Návrat jediov? Juhokórejská automobilka Hyundai plánuje nový i20 N a i30 N

Riaditeľ športovej divízie Hyundai označil predčasné ukončenie výroby i20 N a i30 N za „katastrofu“.

Vydané  Text: 

Široká verejnosť a automobilový novinári sú zvyknutý v poslednej dobe dostávať konzervatívne a strohé vyjadrenia predstaviteľov automobiliek ohľadom nových, resp. zaniknutých modelov. Ale predsa sa našiel človek, ktorý poskytol o niečo úprimnejší rozhovor. Reč je o riaditeľovi športovej divízie „N“ automobilky Hyundai, Joon Parkovi. Ten v rozhovore pre portál Car Magazine vyjadril svoje pocity nad ukončením výroby a zároveň naznačil aj nástupcov, resp. návrat ikonických modelov i20 N a i30 N.

Skôr než sa dostaneme k podstate, pre úplnosť dodávame, že predaj modelov i20 N, i30 N sa v Európe skončil vo februári 2024. V iných krajinách ako napríklad Austrália, ostali ešte v predaji, dokonca s miernym faceliftom. No sú to už len skladové vozidlá. Ako uviedol Park v rozhovore, ukončenie „výroby modelov i20 N a i30 N bolo pre mňa katastrofou“. Ako sám dodáva, nie je nadšenec elektromobilov, ale tzv. „petrolhead“, teda benzínový nadšenec. „Vždy sa mi páčila vôňa benzínu, zvuk a všetky tie pretekárske autá“ dodal.

Riaditeľ športovej divízie Hyundai označil predčasné ukončenie výroby i20 N a i30 N za "katastrofu".

Každý má právo na svoj názor. Lenže nebýva zvykom, že dvaja vysokopostavený predstavitelia jednej automobilky majú na jednu tému úplne odlišné názory. No tu sa tak stalo. Náprotivok Joona Parka, generálny riaditeľ Európskeho technického centra v Nemecku, Tyrone Johnson, vidí problematiku ukončenia výroby spomínaných športových modelov úplne inak. Ako sám tvrdí, nerozumie myšlienke, že „výkonné autá umierajú. Ak chcete ísť rýchlo, nie je nič lepšie ako elektromobil.“

Zároveň dodal, že nerozumie tejto nostalgii, pretože podľa jeho vyjadrenia je väčšina benzínových automobilov v porovnaní s modelom IONIQ 5 N „kilometre pozadu.“ Tieto dva odlišné názory prišli v čase predstavenia športovo tvarovaného elektromobilu IONIQ 6 N s dvoma elektromotormi s výkonom 650 koní, pohonom všetkých kolies, s funkciami simulujúcich zvuk benzínového vozidla a manuálnej prevodovky.

Hyundai IONIQ 6 N: Elektrické auto pre tých, čo majú benzín v krvi?

Benzín je stále v hre

Aj keď to teraz vyzerá tak, športové verzie „N“ nebudú len čisto elektrické, vrátia sa aj spaľovacie motory. No ako je už „zvykom“ pri návratoch na európske trhy, bude to hybrid. Sám Park v rozhovore potvrdil, že návrat Hyundai N k benzínovým motorom nebude jednoduchý. Značka nezarobí toľko peňazí na malom, rýchlom, benzínovom aute ako na väčšom a drahšom elektromobile.“

Na druhej strane verí, že sa nájde riešenie, pretože „Hyundai N musí byť dostupný.“ Automobilka chce stále ostať v segmente cenovo prijateľných športových automobilov a konkurovať nateraz jedinému modelu v tomto segmente – Volkswagen Golf GTI. Podľa vyjadrení Parka tvrdo „pracujeme na tom, aby sme mali modely v segmentoch B alebo C. Nezáleží na tom, ktorý segment bude skôr, ale na tom, aby naši zákazníci dostali to, čo chcú, v týchto segmentoch.“ 

Riaditeľ športovej divízie Hyundai označil predčasné ukončenie výroby i20 N a i30 N za "katastrofu".

Týmto vyjadrením potvrdil nástupcov ikonických modelov i20 N a i30 N. Jedinú bližšiu informáciu k nástupcom, ktorú Park potvrdil, je že sa nepodarí oživiť starý 2,0 litrový benzínový motor. Je mŕtvy. Teda aspoň pre Európu. „Som zodpovedný za globálny trh. Európsky trh nie je a nebude jednoduchý“ povedal. Je jasné, že Park naráža na prísne emisné normy, keď dodal: viete, starý 2,0 litrový turbomotor s výkonom 280 koní už nemôže existovať na základe súčasných a budúcich predpisov.“

Záchranným lanom však môže byť 1,6 litrový motor Smartstream. Tento motor sa v súčasnosti používa v hybridných modeloch Kona a Santa Fe s vlastným dobíjaním. V hre je tiež aj benzínový motor 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní z modelu i20 N. Tento motor s malými úpravami ako pridanie viac výkonu a namontovanie na hybridný systém by mohol byť podľa vyjadrení Parka konkurencie schopný hráč proti Golfu R a Golfu GTI.

Zdroje:  Car Magazine