Slovenský automobilový trh 2025: Manipulácia odometra bola zistená u 17 % overených vozidiel

Popri rekordnom raste elektromobilov odhaľujú dáta vysoké riziko. Manipulácia s odometrom sa týka až 17 % overených vozidiel.

Slovenský automobilový trh v období od januára do októbra 2025 zažíval tichú revolúciu v segmente pohonov, no zároveň čelí nepríjemným pravdám o stave dovážaných vozidiel, kde najväčšie riziko predstavuje manipulácia so stavom najazdených kilometrov. Kým celkové registrácie nových osobných áut kategórií M1 a N1 zaznamenali len mierny medziročný pokles o 6,1 %, skutočný príbeh sa odohráva pod povrchom, v trojuholníku benzín, nafta a elektrina. Lídrom na trhu zostáva neotrasiteľne česká značka Škoda.

Elektrická explózia?

Najdramatickejšie zmeny sú viditeľné práve v segmente palív. Na jednej strane stojí nafta, ktorej podiel klesá v registráciách nových áut o takmer 15 %. Nové autá s dieselovými motormi sú však ohrozeným druhom, ktorý postupne z trhu mizne. Hoci aj v dovozoch vidíme klesajúci trend, z 58,8 % v januári na 51,2 % v októbri, naftové agregáty si stále udržujú pozíciu najobľúbenejšej voľby v rámci dovozu, s podielom 55 %. Benzínové vozidlá zaznamenali pokles o necelých 12 %.

Popri rekordnom raste elektromobilov odhaľujú dáta vysoké riziko. Manipulácia s odometrom sa týka až 17 % overených vozidiel.

Na druhej strane stojí elektrina. Predaj čistých elektromobilov medziročne vzrástol o takmer 78 %, čo predstavuje najdynamickejší rast v histórii slovenského trhu. Trend nárastu sa potvrdil aj pri dovoze, kde podiel čisto elektrických vozidiel (BEV) v októbri dosiahol úctyhodných 11 %.

Manipulácia s kilometrami

Slovenský vodič preferuje jazdené auto s dobrou servisnou históriou, no reálne čísla pri dovoze sú alarmujúce. Priemerný vek dovezeného vozidla v roku 2025 bol 8,4 roka a priemerný počet najazdených kilometrov dosiahol 189 900 km. Zásadným problémom je však nízka transparentnosť a snaha o manipuláciu údajov pre vyšší zisk.

Popri rekordnom raste elektromobilov odhaľujú dáta vysoké riziko. Manipulácia s odometrom sa týka až 17 % overených vozidiel.

Pri dovoze vozidiel vykazuje 23 % áut poškodenia. A pri 12,5 % sa eviduje manipulácia alebo podozrenie na manipuláciu stavu odometra. Riziko podvodu je extrémne vysoké najmä u najobľúbenejších modelov. Overovanie vozidiel v RPZV ukázalo, že u 17 % overených vozidiel bola zistená manipulácia s odometrom. U značky Škoda, ktorú motoristi najčastejšie overujú (najmä model Octavia, Superb a Fabia), bola zistená manipulácia pri každom šiestom modeli.

Ako uvádza Monika Brečková z RPZV: „Odhaduje sa, že ‘stočenie’ o 100 000 kilometrov zvýši hodnotu vozidla o 25 – 30 % v závislosti od veku a modelu… Nielenže za vozidlo platia neúmerne veľa, ale mnohokrát musia čeliť aj zvýšeným nákladom na opravy a údržbu prameniacim z nadmerného opotrebenia a ohrozenia bezpečnosti. Manipulácia s týmto ukazovateľom vedie k následkom pre spotrebiteľov, ktorí platia neúmerne veľa.“

Navyše, 61 % overených vozidiel malo evidované škody. Škoda potvrdzuje svoju dominanciu nielen v predajoch, ale aj v popularite u zlodejov. V rebríčku TOP 10 nových registrácií sú zastúpené modely Octavia, Fabia, Karoq, Kodiaq, Kamiq a Scala. Z celkového počtu 1 807 vozidiel nahlásených do pátrania patrí väčšina do stredného segmentu, ktorý dominuje slovenskému vozovému parku. Medzi najčastejšie kradnuté modely patria Škoda, Volkswagen, VAZ a Fiat.

Popri rekordnom raste elektromobilov odhaľujú dáta vysoké riziko. Manipulácia s odometrom sa týka až 17 % overených vozidiel. Popri rekordnom raste elektromobilov odhaľujú dáta vysoké riziko. Manipulácia s odometrom sa týka až 17 % overených vozidiel.

Poznámka redakcie: Údaje pochádzajú z tlačovej správy RPZV a KO k 2. decembru 2025, pokrývajúce obdobie 1.1.2025 – 31.10.2025.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!