Vraj brala prácu mužom. Dorothée Pullinger vyrábala autá pre ženy s veľkým úspechom

Príbeh ženy, ktorá vyrobila auto pre ženy | Ženy v automobilovom priemysle, obzvlášť v oblasti výroby, sú raritou dodnes. Dorothée Pullinger sa však dokázala vo výrobe áut presadiť ešte v minulom storočí.
Vydané Text: 

### Žena sa nepovažuje za osobu Príbeh prvého automobilu vyrobeného ženami s ohľadom na ženské potreby sa začal na juhovýchode Škótska a v súčasnosti sa s ním môžete oboznámiť v Glasgowskom Riverside Museum. V roku 2012 bola Dorothée Pullinger uvedená do Škótskej inžinierskej siene slávy za jej významný prínos do sveta automobilizmu v dobe, kedy bola výroba áut výhradnou doménou mužov. Dorothée Pullinger sa narodila v roku 1894 vo Francúzsku, ešte počas detstva sa však presťahovala jej rodina do Spojeného kráľovstva. Odmalička obdivovala prácu jej otca, ktorý bol automobilovým dizajnérom a túžila ísť v jeho šľapajách. Už ako 16-ročná začala pracovať ako kreslička vo firme, kde bol zamestnaný aj jej otec. Počas jej mladosti prevládali v spoločnosti typické stereotypy o ženskej roli v domácnosti za sporákom a pri robení domácich prác. Ona však nasledovala veci, ktorým verila a tým bola jej túžba robiť prácu ako jej otec. Ani jej otec však nebol jej záujmom o autá nadšený a trvalo dlho, kým sa jej podarilo presvedčiť ho, že je to pre ňu to pravé. V tej dobe bol záujem žien o autá raritou, čo bolo aj dôvodom odmietnutia jej žiadosti o štúdium na Inštitúte automobilového inžinierstva. Odmietli ju so slovami, že **osoba v ich ponímaní znamená muž**, nie žena.
### Vždy pracovala viac ako muži, najmä počas vojny V čase prvej svetovej vojny pracovala na výrobe munície, kde bola v kolektíve žien vyrábajúcich bomby pre prvú líniu. Vďaka jej cieľavedomosti bola na vedúcej pozícii a bola zodpovedná za 7 000 pracovníčok. Po vojne bola konečne akceptovaná automobilovým inštitútom ako jeho prvá ženská členka a získala aj ocenenie za jej prácu počas vojny. ### Zmenila celé zameranie fabriky Po návrate do Škótska sa stala manažérkou Galloway Motors, dcérskej spoločnosti Arrol-Johnston. Pôvodne sa továreň zaoberala výrobou leteckých súčiastok, ale vďaka Dorothéeinmu presviedčaniu sa z nej stala továreň na výrobu áut, v ktorej zamestnala mnoho žien z okolia. Galloway Motors sa pod jej vedením stala neobyčajnou spoločnosťou napríklad tým, že si v svojom logu osvojila farby bojovníčok za volebné právo, na streche budovy sa nachádzali dva tenisové kurty pre zamestnancov a v areáli bola tiež strojárska škola. Štúdium žien trvalo iba 3 roky, zatiaľ čo muži museli študovať 5 rokov. Dorothée verila, že ženy sa dokážu učiť rýchlejšie.
### Model Galloway Revolučným automobilom z dielne Galloway Motors bol model Galloway inšpirovaný dizajnmi Pullingerovej otca a modelom Fiat 501. Jednalo sa o auto vyrobené pre ženy s ohľadom na ich pohlavie. **Galloway bol prispôsobený priemernej ženskej výške**, keďže autá pre mužov ženám často nevyhovovali a takmer na nič nedosiahli.
Auto zohľadňovalo aj dámske oblečenie, keďže ženy v tej dobe nosili väčšinou dlhé sukne alebo šaty a nastupovanie do auta im spôsobovalo nepríjemnosti. Galloway bol tiež ľahší a menší ako iné autá v tej dobe. Niektoré modely mali páku umiestnenú v strede, motor bol údajne spoľahlivejší, sedadlá boli vysoké, bol pridaný úložný priestor, palubná doska bola znížená a volant bol menší. Išlo tiež o jedno z prvých áut, v ktorých sa nachádzalo predné zrkadlo. V roku 1924 vyhrala Dorothée s Gallowayom ocenenie na Scottish Six Day Trials, kde sa predstavovali nové automobily verejnosti. Po šiestich rokoch sa výroba tohto modelu ukončila. Dokopy bolo vyrobených** 4 000 vozidiel modelu Galloway**, z ktorých iba jeden je dostupný verejnosti na výstave v Riverside Museum v Glasgowe. Tento rok, teda sto rokov po tom, čo sa Dorothée Pullingerová stala členkou Woman’s Engineering Society, o nej múzeum vytvorilo výstavu. ### Muži žiarlili na schopnejšiu ženu Po niekoľkých rokoch na pozícii obchodného zástupcu v Arrol-Johnstone bola natoľko znechutená neustálymi narážkami na to, že berie mužom ich prácu, že sa rozhodla z automobilového priemyslu odísť. Založila si spoločnosť, ktorá sa venovala čisteniu prádla, teda typickej ženskej činnosti. Zomrela v roku 1986 vo veku 92 rokov. Aj napriek jej neskoršiemu sklamaniu sa Dorothée Pullinger stala vzorom nezávislosti pre mnoho žien a dokázala, že ženy sú rovnako schopné ako muži a vedia sa presadiť aj v čisto mužskom svete, pokiaľ si idú za svojím snom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.