Novinka
Dobra správa pre priaznivcov N-divízie. Automobilka Hyundai vráti na trh obľúbený model
Pôvodný model i30 N bol uvedený na trh v roku 2017 ako prvý v rámci športovej divízie Hyundai N Performance. Po ňom nasledoval menší brat i20 N aj Kona N. Hyundai i30 N bol hlavným, a hlavne ťažkým konkurentom pre modely ako Golf GTI, Focus ST alebo Civic Type-R. Len v roku 2023 sa „ítridsiatky N“ predalo 110 kusov. Vtedy automobilka Hyundai so športovou divíziou trafila klinec po hlavičke.
Model i30 N bol postavený na technických základoch tretej generácie modelu i30, ale pod karosériou sa skrýval veľmi špecifický stroj. Z technických predností to boli napríklad tuhší podvozok a elektronicky riadený diferenciál s obmedzeným preklzom. Pod kapotou bilo 4-valcové srdce s objemom 2,0 litra s výkonom 276 koní.
No sedem rokov po uvedení na trh prišlo pre mnohých zákazníkov a priaznivcov kórejskej automobilky sklamanie. Kórejská automobilka v roku 2024 ukončila predaj hot-hatchov i30 a i20. Športové označenie N sa tak prenieslo na vysokovýkonné elektromobily. Tieto úpravy v modelovom rade súviseli s postupným vyraďovaním automobilov so spaľovacími motormi v rámci európskeho trhu, aby sa stihol „šibeničný termín“ v roku 2035. Dnes modelový rad N od spoločnosti Hyundai pozostáva z hatchbacku Ioniq 5 N a sedanu Ioniq 6 N. Obidva sú čisté elektromobily s výkonom viac ako 600 koní.

Zopakuje sa úspech?
Na túto otázku je na aktuálne ťažké odpovedať. Jedno je však isté, a to že Hyundai i30 N sa vracia. S touto informáciou dnes prišiel britský portál Autocar. Vzhľadom na prísne európske normy však nemožno očakávať čistokrvný spaľovací motor. Aj podľa blízkeho zdroja britského webu, nový vyvíjaný hothatch bude poháňaný pravdepodobne hybridným motorom. Túto informáciu nepriamo potvrdil začiatkom tohto roka pre Autocar aj generálny riaditeľ divízie N, Joon Park, ktorý povedal, že „budúce výkonné modely Hyundai nebudú nevyhnutne používať čisto batériové pohonné jednotky. Problémom je, že médiá a naši fanúšikovia vnímajú Hyundai N ako súčasť sveta elektromobilov, čo nie je pravda. Neobmedzujeme sa len na elektromobily.“
Ďalšie technické podrobnosti ešte nie sú odhalené. Britský denník na základe všetkých plánov automobilky predpokladá, že pod kapotou by sa mala objaviť vylepšená verzia 1,5 l hybridu, ktorý používa aj „štandardná“ i30. Automobilka Hyundai túto správu ani nepotvrdila ani nevyvrátila. Čo však potvrdila je to, že na testovanie nového motora pre výkonné modely používa neobvyklý prototyp založený na modeli Veloster. Inžinieri z automobilky ho opísali ako prototyp poháňaný spaľovacím, vysokootáčkovým a vysokovýkonný motorom. V testovacom prototype je namontovaný v strede podvozku.
Vzhľadom na fakt, že v auguste tohto roka prebehli médiami špionážne fotografie pripravovaného faceliftu tretej generácie modelu i30 (príde na trhy v roku 2026), sa predpokladá, že ostrá verzia N príde na európske trhy na prelome rokov 2026/2027. Pre Autocar uviedol hovorca spoločnosti Hyundai, že „Hyundai sa zaviazal predstaviť do roku 2030 sedem nových modelov N so širokou škálou pohonných jednotiek, ako sú spaľovacie motory, hybridné a elektromobily. Budúce produktové plány budú oznámené neskôr ako súčasť nášho neustáleho úsilia o poskytovanie produktových stratégií, ktoré sú v súlade so životným štýlom našich zákazníkov a vládnymi nariadeniami.„
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk












