VW prestane vyrábať autá. Fabrika, kde vznikal Phaeton, po 23 rokoch končí
Volkswagen potvrdil, že jeho ikonická továreň v Drážďanoch prestane vyrábať autá ešte pred tohtoročnými Vianocami, čím sa uzavrie jedna z najvýraznejších kapitol v histórii značky. Závod známy ako Gläserne Manufaktur, ktorý kedysi symbolizoval otvorenosť a technickú precíznosť automobilky, tak prestane vyrábať autá po viac než dvoch desaťročiach nepretržitej prevádzky. Nemecké médiá uvádzajú, že po tom, ako závod zatvorí brány po nových autách, by sa mal premeniť na moderné centrum technických inovácií.
Továreň, ktorá bola v čase svojho vzniku unikátnym projektom so sklenenými stenami a podlahami z kanadského mramoru, vznikla pôvodne pre luxusný Volkswagen Phaeton. Neskôr sa tu montovali aj vozidlá Bentley, následne e-Golf a od roku 2021 model ID.3. Keď však koncom roka továreň definitívne prestane vyrábať aj posledné modely, uzavrie sa aj jej posledná výrobná etapa, ktorá bola v rámci celého koncernu najmenšia, no mimoriadne reprezentatívna.
Toto rozhodnutie ale neprišlo náhle. Volkswagen ho oznámil ešte v decembri minulého roka, keď počas rokovaní s odbormi predstavil rozsiahly úsporný plán zahŕňajúci aj zrušenie 35 000 pracovných miest. Do týchto rokovaní spadá aj zámer predať fabriku v Osnabrücku, pre ktorú zatiaľ hľadajú kupca. V prípade Drážďan však nejde o úplné zatvorenie – hoci sa tu prestane vyrábať, Volkswagen aktívne hľadá nové využitie strategickej budovy.
Podľa denníka Handelsblatt už automobilka podpísala list o zámere so spolkovou krajinou Sasko a Technickou univerzitou v Drážďanoch. Spolupráca by mala umožniť transformáciu závodu, ktorý po tom, čo prestane vyrábať, dostane nové poslanie ako centrum výskumu a vývoja. Zatiaľ síce neexistuje konečná dohoda, no smerovanie automobilky je jasné. Nechce nechať architektonicky závod chátrať, ale využiť ho na technologické projekty, ktoré budú potrebné pre ďalšie generácie produktov.
Príbeh sa pre Gläserne Manufaktur zjavne nekončí. Z výrobnej haly sa má stať priestor pre odborníkov, akademikov a inžinierov, ktorí budú pracovať na inovatívnych riešeniach pre budúce technológie Volkswagenu. Značka tak potvrdzuje, že aj keď tento symbol modernej výroby prestane vyrábať, zostane dôležitou súčasťou jej nemeckého ekosystému – tentoraz však v úlohe technologického centra namiesto montážnej linky.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!













