Autopriemysel v Rusku

Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom

Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.

Vydané  Text: 

Počas februára sme priniesli príspevok o tom, že Rusi sa zrejme snažia obísť automobilku Citroën a vyrábať jej automobily C5 Aircross bez licencie. Konštatovali sme, že výrobou vozidiel bez formálnej licencie by sa teoreticky mohla naplniť podstata falšovania. Prešlo niekoľko mesiacov a dnes máme za potvrdené, že sa tak skutočne deje, dokonca bez akéhokoľvek zastierania zo strany Ruska.

Z montážnej linky opäť schádza auto, ktoré by sa už nemalo vyrábať v Rusku. Citroën C5 Aircross oslavuje reštart výroby, s ktorým nemá automobilový koncern Stellantis (vlastník Citroënu) nič spoločné.

Tieto falzifikáty sa vyrábajú vo výrobnom závode Kaluga asi 180 kilometrov od Moskvy, podpísala sa pod ne ruská automobilová firma Automotive Technologies. Má sa tak diať pomocou súprav dodávaných čínskych partnerom.

Inzercia

Inzercia

Agentúra Reuters informovala, že ešte v decembri Dongfeng doviezol do Ruska najmenej 42 súprav z vlastnej produkcie, ktoré sa následne na mieste zmontujú. Podľa agentúry však Stellantis nesúhlasil s týmto prístupom: Dongfeng a skupina Stellantis majú dohodu, podľa ktorej môže Dongfeng vyrábať a predávať vozidlá Stellantis v Číne – Rusko však nie je zahrnuté v zmluvách. Nie je jasné, či tieto súpravy obsahujú časti, na ktoré by sa mohlo vzťahovať európske obchodné embargo voči Rusku.

Ruský súper Škody Octavia prekvapil cenami aj výbavou

Rusi a Číňania naďalej mlčia

Čína je pre Rusko dôležitým partnerom v automobilovej výrobe: Keďže európske značky stiahli a spočiatku chýbalo veľa dielov, výroba bola dočasne nečinná. Rusko teraz spolupracuje s čínskymi spoločnosťami, ako napríklad JAC. Vďaka nej oživilo niekdajšiu známu značku Moskvič.

Čínsky štátny podnik Dongfeng, ruské ministerstvo priemyslu a obchodu ani Automotive Technologies nereagovali na e-mailové žiadosti o komentár.

Automotive Technologies, spoločnosť zaregistrovaná v Moskve v marci 2023 a stopercentne vlastnená Galinou Dolgolenko, v decembri uviedla, že montuje pilotnú sériu 48 dovezených áut pred sériovou výrobou, ktorá sa začne v roku 2024, ale neuviedla dodávateľa ani model auta.

Pavel Bezruchenko, riaditeľ strategického rozvoja Automotive Technologies, sa v decembri vyjadril pre ruské noviny Vedomosti, že spoločnosť dováža autá z Číny pomocou paralelného dovozu. Bezruchenko vo februári na telefonáty nereagoval ani neodpovedal na správy, v ktorých novinári žiadali jeho komentár.

Už je v showroomoch

Pirátska kópia Citroënu C5 Aircross sa dá v Rusku objednávať od apríla a k zákazníkom sa prvé kusy dostanú (alebo už dostali) tento mesiac.

Aké značky automobilov sú stále v Rusku? Predajcovia spustili paralelný dovoz známych aj nových značiek, no bez záruky či servisu