REPORTÁŽ | Čítanie na 20 minút

Rolls-Royce nás pozval jazdiť Ghosty a na rekonštrukciu pretekov Alpine Trial spred 110 rokov. Tu nejde o peniaze, hovoria majitelia Rollsov za milióny eur.

Zúčastnili sme sa jedného dňa exkluzívneho podujatia, ktoré organizuje elitný klub majiteľov historických automobilov značky Rolls-Royce, 20-Ghost Club. Naším transferom boli limuzíny Ghost, ktoré poukázali na obrovský pokrok uplynulých sto rokov.

Automobilka pripravila pestrý program, v rámci ktorého poukázala na aktuálny model Ghost, svoje komerčné úspechy aj históriu značky, ktorá písala dejiny autopriemyslu.
Vydané  Text: 

110. výročie originálneho Alpine Trial (Alpenfahrt)

bolo o autách a osobnostiach, ktoré ich vlastnia

« Toto je druhá strana článku, prvú stranu reportáže nájdete tu.

Buďte odvážni a expresívni, vyzval Müller-Ötvös počas svojho príhovoru pred večerou s majiteľmi (nielen) historických automobilov Rolls-Royce. Cynicky môžeme skonštatovať, že kto sa raz rozhodne predviesť svoje superdrahé vozidlá novinárom a svetu, má takéto osobnostné črty za prirodzené.

V minulosti však museli byť majitelia vozidiel Silver Ghost svojím spôsobom ešte odvážnejší, ešte cieľavedomejší, pretože to, čo vykonali v roku 1913 na Alpenfahrt, pôsobí v dnešných pomeroch ako zázrak. Šoféri počas ôsmich dní prekonávali cesty i necesty na trase dlhej 2600 kilometrov! Pozor, píše sa rok 1913, prešlo iba 28 rokov od vynálezu automobilu Karlom Benzom.

Ako nám v prezentácii odhalili Ken ForbesNick Naismith z klubu 20-Ghost Club, najstaršieho klubu Rolls-Royce na svete (1949), aktivity klubu sa stále točia okolo prvých áut, ako sú Silver Ghosts, 20 HP a New Phantom (následne známy ako Phantom I), ako aj modelov 20/25 HP, 25/30 HP, Wraith a Phantom II a III.

Nárok na členstvo sa vzťahuje na majiteľov všetkých motorových vozidiel Rolls-Royce spred roku 1940. Žiadne Bentley ani povojnové Rolls-Royce nie sú akceptované, čím si zachováva charakter.

 

Ken Forbes a Nick Naismith z klubu 20-Ghost Club prezentujú novinárom históriu klubu a alpský pretek spred 110 rokov

Od svojho založenia v roku 1904 si výrobca okamžite získal dobrú povesť pre kvalitu a spoľahlivosť a čoskoro model Silver Ghost získal označenie „najlepšie britské auto“.Avšak pre energického, ambiciózneho výkonného riaditeľa Clauda Johnsona, ktorý sa v názve Rolls-Royce označil za pomlčku, to bol len začiatok. Chcel dobyť európsky trh a vedel, že kľúčom je úspech na vysokoprofilovom kontinentálnom podujatí. Alpine Trial v roku 1913 poskytoval presne tú príležitosť, ktorú hľadal.

Špeciálne pripravené Silver Ghosty šoférovali James Radley, Curt Friese, zástupca značky v Rakúsku, skúsený alpský jazdec Jock SinclairErnest Walter Hives, vedúci člen experimentálneho oddelenia v Derby a prvý človek, ktorý riadi Silver Ghost rýchlosťou 162 km/h. Nešoférovali bežné dostupné Silver Ghosty, ale ich verzie prispôsobené na prejazd jarnými Alpami. Bolo to potrebné, pretože sa jazdilo náročným terénom a poveternostnými podmienkami, ktoré by vtedajšie ani dnešné autá nepochybne nezvládli (napr. 125 odvodňovacích kanálov, stúpanie miestami dosahovalo až 27,9%).

