ktorá kazí šoférovanie auta na elektrický pohon.
Zdroj: Geotab













