Naozaj sú ľaváci horší vodiči? Odpovede priniesli až praktické výskumy a dáta

Podľa štatistík je v populácii približne 10 % ľavákov. Vo väčšine krajín sa jazdí napravo a tiež väčšina funkcii v aute je ovládaná pravou rukou. Je teda pre ľavákov ťažšie naučiť sa dobre šoférovať a je u nich väčšie riziko spôsobenia nehody?
Vydané Text: 

Jeden z výskumov hovorí o tom, že **je väčšia pravdepodobnosť u ľavákov, že zomrú skôr ako praváci, najmä za volantom**. V inom výskume sa zase potvrdilo, že **ľaváci častejšie prejdu testom v autoškole na prvýkrát** – až o 10 %. Nie je však celkom jasné, či ide o vzťah medzi ľaváctvom a šoférovaním alebo či jedno zapríčiňuje druhé. Výsledky boli tiež často hodnotené iba na základe sebahodnotenia, teda nie podľa reálnych problémov pri šoférovaní. Väčšina ľavákov nemá pocit, že by mali so šoférovaním nejaké potiaže zapríčinené tým, že sú ľaváci. Vysvetlením môže byť aj to, že ide o zručnosť, ktorú nadobúdajú ako novú a od začiatku si musia zvyknúť na používanie pravej a ľavej ruky a nôh určitým spôsobom. Nemusia teda prerábať svoje nevedomé zvyky, iba sa naučiť nové. Keď si na to časom zvyknú, ich pohyby sa zautomatizujú. Ľaváci by mohli mať výhradu predovšetkým voči prevodovej páke, ktorá sa ovláda pravou rukou. Zdá sa však, že omnoho **dôležitejšiu funkciu zohráva práve ľavá ruka**, ktorá je u nich dominantná, **pretože ňou kontrolujú smer jazdy**. Pravá ruka je síce tiež dôležitá, keď potrebujú preradiť rýchlosť, ale v dnešnej dobe, kedy sú na trhu aj automatické prevodovky sa zdá, že tento problém nie je zásadný. **Ovládanie funkcii ako rádio, klimatizácia či navigácia je sústredené do stredovej konzoly auta**. Mohlo by sa teda zdať, že v našich končinách to bude pre ľavákov opäť menší problém. Väčšina áut má však ovládanie týchto funkcii aj na volante, čo im manipuláciu značne uľahčuje. **Výhodou pre ľavákov** je napríklad lepšia zručnosť pri platení cez okienko vodiča, či podávaní dokladov cestnej kontrole. To však platí iba tam, kde sa jazdí s volantom na ľavej strane. **Byť ľavákom však nezahŕňa iba dominanciu ľavej ruky, ale tiež ľavej nohy**, ktorá je pri šoférovaní využívaná iba vo veľmi malej miere pri preraďovaní. Pri brzdení a zrýchľovaní používame pravú nohu. **Aj tu ide však iba o zvyk, ktorý keď sa stane zautomatizovaným, nerobí ľavákom žiadne ťažkosti**. Samozrejme je vždy možné kúpiť si auto s automatickou prevodovkou a tomuto problému sa tak úplne vyhnúť.


To, že byť ľavákom nespôsobuje problémy pri šoférovaní, dokazujú aj vynikajúci jazdci z histórie, o ktorých sa vie, že boli alebo sú ľaváci. **Ayrton Senna** bol brazílsky automobilový pretekár F1, ktorý sa stal trikrát majstrom sveta.
**Valentino Rossi** je taliansky motocyklový pretekár, ktorý získal 9-krát titul majstra sveta.
**Buzz Aldrin** je bývalý americký stíhací pilot a astronaut, bol pilotom Apollo 11 počas prvej misie na Mesiac.




Zdroje:
http://thenewswheel.com/is-driving-a-car-difficult-for-a-left-handed-person/
https://www.lefthandersday.com/tour/left-handed-drivers#.W_6Wq2j0m00








Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023