Zo 46 štartujúcich sa späť do Viedne dostalo len 31 a medzi nimi všetky štyri Rolls-Royce, hoci Silver Ghost Jocka Sinclaira bol v posledný deň nabúraný nesúťažiacim vozidlom, pritlačený na telegrafný stĺp a do cieľa prišiel po oprave kolesa na jedinom funkčnom treťom prevodovom stupni. Aj toto svedčí o mimoriadnej odhodlanosti predstaviteľov značky, ako i odolnosti vozidiel.

Medzi súťažiacimi vládla až rivalita, ktorá vyústila do zámerného poškodenia jedného z Rollsov – napriek tomu sa práve táto značka stala absolútnym víťazom Alpine Trial. A hoci alpské skúšky pokračovali až do roku 1973, Rolls-Royce už do nich nikdy nevstúpil; vraj nebolo treba. Titul „najlepšie auto na svete“ vyhral a nikdy sa ho nevzdá, ako uvádza vo svojej tlačovej správe.

Čo auto, to osobnosť

Vedeli ste, že najväčšia súkromná zbierka vozidiel Rolls-Royce obsahuje až 500 exemplárov? (údaj z r. 2011). Vlastní ich brunejský sultán Haji Hassanal Bolkiah a podľa Guinnessovej knihy rekordov mala jeho zbierka áut (vrátane iných značiek) už pred 12 rokmi hodnotu 4 miliárd amerických dolárov.

Nemusíte byť sultán, aby ste si mohli dopriať zážitok z vlastníctva týchto exkluzívnych áut, ale rozhodne musíte mať dva predpoklady: peniaze a ujasnené hodnoty. Niekedy to znamená ochotu investovať do zachovania historického dedičstva aj bez vidiny zisku.

Aký je ekonomický zmysel investovania do týchto áut, pýtam sa Andersa Brotherusa, takzvaného angel investora, ktorý ma  spolu so svojím otcom vezie v Rolls Royce Silver Ghost 40-50 z roku 1924, ktorý kedysi patril Charliemu Chaplinovi a objavil sa aj vo filme The Great Dictator (1940).

Žiadny ekonomický zmysel to nedáva, kričí otec Brotherus spoza volantu. Musí zvyšovať hlas, pretože akustika otvoreného storočného Silver Ghostu je s aktuálnym Ghostom neporovnateľná. Staré Rollsy musíte vnímať všetkými zmyslami a pristupovať k nim so znalosťou histórie autopriemyslu; pretože nezainteresovaného by mohlo sklamať, že tieto automobily v porovnaní so súčasnými komfortné rozhodne nie sú. Tieto autá vznikali v čase, keď ľudstvo iba začínalo jazdiť na motorizovaných vozidlách a lietať na strojoch ťažších ako vzduch. Mimochodom, uvedomili ste si niekedy, že medzi vynálezom prvého automobilu a prvého lietadla s motorom je odstup iba 18 rokov?

Na fotografii je Rolls-Royce herca Charlieho Chaplina, aktuálne vo vlastníctve Andersa Brotherusa a jeho otca (vľavo)

Toto sa nerobí pre peniaze, hovorí Ron Elenbaas, ktorý má so svojím zberateľským partnerom investorom a komunitným filantropom Billom Johnstonom zbierku asi 50 historických vozidiel. Ron ma počas niekoľkých minút, kedy bol mojím šoférom Rollsu ešte bez typickej sošky Spirit of Ecstasy, zaujal svojou príjemnou osobnosťou – rovnako ako všetci ostatní účastníci.

Bola to spoločná črta všetkých účastníkov a potom aj tých, s ktorými som mal možnosť viesť milé rozhovory počas večera. O to viac ma zaujalo zistenie, že prakticky každý vlastnil viac ako jedno vozidlo, vlastne počas „mediálneho dňa“ nebolo jediného, ktorý by nemal zbierku.

Ron Elenbaas so svojím historickým vozidlom Rolls-Royce

Reštaurovanie tohto auta vyšlo tak na milión eur, prekvapil ma ďalší zo zberateľov, Douglas Magee, prezident Magner Corporation of America a The Magee Company.

Podobných vozidiel má v zbierke vraj až sto. Nie je v tom ale iba investičný zámer, skôr snaha zanechať po sebe ešte viac, než finančné zabezpečenie rodiny a firmy. Pre obyčajného človeka je to niečo skoro nepochopiteľné, že niekto investuje takéto peniaze do historického auta bez úmyslu túto investíciu zhodnotiť. Lenže práve vďaka jednotlivcom s takýmito hodnotami môže história autopriemyslu pretrvať dodnes a do budúcnosti.

Douglas Magee s autorom reportáže, Erikom Strížom, počas Rolls-Royce Alpine Trial 2023

Krátke stretnutia s pánom Mageem, Allanom Winnom, šéfom anglického Brooklands Museum a všetkými ďalšími, bolo aj napriek obmedzenému času natoľko výživné, že človek ľahko podľahne akémusi kúzlu ich osobnosti. Mohlo by sa zdať, že je to len bohatstvom, v skutočnosti ide o oveľa viac. Keď Müller-Ötvös v príhovore hovoril o výnimočnosti týchto osobností, dobre vedel, o čom hovorí. Keď človek riadi firmy, ľudí, pracuje s veľkými peniazmi, nevyhnutne musí byť iný ako priemer.

Allan Winn a autor reportáže

Ten pán, v ktorého aute práve jazdíme, do neho investoval asi tak trojnásobok, hovorí moja „chvíľková“ šoférka Louise Wood, keď jej hovorím o miliónovej investícii do predchádzajúceho auta. Pracuje v rodinnej firme P & A Wood z britského Essexu, ktorá opravuje a predáva vozidlá Rolls-Royce a Bentley.

Darilo sa nám hlavne od covidu, ľudia vtedy začali venovať viac pozornosti svojim zbierkam, hodnotí uplynulé obdobie a konštatuje, že ide o mužský svet.

Slová o tom, že niektorí nielen starší majitelia spočiatku nedôverujú žene, ktorá má viesť projekt reštaurovania ich vozidiel, mierne narúša nadobudnutý obraz o priateľskej veľkorysosti komunity okolo historických Rolls-Roycov.

Aj tu ale nachádzame linku medzi značkou a spoločenským vývojom. Menia sa autá, menia sa aj ich zákazníci, ich pohľady na svet a preferencie, prekonávajú sa rodové stereotypy.

Čoraz viac majiteľov už šoféruje svoje autá a nenajíma si súkromného vodiča, stávajú sa nimi aj ženy, obzvlášť pri modeloch Ghost. Tie pestré farby sú symbolom vývoja a odzrkadľujú progres spoločnosti ako takej. Aj príchod elektrického pohonu v modeli Spectre je prejavom pokroku, hoci pre Rolls-Royce ide skôr o prirodzenú evolúciu – rovnako, ako prevádzka elitnej sociálnej siete Whispers, ktorá umožňuje nielen kontakt medzi majiteľmi vozidiel tejto značky, ale aj nákup služieb a produktov.

Pri každom pokroku je pritom nevyhnutné myslieť na to, čo ho vôbec umožnilo – v našom kontexte to bola odvaha prvých konštruktérov automobilov, ich statočné výkony dosiahnuté v alpských pretekoch v roku 1913 a neutíchajúca snaha predstaviteľov automobilky o dosahovanie najvyšších mét.

Aké sú tieto méty pre nasledujúce obdobie a ako sa zmenili výzvy za uplynulé roky? Na to som sa pýtal priamo Torstena Müller-Ötvösa, CEO značky Rolls-Royce. Celý rozhovor zverejníme v priebehu augusta.

Za zabezpečenie hodnotného programu ďakujeme spoločnosti Rolls-Royce. 

 



Stránky: 1 2



Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »